Annons

Vilket kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

lassejloo

Medlem
Hallå!

Nu ska jag äntligen köpa mig en digital systemkamera. Ska beställa en 350D i veckan.

Men vilket minneskort skall jag ha till den?
Vill ju kunna ta bilder i snabb följd. Det behöver dock inte vara så överdrivet stort.

Tipsa mig om snabba och bra kort med "rätt" pris.

Tack på förhand!
/Lars
 
lassejloo skrev:
Hallå!

Nu ska jag äntligen köpa mig en digital systemkamera. Ska beställa en 350D i veckan.

Men vilket minneskort skall jag ha till den?
Vill ju kunna ta bilder i snabb följd. Det behöver dock inte vara så överdrivet stort.

Tipsa mig om snabba och bra kort med "rätt" pris.

Tack på förhand!
/Lars

Vid korta serietagningar spelar kortet ingen roll. Kameran har en inbyggd buffert och skriver inte till kortet förrän bufferten är full. Om du inte skall fota mycket actionbilder klarar du dig säkert utmärkt med ca 60x hastighet. Exakt hur snabba kort din kamera kan utnyttja vet inte jag.

Jag vet inte vad du anser vara "överdrivet stort", men man trycker kvickt iväg några dussin exponeringar... Jag skulle inte råda någon att köpa mindre än 2 GB i dag.

Prisskillnaderna mellan olika kort är en bagatell jämfört med totalkostnaden för fotoutrustningen.
 
Till en 350 så räcker hastigheten från ett Sandisk Ultra II. Säkrast är nog att köpa Sandisk då det är väldigt lite strul med dessa kort.

Jag tycker dock att istället för att ha ett 2BG bör man ha 2st 1GB, priset blir det samma ungefär, skiljer ca. en 50-100:-. Tex, du är på semester och har alla dina 250 bilder på ett enda kort, kortet tappar du bort på stranden när det ligger i väskan. Har du då bilderna uppdelade på två kort och tappar det ena så har du iaf några bilder kvar. Så resonerar jag, och därför rekomenderar jag att göra som ovanstående.
 
Albwah skrev:
Så resonerar jag, och därför rekomenderar jag att göra som ovanstående.

Japp, så resonerar hälften av alla fotografer. Andra hälften resonerar som jag: Har jag ett enda stort kort så sitter det alltid i kameran och jag kan aldrig tappa bort det.
 
[. Har du då bilderna uppdelade på två kort och tappar det ena så har du iaf några bilder kvar. Så resonerar jag, och därför rekomenderar jag att göra som ovanstående. [/B]

Men det resonemanget bygger ju på att du titt som tätt byter kort trots att det inte är fullt....känns inte realistiskt mer än under första veckan, sen kommer 99% att fylla ett kort i taget vilket leder till att den enda eventuella vinsten är att du har ett TOMT kort kvar att fotografera med, fast å andra sidan borde ju tätare byten borga för högre risk att förlägga kortet....

Pest eller kolera :)
 
BengtJohnsson skrev:
Japp, så resonerar hälften av alla fotografer. Andra hälften resonerar som jag: Har jag ett enda stort kort så sitter det alltid i kameran och jag kan aldrig tappa bort det.


Dock kan kortet i kameran gå sönder, vilket ju är minst lika illa som att tappa bort det?
 
Ja, eller så kan du bli påkörd när du går över gatan.....Det är också ganska illa.

Själv kör jag båda systemen. Många stora kort... ;)

Hur många gånger jag använt mina extra kort? Jag har tio fingrar, det räcker att räkna med...
 
Kan 350D/400D hantera mer än sandisk II?

Det var någon som sa att det räcker med hastighet II på sandiskkorten för en 350d? Hur kommer det sig, blir det inte högre hastighet med III eller IV. Jag har själv en 400D och sitter och kollar på kort. De högre hastigheterna ger åtminstone en snabbare överföring till datorn om man har en kortläsare som duger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.