Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fast objektiv 20-30mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

plonis

Aktiv medlem
Halloj,

Skulle gärna vilja införskaffa mig ett Sigma Art 24 1.4 men har inte riktigt budgeten för detta just nu. Frågan är då om det finns ett billigare alternativ som ändå ger en ok bildkvalité? Letar främst begagnat.

Ex. Canon 20 /2.8
Canon 28 2.8 eller 24 2.8

Finns andra bra alternativ?

Jag behöver egentligen inte så ljusstarkt objektiv då jag oftast fotar bländare 8-11 vid landskap. Men jag gillar fasta objektiv och vad jag förstått får man alltid bättre bildkvalité (i princip).

Har ett 50 1,4 och 100 2,8 så brännvid 20-28 känns ideelt av flera orsaker.

Googlat runt som en galning men blir aldrig klokare. Tacksam för alla typer av svar!

Mvh

Nja, flera av dessa fasta är äldre konstruktioner och har relativt ofta, p g a äldre ytbehandlingar sämre motljusegenskaper än en modern zoom. Skärpan nedbländad i varje fall är jämförbar med en zoom. Vad man däremot tjänar på är distorsion. Antingen är den lägre eller åtminstone enklare att rätta till i photoshop då den tenderar att vara mindre komplex i fasta objektiv.

Fundera på (utöver de nämnda):
Canon 17-40/4 L (beg 4000:)
Canon 24/2,8 IS
Canon 28 IS
Sigma 24 eller 28 1,8
Tokina 16-28/2,8 (beg ca 4000:)

Har du råd, och minsta storlek inte är prio ett, fundera på 17-40 som har rätt så lite distorsion i mittläget. Annars någon av de nya IS objektiven om du hittar dem beg, p g a modernare ytskickt. Allt är en fråga om pris/ prestanda.

Alla är mer än skarpa nog nedbländat. Vissa äldre har kantigare bländare som ger snyggare "sunstsrs".

Tack för tipsen!

Hade missat Tokina 16-24 som onekligen ser ut att vara intressant. Även 17-40L känns som ett alternativ men då känns det som man börjar närma sig Sigma Art prisklassen och då slår jag nästan hellre till på den.

Jag har kikat lite på Tamron 28-75 också då den verkar prestera ok och ligger rätt bra i pris. Jag fotar 90 % porträtt och makro så därför behöver jag kanske inte den bästa zoomen heller men det är kul att ha på semestern mest eller när man ser någon fin landskapsvy....

Jo, det finns många alternativ.

Om jag förstått rätt skulle det ffa användas vid bl 8 och uppåt. Skillnaden mellan alternativen, inklusiva Sigma 24/1,4 Art, vid bl 8 lär inte bli påtaglig - man betalar för skärpan vidöppen med Sigman. Behövs Sigma 24/1,4 Art för den sortens foto alls?

Hej Fredrik,

Du har nog rätt och det är väl lite så jag resonerar också. Inget behov just nu men i framtiden.

Men i långa loppet skulle jag ändå välja 24 1.4 då det ger mig 'möjligheten' att kunna fota på bländartal 2.8 för de situationer som kräver det, och i framtiden kommer jag vilja fota en del norrsken där sigman troligtvis skulle vara ett fint verktyg!

Men en billigare lösning skulle nog duga för stunden. Med tanke på att jag också fotar väldigt mycket porträtt idag och är inne i en sån period, vilket jag också tror kommer ändra sig lite mer i framtiden efersom landskapssuget börjar krypa sig tillbaka igen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar