Annons

Vilket CF kort till 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Får förmodligen min 300D nästa vecka och skulle vilja ha tips på vilket CF-kort jag bör välja för att få ut det maximala ur denna kamera. Jag har inte bestämt mig om jag ska gå på 512 eller 1GB, och gällande hastigheterna verkar det mycket rörigt.

Jag kan säga direkt att jag inte har USB 2.2 på min dator och kommer förmodligen inte att investera i ett kort heller. (Kan vänta på överföringen.) Det som är intressant är huruvida det påverkar kamerans prestanda vid actionfoto eller när den skriver RAW-format. Jag är nog inte intresserad av microdrive heller om inte någon kommer med ett riktigt bra argument för varför jag ska ha ett kort som drar batterier och innehåller massa små rörliga delar... (Det jag har förstått av det hela)

Ni får gärna komma med tips var jag hittar kortet till bästa pris också om ni råkar veta.

Tack på förhand!

EDIT: Ser på dpreviews speccar på 300D att den ska ha USB 1.1! Då spelar överföringshastigheten till dator ingen roll alltså? USB är max? Jag har visserligen Firewireport. Kanske extern kortläsare då om man skulle ha bråttom i framtiden..
 
Jag använder Transcend 1 gb cfkort. Det fungerar mycket bra, och räcker för ganska många exponeringar. När jag köpte det var det billigt (relativt i varje fall!) på Zebra media.
 
Jag personligen går på linjen bättre många små än ett stort. Iåmed att du istort sett får 2st 256 kort på ett 512 kort tycker jag själv att det är bättre med fler små än få stora. Dels så riskerar man inte att förlora så många kort ifall något falerar med CF-kortet. Sen tycker jag att 256 korten är mer hanterbara gällande mängd kort som får plats. Sen är jag mycket skeptsik till Microdrive, av den anledningen att det innefattar små rörliga delar vilket för mig känns mer osäkert än vanliga CF-kort.

Själv köpte jag en 6 i 1 läsare till min dator för 300 kr. Det är mycket smidigare att bara trycka in CF-kortet och tanka över till datorn.
 
Tack för era tips! Har ett 128Mb-kort nu. Trodde nästan att 256 skulle vara lite för lite kanske, men det är helt klart - det är ju inga större problem att byta kort..
 
Jag kan ta c:a 250 bilder i jpeg med min Canon G2 i högsta kvaliten på ett minne på 512mb. Med 300D hade jag valt 512 som ett minimum, har du råd så välj ett på 1GB... Hade jag gjort!
 
Mitt råd är att köra med CF på 256 MB alternativt 512 MB istället för ett 1-Gigskort. Skulle ett kort gå sönder så loosar du förhoppningsvis mindre antal bilder och mindre investerade pengar. Gå in på www.pricerunner.se, så får du en bra överblick var du hittar bästa pris.

MVH
Lasse
 
Ojdå.. Jag kör med två stycken 128Mb-kort till min S45 (4Mp) och det känns lagom. I RAW ger det ungefär 60 bilder. När jag är ute och fotar försöker jag tänka "analogt". Med det menar jag att på den "gamla goda tiden" då jag körde med EOS 50, så fick man ta sig tiden med alla inställningar innan man tryckte av, annars blev det dyrt... Visst ska man experimentera med digitalkameran, men det får ju inte bli så att man skjuter hejvilt utan att tänka. På fester eller liknande, funkar ju medium jpeg bra, och då är det ju i princip obegränsat med kort.. ;)

Men visst, 512Mb är väl det minsta jag haft i tanke för 300Dn. Tycker att RI-Data 512Mb 40x för 1363:- verkar vettigt. Enligt dpreview ska det vara ett riktigt snabbt kort också.
 
Har använt min 1 gb microdrive i över ett år nu och förstår inte vad ängsligheten över den kommer ifrån?! Visst innehåller den rörliga delar men den är inte gjord av glas för det.
Den har åkt i backen vid flera tillfällen, slitits i och ur kamera/kortläsare och fotat i +-30 grader utan några som helst problem.

Den är marginellt långsammare ja, men vägt mot priset för motsvarande cf-minne är detta ett litet pris att betala. (1000 kronor billigare, 1.10:-/mb billigare.)

Men hade jag obegränsat med pengar skulle jag också köra minne, 2 Gb Ultra speed....

Vad beträffar storleken på vilken typ som helst så skulle jag inte gå under 1 Gb, vid resor och liknande så är detta minimum om du inte kan ladda ur kameran under tiden.
 
Jag har också köpt en 300d.
Valde två st. 512mb (65 bilder per kort i raw om inte jag minns fel)

Magnus: var har du köpt din 300d som ska få leverans redan nästa vecka?
 
OK.. får kanske ta en allvarlig funderare gällande Microdriven då.. Hur reagerar batteriet på en Microdrive då? Blir driftstiden avsevärt kortare eller?

Thomas: Jag baserar min gissning på tråden om "300D-leverans på måndag". Personen som är "insatt" har jag för mig jobbar/känner eller har jobbat på www.fyndborsen.se, där jag beställt den. Jag har visserligen inte fått något konfirmerat av fynbörsen själva. Går och hoppas dock!
 
Magnus77 skrev:
Hur reagerar batteriet på en Microdrive då? Blir driftstiden avsevärt kortare eller?

Eftersom kortet är slut innan batterierna så är detta ingen "issue" för mig. Jag har inte sett några test på att microdriven skulle dra mer batteri. Jag har själv bara använt 256 mb CF och microdriven så jag kan inte heller göra någon jämförelse men har iaf inte reagerat på att batteritiden skulle bli kortare.
 
Är zebramedia några man kan lita på? Har inte hört nåt om någon som beställt något därifrån förut. Blev bara lite förvånad när det är ett annat namn på företaget än på internetadressen.

Det finns en lexar firewire-läsare (CF) som jag inte hittar någon annan stans nämligen.
 
Jag har beställt flera olika saker (CF-kort, batterier, Tripper) både privat och till jobbet från Zebramedia och det har fungerat mycket bra varje gång.

Bent C.
 
köp ett par microdrivar så klarar du dej långt... behöver du mer minne så köp ett par till... 1600 spänn gav jag för min senaste... köpte den i tyskland på technicdirekt.de o med dagens gynsamma eurokurs är den väl ännu billigare...

Har kört microdrive sen jag fick min Dimage 7 och visst suger den ström, jag får ofta bara ut uppemot 3-400 exponeringar på en omgång AA-batterier... men det är inget jag lider av, har fickorna fulla av såna...
 
KGS: Där jag hittade Microdrive i Tyskland blev den nästan lika dyr som i Sverige med frakten och sånt.. Tror jag börjar med ett 512-kort och kompletterar senare om jag ska på semester.. Har inte råd att åka på någon semester nu ändå när man lagt allt på kameran.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.