Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fotolab är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Vilket fotolab (Kodak, Fujifilm, Lofoto, Fotolabo, Apport, övriga) är bäst kvalitetsmässigt? Är det värt att betala mer
än dubbelt så mycket för en framkallning hos t ex Fuji Fotocenter eller en Kodakbutik jämfört med att framkalla hos lågprislab? Hos vilket fotolab får man mest kvalitet för pengarna?

/Axel
 
Antar att du menar negativ film?

Tycker att Fuji gör ett bra jobb med dessa.

Men jag kör nästan uteslutande med Dia och då blir det ett lokalt (proffs)labb i stan.

Mest kvalité för pengarna...tja det är ju svårt att säga.
 
Jag lämnade in till fotolabo förut men för ett tag sen provade jag att lämna in på kodak image center och det är betydligt bättre.
 
Var just på väg att skriva ett liknande inlägg, men funderade även på hur lång tid de ska ha på sig för att skicka hem bilderna. Man vill ju inte gå och vänta hur länge som helst...
 
Mitt tips: Inte Kodak Image Center. De har inte bara framkallat mina bilder fel, utan samtliga gånger jag lämnat in där så har jag fått tillbaka smutsiga negativ och minst en kopia med fingeravtryck på (som sitter "i färgen").
 
Inget fel på Kodak Image Center. Men det är klart att hanteringen skiljer från butik till butik...

Hampus: Var lämnade du in dina filmer?
 
När jag plåtade mycket på neg-småbild (för X antal år sen) så skickade jag upp mina rullar till nåt som heter Jämtlabbet (i jämtland). Jag tyckte de höll hyfsad kvalitet, men framför allt så var de mycket snabba och billiga. 3 dagar tog det då att få tillbaks bilderna.
Nu vet inte jag om Jämtlabbet fortfarande finns kvar.

Nu lämnar jag lokalt till en fotohandlare som gör kopiorna. Då är det alltid lättare att komma överens om det skulle behöva kopieras om någon bild (läs klaga).

/Jacob vP
 
När jag lämnade in dem så lämnade jag till butiken i Gårda (Göteborg) som annars är en mycket trevlig butik.
 
Kodaks Duralifepapper är riktigt bra och värt lite extra pengar. Har provat att lämna in i Kodakbutik (139kr) med bra resultat. En annan variant är Apport postfoto. Samma framkallning för 79kr +porto. De verkar lite klantigare. Sist fick jag lite underliga svarta kanter på ett par bilder. Sen tyckte jag att det luktade lite fix när jag öppnade kartongen...
 
Jag har börjat köra Scandinavian Photo- tyckte både att det var bra kvalite och SNABBT.Skickade bilderna på söndan-hade bilderna i lådan på onsdagen.
 
Lämnar i huvudsak till lab med Fuji Frontier maskin(er). Speciellt om jag fotat med Fuji NPH (efter iso 250). Testa gärna den kombinationen, speciellt om ni tar bilder på folk!!
 
Göte Karlssons Foto

Ja, om man bor i Halmstad så är det nog det klart bästa iaf. Kunglig kvalitet och tervligt bemötande.
 
Senast ändrad:
Jag har använt Lofoto i många år, och är mycket nöjd. Riktigt beskurna och väldigt bra kopierade.

Lofoto har för övrigt fått toppbetyg i tidningen Foto de senaste åren.

Lite dyrt kanske, 112:- för en 36-bilders. Men å andra sidan är de ju väldigt smidigt. Lägg det på lådan på måndag, så har du det i din egen brevlåda på onsdag. Ink. två st. indexbilder, perfekt med en i albumet och en i neg.-pärmen.

Fujis centrallabb har även de presterat bra bilder. Lite billigare, inga indexbilder + att man måste gå ner till fotobutiken och hämta bilderna.

Fotolabo och OnOff däremot är enligt min mening ett sorgligt kappitel. Repade neg. bortslarvade filmer, färgstick, felaktigt beskurna bilder m.m. Jag har iofs ingen egen erfarenhet av dessa, men en del vänner har. Och de har inte varit nöjda.

//Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.