Annons

Vilket CF-kort ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett lite större (typ 1GB) CF-kort till min D70. Vill ha ett hyfsat snabbt så att inte kortet stoppar när det gäller sekvenstagning. Sandisk Ultra II ska ju vara snabba och bra, men finns det nåt alternativ av tex annan tillverkare som håller samma eller bättre prestanda?

Det undrar jag också. köpte själv ett Kingston Elite Pro 1GB, tror det ligger på 50X ( 8/10MB Write/read). Är det en begränsning? Hur många "X" bör man ha innan kameran blir den begränsande faktorn? Kan ta 4 RAW, 9 Fine efter det saktar den ner till en bild i sek.

Bilagor

• l121711.jpg
    l121711.jpg
    6.8 KB · Visningar: 924
Senast ändrad:
"Set to RAW NEF, the camera will pause noticeably after 4 frames (the buffer limit for this format) with a slower card loaded. With a faster card, the pause after frame 4 is reduced to more of a hiccup before the camera fires again to record a 5th frame. Using our test scene again as an example, the D70 is ready to shoot an additional RAW frame after about a 1/2 - 3/4 second wait when the card inside is the Sandisk Extreme 512MB."

Undra just man kan lita på tillverkarnas värden. Många 40X-kort skriver snabbare än mitt 50X.

Ett lämpligt sätt att testa är ju med kortläsare till datorn :)

1X = 150k/s

Sen kommer ju iofs många andra flaskhalsar ivägen, bussar, hårddiskar, gränssnittsbegränsningar etc

Själva CF formatet har också ett teoretiskt max, men vi är nog inte riktigt där än.

Kollade länken till testet. Vet ni om det är Sandisk Extreme III de har testat eller är det en tidigare version? Jag trodde nämligen att Extreme III var snabbare än Ultra II, men den kanske bara är mer stryktålig?

recman skrev:
Är på jakt efter ett lite större (typ 1GB) CF-kort till min D70. Vill ha ett hyfsat snabbt så att inte kortet stoppar när det gäller sekvenstagning. Sandisk Ultra II ska ju vara snabba och bra, men finns det nåt alternativ av tex annan tillverkare som håller samma eller bättre prestanda?

kör med cf ultra II till min 350d canon. och där kan man ta 14 bilder i fine/hög upplösning.

prova ett vanligt san disk CF 256 mb. och då blev det väldigt tråkigt

Jern skrev:
Sandisk Extreme III motsvarar verkligen förväntningarna, köp det.

Jag tror inte du behöver satsa så mycket på Extreme kortutan kameran tar väl 12 Jeg i ett svep. Köp ett ultra säger jag!

Mvh Markus Asp

Det är oftast inte kameran som är avgörande för de snabba korten. Kameran klarar sig bra på ett ultra-II-kort. Köper man snabbare kort är det bara till fördel när man för över bilderna till datorn. Det är inte fel med snabba kort om man vill köra över 1GB data snabbt...

Troligtvis kommer kamerorna hantera data snabbare i framtiden, så ett snabbt minne kan vara en bra investering för framtiden om man byter upp sig till nytt kamerahus. (dock blir ju minnen allt billigare... så man får göra en vägning)

//Peter

peter_wahlström skrev:
Det är oftast inte kameran som är avgörande för de snabba korten. Kameran klarar sig bra på ett ultra-II-kort. Köper man snabbare kort är det bara till fördel när man för över bilderna till datorn. Det är inte fel med snabba kort om man vill köra över 1GB data snabbt...

Troligtvis kommer kamerorna hantera data snabbare i framtiden, så ett snabbt minne kan vara en bra investering för framtiden om man byter upp sig till nytt kamerahus. (dock blir ju minnen allt billigare... så man får göra en vägning)

//Peter

Jag håller med dig Peter.

Gjorde jag något dumt

Jag har en D100 med bl.a. ett Lexar 80x 2 Gb.
RAW-filerna blir nästan 10 Mb.

Jag kan ta fyra RAW på raken, därefter får jag en bild var femte sekund när bufferten blivit full. Det ger en dataöverföring om 10 MB per 5 sek, alltså 2 Mb/sek.

