Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket golv passar bäst i en studio?
- Trådstartare Calle71
- Start datum
Minita
Aktiv medlem
Jag hade valt trä. Lätt att hålla rent och ger ett varmt intryck när inte bakgrunden är nerdragen. Lagom hårt för att motstå klackar. Plastmattan är naturligtvis ett alternativ men se upp för allt för smala klackar. Kommer du att fotografera kvinnor, så kommer du att råka ut för små klackar som trycker ner bakgrunden om golvet är för mjukt. Betong är lite tråkigt men kan vara väldigt praktiskt om du tänker rulla in motorcyklar osv.
Jag tycker inte färgen har så stor betydelse för själva fotograferingen eftersom bakgrunden ligger alltid utrullad så mycket så att golvet inte syns. Å andra sidan, så kanske du kommer att inreda din studio, så att du vill visa ett vackert golv med vägg?
Jag tycker inte färgen har så stor betydelse för själva fotograferingen eftersom bakgrunden ligger alltid utrullad så mycket så att golvet inte syns. Å andra sidan, så kanske du kommer att inreda din studio, så att du vill visa ett vackert golv med vägg?
Calle71
Ny medlem
Jag hade valt trä. Lätt att hålla rent och ger ett varmt intryck när inte bakgrunden är nerdragen. Lagom hårt för att motstå klackar. Plastmattan är naturligtvis ett alternativ men se upp för allt för smala klackar. Kommer du att fotografera kvinnor, så kommer du att råka ut för små klackar som trycker ner bakgrunden om golvet är för mjukt. Betong är lite tråkigt men kan vara väldigt praktiskt om du tänker rulla in motorcyklar osv.
Det lutar nu åt ett hårt trägolv som är trycktåligt. Vi kommer hyra ut studion till ffa olika typer av porträttfoto eller liknade så det behöver inte vara något betonggolv som tål massa smuts.
Tack Michael för tipsen.
Walle
Aktiv medlem
Håller helt klart med Michael om att trägolv är att föredra om man inte måste kunna släpa in motorcyklar och liknande. Hade själv grönaktig linoleummatta i min studio, och det var ingen höjdare. Precis som Michael skriver så gör plastmattans mjukhet att bakgrunden snabbt förstörs av klackar. Dessutom var det för vissa fotografer problem med grönstick, tack vare ströljuset som träffade plastmattan på sidorna om bakgrunden och sedan studsade upp och träffade motivet. Personligen hade jag dock aldrig några problem med detta, men det beror nog mycket på min stil och hur jag ljussätter.
Så en hyffsat färgneutral parkett ger jag tummen upp!
Så en hyffsat färgneutral parkett ger jag tummen upp!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Använd ett laminatgolv i ngn snygg trälook. Riktigt hårt.