Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vilket filter behöver jag för porträtt i svartvitt?
- Trådstartare Dez
- Start datum
bildsten
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7657&highlight=r%F6dfilter
Handlar egentligen om rödfilter men längre ner står det lite om andra filter också.
Handlar egentligen om rödfilter men längre ner står det lite om andra filter också.
Walle
Aktiv medlem
Det beror ju på vad man är ute efter. Jag kör gulfilter som standard på min bladare, för att svartvit film rent generellt är lite överkänslig mot blått.
För porträtt kan man se gulgrönt som standard, det filtrerar ut lite av det blåa och ger en naturlig look. Det döljer inte fräknar och liknande.
Orangefilter är lite mer som ett "glamourfilter". Med rödfilter blir huden nästan vit. Kan funka för nakenbilder i naturen, men oftast ser det inte så toppen ut enligt min erfarenhet.
Man kan tänka som så att ett filter ljusar upp färger i bilden som har samma färg som filtret, och mörkar ner övriga färger, främst "motsatta" färger då såklart.
För porträtt kan man se gulgrönt som standard, det filtrerar ut lite av det blåa och ger en naturlig look. Det döljer inte fräknar och liknande.
Orangefilter är lite mer som ett "glamourfilter". Med rödfilter blir huden nästan vit. Kan funka för nakenbilder i naturen, men oftast ser det inte så toppen ut enligt min erfarenhet.
Man kan tänka som så att ett filter ljusar upp färger i bilden som har samma färg som filtret, och mörkar ner övriga färger, främst "motsatta" färger då såklart.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Hur gör du dina bilder senare?
Analogt / digitalt?
Digitalt så kan du nog lika gärna applicera filtret i datorn.
Analogt / digitalt?
Digitalt så kan du nog lika gärna applicera filtret i datorn.