Enligt Lexars info på nätet skall ett 80x-kort skriva 24 Mb/sek, alltså 12 ggr mer än jag mäter upp. 16x motsvarar 2,4 Mb/s, vilket alltså i princip borde vara tillräckligt för att inte kortet skall utgöra flaskhalsen.

Nu är D100 en gammal konstruktion, D70 är väl snabbare tror jag och kanske har den andra data. Inte för att jag vet hur min kamera fungerar internt, men jag tvivlar på att jag har någon som helst glädje av mina 80x. För övrigt undrar jag också om det var så himla klokt att köpa ett minne om 2 Gb, för samma pris hade jag fått två 1 Gb och bättre säkerhet mot trasiga kort.

Re: Gjorde jag något dumt

Aristofanes skrev:

Jag kan ta fyra RAW på raken, därefter får jag en bild var femte sekund när bufferten blivit full. Det ger en dataöverföring om 10 MB per 5 sek, alltså 2 Mb/sek.

Enligt Lexars info på nätet skall ett 80x-kort skriva 24 Mb/sek, alltså 12 ggr mer än jag mäter upp. 16x motsvarar 2,4 Mb/s, vilket alltså i princip borde vara tillräckligt för att inte kortet skall utgöra flaskhalsen.

Nu är D100 en gammal konstruktion, D70 är väl snabbare tror jag och kanske har den andra data. Inte för att jag vet hur min kamera fungerar internt, men jag tvivlar på att jag har någon som helst glädje av mina 80x. För övrigt undrar jag också om det var så himla klokt att köpa ett minne om 2 Gb, för samma pris hade jag fått två 1 Gb och bättre säkerhet mot trasiga kort.

Men när du har fyllt kortet och sedan sätter det i din kortläsare för att tanka över 2GB. Är du inte glad då att du slipper vänta i en halvtimma för att överföra lite bilder?

Jag tycker definitivt inte att du gjort nåt dumt.

//Peter

Re: Gjorde jag något dumt

Aristofanes skrev:

Bara en fundering kring hastigheterna det är inte så att överföringshastighterna mäts i Megabit/s (Mb) och inte megabyte/s (MB), torde sluta med att om du delar hastigheten med 8 så har du hastigheten i MB/s

80X ska ge 80 ggr 150 kilobyte/s = 12 megabyte per sekund. Teoretiskt. Bör väl kunna uppnås ganska väl med en ny dator med snabba bussar/kortläsare/hårddiskar etc, men det är klart att det är en marknadsföringsgrej.

Idealet vore ju en kamera med typ 200 korts buffert som skriver simultant.. Då skulle inte skrivhastigheten spela såå stor roll.

//M

peter_wahlström skrev:
köra över 1GB data snabbt...

//Peter
Den sämsta 'investeringen' man kan göra för framtiden är tveklöst minneskort. Av det tiotalet minneskort jag köpt de senaste fem åren är i samtliga nästan värdelösa (långsamma, små) förutom det senaste, trots att de varit ganska dyra. Köp ett kort som är OK för kameran du har idag. Nästa kamera vill sannolikt ha ännu snabbare kort på 10Gb eller mer, och de blir med 100% säkerhet riktigt billiga.
Har ett Sandisk Extreme2, 2Gb till min 350D och

Läste en recension av sandisk extreme III i någon tidning (förmodligen "Microdatorn", "Practical Photografy" eller "Photografy Monthly") och där stod det att det inte fanns någon utrustning idag där man kunde utnyttja hastigheten på kortet, utan det var alltid utrustningen runt omkring som begränsade. Så det känns lite som pengar i sjön att köpa det till en D70. Har själv Ultra II och när de körde det kortet mot extreme III i någon snabbare SLR kunde de inte mäta upp någon verklig skillnad eftersom båda två var snabbare än testkameran (som jag inte kommer ihåg vad det var för modell men den var nyare än, och minst lika snabb, som D70).

Re: Re: Gjorde jag något dumt

Kimett skrev:
Bara en fundering kring hastigheterna det är inte så att överföringshastighterna mäts i Megabit/s (Mb) och inte megabyte/s (MB), torde sluta med att om du delar hastigheten med 8 så har du hastigheten i MB/s

Det är inte lätt med bitar och bytar. Men jag tror att jag konsekvent talat om bytes. Filstorleken är i bytes, som jag tolkar Lexars hemsida är det överföringshastigheter i bytes man talar om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar