Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket grafikkort använder ni / skulle ni välja till ny bildbehandlingsdator ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bam

Aktiv medlem
Jag är en hobbyanvändare, inga spel, ingen video redigering. För nästan 10 år sedan fick jag hjälp av Inet att sätta ihop en dator med vad som då var snabbaste minnen,processor osv. Då utan dedikerat grafikkort. Jag använder den fortfarande för Photoshop men åldern känns. Jag kollar nu på nytt, samma förutsättningar , senaste av allt. Inet gjort ett förslag och även provat på Puget systems med val Photoshop. Det som förvånar mig lite är att båda väljer grafikkort typ: GeForce RTX 3070/80, 8-10 Gb, det var där jag tänkte man kunde sparat någon tusenlapp, men det kanske är dumsnålt när man ändå ska ut med så mycket pengar.
OBS! Har ingen vidare datateknik kunskap, så helst inte för komplicerade svar

Du behöver inte något dyrt grafikkort för bildredigering. Lite hjälper det om du använder t.ex. avancerade filter, men även ett billigt dedicerat grafikkort räcker mer än väl. Satsa pengarna på en OK processor, hyggligt med RAM, och kanske viktigast; SSD-diskar.

De nyare processorerna med inbyggd grafik räcker gott. T.om. för videoredigering som kräver mer av grafikprocessorn (GPU).
RAM är relativt billigt.
Man behöver inte köpa de allra nyaste grejorna, det mest prisvärda brukar vara "förra årets eller generation" prylar.
En snabb mindre SSD för operatvsystem och program samt en större SSD för material och lagring rekommenderas.

Allt beror väl på hur snabbt du vill att det ska gå. Som många skriver så går det nog bra utan dedikerat grafikkort men om du ska ha ett sådant finns det knappast behov av mera än Geforce RTX 3060Ti.

Om du inte måste köra Windows kan du ju kolla på en Mac med M2-processor. Drar mindre minne och är riktigt snabba på både bildbehandling och video, och Adobes program funkar likadant på båda plattformarna. Även den billigaste Macbook Air är tillräckligt snabb för det mesta man utsätter den för.

Om du inte är intresserad av MacOS kan du bortse från detta inlägg - vill inte starta något märkeskrig :D

Jag spelar mycket spel och använder RTX 2080 Ti 11GB. Hade jag fått tag på RTX 4090 så hade jag nog bytt till en sådan men då måste jag byta ut delar i datorn och möjligen byta chassi.

För enbart bildbehandling så är nog mitt grafikkort overkill, men lightroom ska väl använda grafikkortet har jag för mig. Det flyter på fint för mig hur som helst.

Använder du bara LR och PS utan plugins så
Funkar det bra med billigare grafikkort. Men kör du som jag med dedikerade plugins/program så äter de grafikkort till frukost, likaså minne.
Så kolla först om dessa nyttjar GPU.

Om du inte måste köra Windows kan du ju kolla på en Mac med M2-processor. Drar mindre minne och är riktigt snabba på både bildbehandling och video, och Adobes program funkar likadant på båda plattformarna. Även den billigaste Macbook Air är tillräckligt snabb för det mesta man utsätter den för.

Om du inte är intresserad av MacOS kan du bortse från detta inlägg - vill inte starta något märkeskrig :D
Nej, det ska man nog vara försiktig med..
Har kollat lite på Mac allternativet men eftersom det finns fler PC i hemmet känns det fel att börja blanda.

Använder du bara LR och PS utan plugins så
Funkar det bra med billigare grafikkort. Men kör du som jag med dedikerade plugins/program så äter de grafikkort till frukost, likaså minne.
Så kolla först om dessa nyttjar GPU.
Tack för svaret. Frågar mest av nyfikenhet vilka plugins/program du använder ?

Jag kör fortfarande med ett GTX 1060 och använder Capture One och redigerar 46MP filer och det flyter mestadels på fint. Dock märker jag ibland att vissa saker segar ner allt rätt mycket, som t.ex när jag använt fläckbortagningsverktyget mycket på en bild. Misstänker att detta är nåt som skulle bli bättre med ett lite bättre grafikkort.

Minne är billigt jämfört med vad det kostar att köpa en Apple (som inte sällan verkar ha lödda minneskretsar för RAM och ibland även lagring så att uppgradering blir omöjlig).

Jag kör ett RTX2070ti och det räcker väldigt bra till RAW-filer. Ingen lagg i bläddring mellan RAW-filer eller så. Kan ta ett par sekunder att t ex skärpebehandla stora filer i PS, typ 4000×6000 pixlar. 3060ti motsvarar väl det ganska bra i prestanda.

Köp ett billigare mellanklass GPU och satsa på en snabb Core i9 eller motsvarande och 32 GB ram av bra kvalité.

Edit: Och M2-NVme som föreslås ovan!

