Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fotolab är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har använt mig av FotoLabo OnlineFoto - men var ej riktigt nöjd senast. Har ni några förslag?
Vad föredrar ni - matta el blanka? (För utställningsbilder i ung A4-format)

Helt klart Crimson Frontweb.

Där kan man ställa in i stort sätt allt, total kontroll. Har gjort ett antal 20x30 kopior hos dom och kvaliteten är mycket bättre än både colormailer och fotolabo.

Crimson har jag inte provat men flera andra och av dessa tycker jag Proprint är bäst. Snabbt också. Oftast får man bilderna i brevlådan dagen efter.

johan

Matta bilder tycker jag fungerar bäst när fler betraktar ska kika på dem. Mindre känsliga för tumavtryck är en anna fördel.

Det finns inget bästa labb.

Kunder har olika krav på sina bilder. Färger upplevs olika från person till person. Hälsa på hos dina vänner och kolla hur deras TV är inställd. Har du tio stycken du väljer mellan så skulle jag tro att du i det närmaste har tio olika inställningar på TV:n. Kunder har olika krav på bilder, man ställer kanske inte samma krav på familjealbumet som med tävlingsbilder till någon uttagning eller bilder som ska säljas till kund.

Tänk att kunderna har lika olika skärminställning på datorskärmen ja inte kommer bilderna från labb att se ut som på den egna datorskärmen hos alla kunder. En kalibrator att justera skärmen med är en ganska dyr sak. Väldigt många skärmar är helt okalibrerade. Kanske rent av är inställda på fel färgtemperatur.

Hur är betraktningsljuset bilderna ses i?

Jag vill bara med dessa rader säga att det finns väldigt många felkällor varför bilder inte blir som man förväntar sig och att olika personer föredrar olika labb samt att kravet på bilden varierar väldigt mycket. Du måste själv sätta en referens vad du kräver av ditt labb.

Om du inte är nöjd, hör med labbets kundtjänst vad det kan bero på att dina bilder inte blir som du har förväntat dig. De seriösa labben har kunnig personal på kundtjänst som kan hälpa dig till bättre bilder. Alla labb vill att kunden ska vara nöjd och återkomma med fler beställningar.

Är du inte nöjd efter kontakt med kundtjänst så prova ett annat labb. Ge alltid labbet en möjlighet att förklara varför det inte har blivit som du hade tänkt dig. Felet kan lika vara ditt eget, kanske du inte har läst den hjälp och information du borde ha läst.

Tänk på att det är du som ska ställa kraven och få dom uppfyllda, det hjälper inte dig att någon annan är nöjd med labbet, det är du som skall vara nöjd.

/stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar