Annons

vilket filter behöver jag för porträtt i svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
ska börja ta lite porträttfilter med Hasselbladaren. Vilka filter behöver jag? Jag använder studioblixtar.

Vad är det du vill uppnå?

Vad får dig att tro att du behöver några filter överhuvudtaget?

har i lite svävande ordalag läst att gulgrön-gul-gulorange används vid porträttfoto för att ge bättre hudtoner. Tänkte fråga här för att få lite klarhet.

har i lite svävande ordalag läst att gulgrön-gul-gulorange används vid porträttfoto för att ge bättre hudtoner. Tänkte fråga här för att få lite klarhet.

Hm.. min erfarenhet av filter är att orange o rött filter ger blekare/ljusare hudtoner... Inte snyggt alls tycker jag. Grönfilter gör röd/gula toner lite mörkare vilket jag tycker ser mycket naturligare ut.

Det beror ju på vad man är ute efter. Jag kör gulfilter som standard på min bladare, för att svartvit film rent generellt är lite överkänslig mot blått.

För porträtt kan man se gulgrönt som standard, det filtrerar ut lite av det blåa och ger en naturlig look. Det döljer inte fräknar och liknande.

Orangefilter är lite mer som ett "glamourfilter". Med rödfilter blir huden nästan vit. Kan funka för nakenbilder i naturen, men oftast ser det inte så toppen ut enligt min erfarenhet.

Man kan tänka som så att ett filter ljusar upp färger i bilden som har samma färg som filtret, och mörkar ner övriga färger, främst "motsatta" färger då såklart.

Hur gör du dina bilder senare?
Analogt / digitalt?

Digitalt så kan du nog lika gärna applicera filtret i datorn.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto