Annons

Vilket "budget" zoomobjektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Samax

Avslutat medlemskap
Har äntligen köpt min efterlängtade canon eos 450d. Upptäckte som väntat att standardobjektivet 18-55 inte räckte på långa vägar när man ska fota hundar "in action".
Letar på blocket efter objektiv och när jag väl hittat nåt till canon blir jag genast osäker. Passar det?
Jag är lite rädd för att åka och köpa ett begagnat och sen komma hem och upptäcka att ex. autofokus inte fungerar med detta objektiv. Har visserligen för mig att af sitter i kameran. men ändå....=S
Jag vill ha lite råd på vilket zoom objektiv jag ska köpa.Tänkte väl inte investera i för mer än ca 2000kr.
Ef? ef-s? är skillnaden stor?
Begagnat??
Sigma?
Tamron?
Vilka siffror ska man kolla efter för att veta att det passar om man letar på nätet?
Är ett äldre canon objektiv bättre än ett nytt sigma??
Ni fattar vad jag menar va??


mvh
 
Senast ändrad:
Har du canon som inte är fullformat så passar både EF-S och EF, skillnaden är att EF-S inte fungerar på fullformat.
 
En sensor som är lika stor som rutan på film, när man använder sådana kameror.
För närvarande är det dessa kameror som inte kan använda EF-S: 1D Mark III, 1Ds Mark III och 5D.
Din 450D kan använda dem utan vidare.

Ett lätt och mycket bra objektiv, som skulle passa ditt fotograferande, är Canon EF 70-200 mm f/4L IS USM. Tyvärr är det alldeles för dyrt.

Men titta på en EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. Det har inte samma prestanda i alla avseenden, men är i alla fall mycket objektiv för pengarna.

För övrigt övergår inte okunnighet till idioti förrän man slutar ställa frågor.
 
55-250

Tack för ditt svar...
det objektivet verkar inte vara så dumt.. men läget är så här att pga de stora bilderna har jag fått köpa ny dator ovanpå allt. så nu är budgeten snäv tyvärr...
funderar på om ett 70-300 sigma "varar" längre än ett 55-250. Är kvalité skillnaden stor?
 
apersson850 skrev:
En sensor som är lika stor som rutan på film, när man använder sådana kameror.
För närvarande är det dessa kameror som inte kan använda EF-S: 1D Mark III, 1Ds Mark III och 5D.
Jag vill hävda att EF-S inte går att använda på någon av Canons 1D modeller...oavsett FF eller ej...
 
Photosession skrev:
Jag vill hävda att EF-S inte går att använda på någon av Canons 1D modeller...oavsett FF eller ej...
Nja, ska man vara lite petig så går det väl att använda EF-S objektiv även på dessa kameror. Fast då använder man bara en bit av sensorn.

På Canon 10D, däremot, är det omöjligt att använda EF-S-objektiv, om jag förstått rätt.
 
ErlandH skrev:
Nja, ska man vara lite petig så går det väl att använda EF-S objektiv även på dessa kameror. Fast då använder man bara en bit av sensorn.

Vad svamlar du om? Skriv om de kameror du har och kan testa på.

Det går inte utan alltför mycket våld att trycka dit EF-S rakt av på kameror i 1-serien. Undantag kan kanske finnas, men jag har inte sett något än.
 
Har inget mer att tillföra till denna objektivdiskussion. Har bara Canon. Är nöjd med dem, så jag har inte tänkt skaffa något annat heller.

När det gäller kameror som inte passar med EF-S skrev jag helt rätt. Vilket inte utesluter att det finns fler utgångna modeller, som inte heller kan använda dem.
 
Re: skit i det

Samax skrev:
nu och hjälp mig med min fråga istället

Ok.

Vad menar du med att det inte räcker till? Är det avståndet till hundarna som blir för litet eller för stort för objektivet? Behöver du större brännviddsomfång eller längre eller kortare? Är det för mörkt så att du skulle behöva bättre ljusstyrka eller bildstabilisator? Är det skärpedjupet som du inte är nöjd med?
 
Re: 55-250

Samax skrev:
Tack för ditt svar...
det objektivet verkar inte vara så dumt.. men läget är så här att pga de stora bilderna har jag fått köpa ny dator ovanpå allt. så nu är budgeten snäv tyvärr...
funderar på om ett 70-300 sigma "varar" längre än ett 55-250. Är kvalité skillnaden stor?

Jag skulle köpa Canon-objektivet utan att blinka. Om du ska plåta hundar "in action" är autofokusen kritisk och den är sisådär på Sigma 70-300 (APO DG Blah blah).

Men framför allt tycker jag att du ska knalla in på en seriös fotoaffär (helst inte Elgiganten och liknande då de som jobbar där mest kör säljsnack utan att ha så mycket på fötterna). Prova flera olika objektiv på din egen kamera och se vilka som skulle kunna passa dina önskemål. Vi kan inte veta exakt vad du vill ha, och om du ska bli nöjd måste du jobba lite för det själv. :)

Lycka till!
 
Ang Sigman

Har själv sigman och är hyfsat nöjd med den men jag skulle vänta in 55-250 och kolla på en seriös fotoaffär. Misstänker att 55-250 objektivet är bra. Har märkt att jag saknar IS :-(

//Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.