Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fraktsätt från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Shipping Method Shipping Cost

US Postal Service - Global Express Mail
5-7 Days Delivery $132.25

UPS Express
3-5 Business Days Delivery $107.50

FedEx Priority
3-5 Business Day Delivery $231.50


Detta är vad BHphoto erbjuder. Om jag använder us postal service, skickas det med posten i sverige då? Läste någonstans på forumet att om man inte skickar med budfirmorna är det större chans att man slipper moms. Är det någon som har någon erfarenhet/råd? Eller får jag helt enkelt räkna med att pappa tullen plockar mina surt förvärvade slantar? (Isåfall sätter jag mig nog på planet till NYC och får lite semester och schyssta foton på köpet...)

Andreas
 
Jag tror att US Postal Service har ett avtal med Schenker för distributionen i Sverige. När jag har tagit emot försändelser skickade med USPS (och Royal Mail i GB) så har jag fått hämta dem på Schenkers terminal (för de är extermt inflexibla när det gäller utkörningen). Tull och moms har det blivit varje gång - så räkna inte med att slippa den.

Mitt råd är att välja UPS för de brukar iaf vara tillmötesgående när det gäller utkörningen och så skickar de en faktura på momsen (Schenker ville ha pengarna i handen vid leverans).
 
Håller med. UPS fungerar bra. De ringer innan de kommer och eftersom jag brukar vara på jobbet under dagtid som de flesta andra, så brukar jag kunna styra om utkörningen till jobbet. Väldigt smidigt.

Momsen kommer som ett brev på posten:) I mitt fall (två gånger) så tog det väldigt lång tid (3-4 månader) men fakturan kom till sist.

När du beräknar ditt slutpris så kom ihåg att moms räknas på hela beloppet inkl. frakten samt att UPS lägger på 100:- i hanteringsavgift för att ta paketet genom tullen.

--jalle
 
Nyss köpte jag ett objektiv från BH och valde UPS Express som kostade $41, de skickade paketet på en Måndag och UPS körde ut det till mig på Torsdagen samma vecka. De ringer inte innan. Efter några dagar kommer ett inbetalningskort för momsen.
 
Jag köpte också från B&H för en dryg månad sen. De skickade objektivet med UPS Express på måndagen och det var framme på fredagen. Fungerade perfekt men tyvärr kom inbetalningskortet till tullen efter ett par dagar

Lars
 
Jag beställde måndag eftermiddag, UPS var och knackade på dörren på Onsdag vid 18, då jag inte var hemma, varpå jag ändrade leveransplats till jobbet, fick sakerna på torsdag morgon, fick dock betala moms+tull i handen.

Sen fick jag en faktura iaf som jag skulle bortse från, men den kommer från UPS tyskland. Så dom har nåt fuffens med logistiken iaf.
 
frazer skrev:
Får man fråga vad du beställde? Är det tull på fotogrejor från USA. Fick för mig att det bara var moms, står på på tullens hemsida iaf.

Digital kameror är det ingen tull på. Objektiv och allt annat är det tull på. Ingen större betydelse för det är momsen som kostar, tullen är inte så mycket.
På tullens sida står att digital kameror är tull fria. Men bara själva kameran.

Lars
 
Avgifter?

Hur mycket tillkommer från B&H om man köper en glugg?
VAT? 6%?
Shipping?
UPS?
MOMS?

Ungefär...
 
Jag fick hem min DigKamera nyligen som är köpt i USA via en Amerikan i Tyskland..Han skickade slutligen den från ett postkontor i Tyskland , risken att tullen tar det är stor om det skickas direkt från USA
 
Det där var hutlöst dyrt. Jag har nog köpt halva B&H's butik under alla år i NYC men den där dyra frakten har jag sluppit. Får man fråga vad du beställer (alltså hur tungt det är). Går man in på USPS och räknar postage så kan man skicka ett paket på nästan 20 kg för dom pengarna. Men du kanske köper en massa saker...?

UPS är definitivt bättre men chansen att du åker på tull är betydligt högre än USPS. Finns ingen andledning till att välja FEDEX om du nu inte har väldigt bråttom. Jag har haft problem själv med FEDEX och deras idiotiska tull procedurer när jag skickat till andra länder så jag använder ej dom längre.

Lycka till

H
 
Jag har sluppit moms och tull en gång när jag har skickat med Fedex. Grejorna kördes ut med postens budbil.

UPS däremot är noga med införtullningen. Jag har varit med om att de har räknat fel, så att jag fick betala några hundra för mycket. De rättade dock till det när jag påtalade det, men det tog några månader.
 
Billy4 skrev:
Jag fick hem min DigKamera nyligen som är köpt i USA via en Amerikan i Tyskland..Han skickade slutligen den från ett postkontor i Tyskland , risken att tullen tar det är stor om det skickas direkt från USA

Varför skulle tullen beslagta en kamera om den skikas från USA? Vad jag vet så finns det inga importrestriktioner till EU på kameror och inte heller är det förbjudet att inneha en kamera inom unionen.
 
Anden skrev:
Shipping Method Shipping Cost

US Postal Service - Global Express Mail
5-7 Days Delivery $132.25

UPS Express
3-5 Business Days Delivery $107.50

FedEx Priority
3-5 Business Day Delivery $231.50


Detta är vad BHphoto erbjuder. Om jag använder us postal service, skickas det med posten i sverige då? Läste någonstans på forumet att om man inte skickar med budfirmorna är det större chans att man slipper moms. Är det någon som har någon erfarenhet/råd? Eller får jag helt enkelt räkna med att pappa tullen plockar mina surt förvärvade slantar? (Isåfall sätter jag mig nog på planet till NYC och får lite semester och schyssta foton på köpet...)

Andreas

Paketet levereras omväxlande med Posten eller Schenker. Om man väljer US Postal Service alltså..
 
RolandM skrev:
Varför skulle tullen beslagta en kamera om den skikas från USA? Vad jag vet så finns det inga importrestriktioner till EU på kameror och inte heller är det förbjudet att inneha en kamera inom unionen.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara tullfritt att ta in kameror från USA ??? Kapital varor som kapital varor....Nu tog jag det säkra före det osäkra o hade tur att en Amerikan som jag känner i Tyskland var på kurs i USA o köpte kameran där....Thats it.....
 
RolandM skrev:
Varför skulle tullen beslagta en kamera om den skikas från USA? Vad jag vet så finns det inga importrestriktioner till EU på kameror och inte heller är det förbjudet att inneha en kamera inom unionen.

Kanske missförstår jag dig Roland men naturligtvis så kan man importera nästan vad som helst från vilket land som helst men jag tänkte på momsen o dyl som jag nu slapp....genom att ta denna väg för min kamera....
 
Jag hade tänkt köpa både kamera, 2 objektiv och motljusskydd. Hur blir det då med tullavgift? Öppnar de paketet och kikar vad som skall vara tull på eller inte? Tullverket har f.ö. bara tullavgiftsinformation för objektiv mellan 90-190mm brännvidd på sin hemsida.
 
Billy4 skrev:
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara tullfritt att ta in kameror från USA ??? Kapital varor som kapital varor....Nu tog jag det säkra före det osäkra o hade tur att en Amerikan som jag känner i Tyskland var på kurs i USA o köpte kameran där....Thats it.....

Men så är det... konstigt nog =). Digitala kameror är tullfria men inte andra kameror. Det framgår av tullens hemsida.
 
Digitala kameror tullfria?!

Varför är det så? Det borde ju vara samma sak med analoga då tycker man ju, skumt!
/Jeppe
 
frazer skrev:
Jag hade tänkt köpa både kamera, 2 objektiv och motljusskydd. Hur blir det då med tullavgift? Öppnar de paketet och kikar vad som skall vara tull på eller inte? Tullverket har f.ö. bara tullavgiftsinformation för objektiv mellan 90-190mm brännvidd på sin hemsida.

B&H eller vem du nu köper hos skickar med papper till tullen. I de står vad paketet innehåller och vad värdet är. Ibland öppnas det också för kontroll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.