Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fotofilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

i93

Medlem
Jag funderar på ett fillter, inte över 500 kr :)
Har kollat lite på HOYA Close up +4, men är inte säker om den funkar till Nikon D60. KAn ni komma med förlag, jag vill kunna ta närmare bilder eller att bilderna ska få en klar färg, så jag slipper redigera. Kom med förslag, FÖRDELAR & NACKDELAR :)
Berätta lite vad den gör, och vad den kostar :)

Kram så länge!

Polarisationsfilter!

Jag tycker att ett pola-filter är tillbehör nr 1! Se vad Cyberphoto skriver:
"Filtret används för att eliminera reflexer från blanka ytor som t.ex. vatten, fönsterrutor m.m. Filtret är också effektivt vid all slags färgfotografering p.g.a. filtrets egenskap att ge bättre briljans och kontrast. För svartvit film är effekten ungefär densamma som med gul- eller orangefilter. Polarisationsfilter är bland de mest användbara filter du kan äga. Det har några speciella arbetsområden:

1. Du kan styra blåheten på himlen. Genom att vrida filtret kan du variera effekten. Störst effekt får du 90 graders vinkel mot solen. Tar du till ordentligt så blir himlen riktigt vykortsblå.
2. Du kan trolla bort reflexer i vattenytor och glasytor. I vissa vinklar försvinner reflexerna helt.
3. Ett polarisationsfilter renar färgerna i en bild och du får en större färgmättnad."

Priset är beroende på storlek (filtergänga), ett 62mm Dörr kostar 563:-

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto