Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket filter mot solen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin K

Aktiv medlem
Jag undrar vilket filter som man vanligast använder vid soluppgång och solnedgång. Jag planerar en utflykt till Öja och där går ju solen både ner och upp vid havshorisonten. jag är riktigt ny när det gäller all slags fotografering och blir glad av så mycket tips det bara går att få. För att veta hur många millimeter man ska ha i diameter så antar jag att jag ska mäta längst ut på objektivet, gängorna vid yttersta linsen? Samma diameter som linslocket? Tacksam för svar. =)

Ett blåfilter dämpar ju det röda och långvågiga ljuset och är "mot" solen, dvs dämpar solljuset.
Men sen skriver du att du vill fotografera en solnedgång. Dvs ha kvar solen. Och en solnedgång ahr ju ett ljus som na vill ha kvar. Jag sulle sätta kamerans vitbalans på soljus och börja där.
Finns möjlighet att ställa kamerans vitbalans i K (Kelvin) så har du möjligheter att exåperimentera.
Dvs istället för filter.

Tror att du letar efter ett tonat gråfilter. Ett filter som mörkar ner himmeln så att du får till en bättre exponering. Annars är det lätt att himmeln blir vit (utbränd) eller så blir himmeln bra, men marken svart.

Cokin har ett system som går ut på att du köper en hållare där du kan placera fyrkantiga filter som är tonade (P120 och P121). Du kan sedan skjuta filtret upp och ned så du får övergången från otonat till tonat (som sker gradvis) där du vill ha den. Hållaren fästes i en ring som man i sin tur fäster i objektivet. Ytterdiametern är samma på alla ringar, medan innerdiamtern varierar för att passa olika objektiv. Det gör att du kan ha flera ringar beroende på dina objektivs diameter, men det räcker med en hållare.

/Gunnar

Glömde att skriva att diametern står på objektivet. Står det 67mm så ska du ha ett filter som är 67mm i diameter.

/Gunanr

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto