wsaar skrev:
Enligt Kamera och Bilds test verkade väl alla piratblixtarna de testa hålla exponeringar med variationer på under 1/10 steg, så att märkesblixtar skulle vara bättre där är nog en myt som främst sprids av märkestillverkare.
Personligen kör jag Bowens lite äldre originalmodell (motsvarar prismässigt Elinchroms RX-modell) och de går också enbart att reglera steglöst eller med 1/3 steg, jag har i alla fall aldrig upplevt avsaknaden av 1/10 steg som begränsande. Däremot blir man lätt begränsad om blixtarna inte går att dra ner tillräckligt i effekt ifall man vill plåta på större bländare, har köpt ND-filter till både mina 85mm f1.4 och 35mm f1.4 objektiv pga det, trots att mina 500 Ws blixtar går att dra ner nästan lika långt som 200 Ws D-lites (500Ws/32 = 15,6Ws vs 200Ws/16 = 12,5 Ws).
Har lite erfarenhet av D-lite och tycker väl fördelarna är igital effektinställning, autodump, snabb uppladdningstid samt lättheten. Däremot brister de i nerställningsmöjligheten och byggkvaliten imponerar inte. Elinchroms kvalitet borde också vara bättre än Kinablixtarna, men jag har en Elinchromkomponent, en skyport, och den levererades med två trasiga komponenter i paketet.