De nyare i5 och i7-processorerna med fler kärnor och trådar samt stort cache-minne är oerhörd snabba och kan utnyttja många processer samtidigt.
Utvecklingen har gått snabbt. Fotoredigering i photoshop med en vass processor kräver nog inget dedikerat grafikkort.
Man kan ju prova utan och komplettera vid behov.

De nyare processorerna med inbyggd grafik räcker gott...
En snabb mindre SSD för operatvsystem och program samt en större SSD för material och lagring rekommenderas.

Jag håller med om att det räcker med en processor med integrerad grafikprocessor för normal bildredigering, och en snabb liten SSD för operativsystem och program. För min egen del har jag haft det så i många år, och då har jag också använt datorn för yrkesmässig bildredigering.

Den processor som sitter i datorn nu är en AMD 2400G, och den lär var långsam jämfört med den nyare AMD 5600G. Den senare processorn kan du få för runt 1700 kronor - jag funderar själv på att byta till den. Sen är det bra att ha gott om minne, och inte heller det är särskilt dyrt, drygt 1000 kronor för 32 GB.

(Priserna ovan har jag kollat 2022-11-21 hos inet.se.)

De nyare i5 och i7-processorerna med fler kärnor och trådar samt stort cache-minne är oerhörd snabba och kan utnyttja många processer samtidigt.
Utvecklingen har gått snabbt. Fotoredigering i photoshop med en vass processor kräver nog inget dedikerat grafikkort.
Man kan ju prova utan och komplettera vid behov.

Så är det ju, de nya processorerna är väldigt snabba. De som haft inkompatibla grafikkort som exv. inte haft stöd i DXO Photolab har sett processtider vid export med det mer krävande Deep Prime på minuter per bild istället för sekunder.

Jag ser inget behov av 8GB extra RAM om man inte kör flera intensiva program samtidigt. Jag har 16 GB nu och det är inte det som gör min maskin snabb nu. Det går inte fortare om systemet inte behöver swappa på disk.

Jag har en i7 gen 12, 16GB RAM, både SSD på 1GB och en gammal SATA (gen 1) på 3GB från min gamla maskin och jag har en Photo Mechanic katalog på vardera och det är en galen skillnad i tid mellan dessa som det tar att exv. indexera. Jag ska nog byta den mot en 3GB SATA 3 snart.

Det bästa man kan göra idag tror jag är att köpa någon bra gaming-dator om man kör Windows för de finns alltid på kampanj och då får man både snabb processor, SSD och ett bra grafikkort överkomligt. En stor SSD är den bästa investeringen tror jag vid sidan av ett hyfsat grafikkort. Jag tror min kostade ca 14 000 på kampanj.

Skillnaden mot den gamla datorn är enorm. Nu tar det mig ca 7-9 sek med Deep Prime XD och 3-4 med gamla Deep Prime och innan låg tiderna mellan 25-30 sekunder med gamla Deep Prime.

Senast ändrad:
Det är inga problem att blanda numera, men det kräver nog att man är lite insatt i rudimentär datakommunikation.

I teorin kan det vara så men inte sällan är praktiken något helt annat.

Bland de som kör Photolab har hörts klagomål att äldre Mac-ar inte gått att uppdatera med de senaste versionerna av Photolab. Har man då exv. en nyare Windows PC så kan man alltså hamna i en situation där man inte kan uppgradera Photolab i Mac-en men väl i Windows-maskinen och då kör man plötsligt olika versioner. Det kan vara åt andra hållet också om man exv. har en M-Mac som är kompatibel med Photolab 6 och en gammal Intel PC av fel generation för då kanske den inte kan uppdateras vare sig till Windows 10 eller 11 och då kan den inte installeras med Photolab 6 heller.

Har man då haft otur så applikationstillverkaren bytt "motor" i de nyare versionen så står man där med filer från den nyare som inte kan öppnas i den gamla. Sådana hopp skedde mellan Lightroom 2 och 3 och mellan tidigare versioner av Capture One och 20/21 tror jag. När det gäller Photolab så har de ändrat färghanteringen i grunden i version 6 som är den senaste. De filerna lär inte vara bakåtkompatibla.

Ser vi till Photolab så har de heller inte lyckats helt bra med gränssnittet för i en del fall med exv. Local Adjustments så finns saker tillgängliga i Mac-gränssnittet som alltså saknas i Windows-versionen och förmodligen vise versa i andra avseenden.

Använder man XMP-metadata, så vet jag att det funnits vissa problem med att blanda MAC- och Windows-klienter av det enkla skälet att de inte haft helt identiska teckenuppsättningar alltid. När vi skulle köra FotoWare Fotostation-klienter mot deras DAM så avrådde man helt från att blanda. Det hände trots allt att en del fotografer körde MAC och då fick vi mycket riktigt problem med transaktioner som inte gick igenom eftersom de inte släpptes igenom när filerna verifierades mot systemets XMP-scheman.

Så riktigt så enkelt är det inte att blanda för det finns faktiskt problem även om det säkert för många kan funka bra med lite tur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar