Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Compact Flash?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Är det skillnader Comapct Flash emellan?

Jag har hittat en kamera som jag vill ha, men stället som säljer har bara CF kort av märke Viking. Det är ju annars Sandisk som är populära. Är det skillnader vilket man använder?
 
Om du söker i forumet så hittar du ett antal diskussioner om CF & prestanda...

Det beror lite på hur du ska använda kameran, för "vanlig" fotografering så funkar ett lite billigare kort...

Men som sagt sök i forumet, finns mycket gott att hitta...
 
JAg kör Lexar 40x. Fick med en Jumpshot kortläsare som endast hanterar automatik med de egna korten. (auto= nikon transfer startar av sig självt.)

Tror Sandisk Ultra också är duktigt snabba. Tror inte det är så stor skillnad annars.



/ men jag kan ha fel.
 
Prisskillnaden på Viking och Sandisk verkar inte stor, den är i princip samma. Så det är ju inget jättebilligt "piratkort" vad det verkar.

Tyvärr finns inte sandisk där och det är ju smidigt att köpa allt på samma ställe även om jag föredragit Sandisk för att vara på säkra sidan. :)

Det ska sitta i en Olympus C-5060 kamera, hoppas kunan ta något bra kort med det iaf.
 
Viking CF är sådär...funkar säkert bra i vissa kameror, men om man tittar runt i lite forum tex. på dpreview så är det förhållandevis många som har haft problem med vikingkort.

Ett bättre alternativ är Kingston CF som är både billiga och håller hög kvalitet, dessutom snabba.

Annars är Lexar och Sandisk det som gäller om man vill vara säker på att det ska funka.

Dock lär vissa Sandisk Ultra II kort ligga och dra ström fast kameran är avslagen, iallafall i vissa av Fujis kameror. Det gör inte Lexar och Kingston.
 
Smidigare att köpa allt från samma ställe?
Köpte mitt Sandisk från Zebramedia ( http://zebramedia.biz) De skickade direkt och jag hade kortet dagen efter. De har mycket bra priser också.
 
Ok, har hittat den aktuella kameran till ännu bättre pris och där finns Sandisk...Nu är frågan, vad är det för skillnad på Sandisk CF och Sandisk Ultra II CF minne?
 
Ok, antar att ett Sandisk Ultra II 256mb för under 600:- är prisvärt och det som jag satsar på.

Är det enbart speed, eller någon annan skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.