ANNONS
Annons

vilket blixtpaket

Produkter
(logga in för att koppla)
En nackdel som sällan nämns med D-lite jämfört med flera av Kaffebrusblixtarna är dock att de bara går att ställa ner till 1/16 av effekten medan Kaffebrusblixtarna klarar ett steg till, dvs 1/32 av effekten. Du måste nog gå upp ända till den dyrare RX-serien för att få samma reglerbarhet i Elinchrom systemet.

fina skrev:
Tack för svaret! Med de dyrare serierna så menar du då bla fx? Så de blixtar du pratar om som kan överhettas och säga från och behöver avkylning är alltså d-lite? Så FX är med andra ord ett mer prisvärt (och hållbart?) alternativ?

Hej

Har själv använt d-lite blixtar lite (lånade) innan jag köpte själv och kom underfund med att d-lite blixtarna framför allt blir varma om man har inställningsljuset på för mycket för länge. Stängs det av funkar de nästan lika bra som de dyrare. I alla fall om man inte kör dem jättehårt på full effekt.

Pratar man med de på Aifo säger de att om du kör sporadiskt och inte använde snoot, raster eller zoomlinser utan mest öppna tillbehör som softboxar och vanliga reflektorer, så duger d-lite alldeles utmärkt. Annars är de fläktkylda blixtarna att föredra.

//Per

PelleAB skrev:
Hej

Har själv använt d-lite blixtar lite (lånade) innan jag köpte själv och kom underfund med att d-lite blixtarna framför allt blir varma om man har inställningsljuset på för mycket för länge. Stängs det av funkar de nästan lika bra som de dyrare. I alla fall om man inte kör dem jättehårt på full effekt.

Pratar man med de på Aifo säger de att om du kör sporadiskt och inte använde snoot, raster eller zoomlinser utan mest öppna tillbehör som softboxar och vanliga reflektorer, så duger d-lite alldeles utmärkt. Annars är de fläktkylda blixtarna att föredra.

//Per

Precis, en liten förtydling av det jag menade. Ljuset är precis det samma oavsett om man har fläkt eller inte. En fördel med fläktösa blixtar är ju även att det är helt tysta. Det är inte alltid det går att stänga av fläkten på de som har en. Min erfarenhet är att många blixtar, oftare bland billigare, har en fläkt som låter på tok för mycket. Kan bli rätt irriterande efter ett tag.

Inställningsljuset kan man ofta stänga av så fort man har ställt in hur skuggorna ska vara. Då är som sagt värmen inget som helst problem och fläkten överflödig.

Ett annat tillfälle då fläkten kan behövas är när blixten sitter ovanför motiven med en softbox, strut eller annat på. Värmen stiger ju uppåt och därför blir problemet ibland större vid de tilfällena.

Jag kollade blixtmarknaden i amatörprisnivåläget i våras. Fast sedan köpte jag iofs en digitalkamerautrustning för alla pengar jag fick ihop...

Vad jag fann vara en stor fördel med Elinchrom D-Lite blixtarna var att de kunde ställas in på 1/10 steg när över hela ljustyrkeomfånget (och hade tillräckligt stabil reglering för att denna noggrannhet skulle vara meningsfull). Detta är nästan aldrig fallet med Kina-blixtarna - de brukar ju f.ö. bara ha steglös reglering, även om detta ibland framställs som en fördel...

De kan också ha lång uppladdningstid, speciellt vid full effekt naturligtvis.

Det sista rådet jag ofta fick var detsamma som Per Brüggemann också gav tidigare i denna tråd - man har mycket oftare problem med att man inte kan minska ljusstyrkan tillräckligt mycket, än att den inte skulle räcka till. Självfallet beror detta på vad det är man huvudsakligen tänker att fota, men gäller det människor lär man väl vanligen börja med en enda modell, och då kan 400 Ws tydligen vara i mesta laget. Aifo rekommenderade mig bestämt att inte välja D-Lite 4 (400 Ws), utan D-Lite 2 (200 Ws).

Edit: PS Man kan väl anta att även D-Lite blixtarna tillverkas i Kina, men skillnaden är att detta sker i regi av ett företag som har utvecklat studioblixtar sedan början av1960-talet.

Senast ändrad:
Enligt Kamera och Bilds test verkade väl alla piratblixtarna de testa hålla exponeringar med variationer på under 1/10 steg, så att märkesblixtar skulle vara bättre där är nog en myt som främst sprids av märkestillverkare.

Personligen kör jag Bowens lite äldre originalmodell (motsvarar prismässigt Elinchroms RX-modell) och de går också enbart att reglera steglöst eller med 1/3 steg, jag har i alla fall aldrig upplevt avsaknaden av 1/10 steg som begränsande. Däremot blir man lätt begränsad om blixtarna inte går att dra ner tillräckligt i effekt ifall man vill plåta på större bländare, har köpt ND-filter till både mina 85mm f1.4 och 35mm f1.4 objektiv pga det, trots att mina 500 Ws blixtar går att dra ner nästan lika långt som 200 Ws D-lites (500Ws/32 = 15,6Ws vs 200Ws/16 = 12,5 Ws).

Har lite erfarenhet av D-lite och tycker väl fördelarna är igital effektinställning, autodump, snabb uppladdningstid samt lättheten. Däremot brister de i nerställningsmöjligheten och byggkvaliten imponerar inte. Elinchroms kvalitet borde också vara bättre än Kinablixtarna, men jag har en Elinchromkomponent, en skyport, och den levererades med två trasiga komponenter i paketet.

Senast ändrad:
wsaar skrev:
Enligt Kamera och Bilds test verkade väl alla piratblixtarna de testa hålla exponeringar med variationer på under 1/10 steg, så att märkesblixtar skulle vara bättre där är nog en myt som främst sprids av märkestillverkare.

Personligen kör jag Bowens lite äldre originalmodell (motsvarar prismässigt Elinchroms RX-modell) och de går också enbart att reglera steglöst eller med 1/3 steg, jag har i alla fall aldrig upplevt avsaknaden av 1/10 steg som begränsande. Däremot blir man lätt begränsad om blixtarna inte går att dra ner tillräckligt i effekt ifall man vill plåta på större bländare, har köpt ND-filter till både mina 85mm f1.4 och 35mm f1.4 objektiv pga det, trots att mina 500 Ws blixtar går att dra ner nästan lika långt som 200 Ws D-lites (500Ws/32 = 15,6Ws vs 200Ws/16 = 12,5 Ws).

Har lite erfarenhet av D-lite och tycker väl fördelarna är igital effektinställning, autodump, snabb uppladdningstid samt lättheten. Däremot brister de i nerställningsmöjligheten och byggkvaliten imponerar inte. Elinchroms kvalitet borde också vara bättre än Kinablixtarna, men jag har en Elinchromkomponent, en skyport, och den levererades med två trasiga komponenter i paketet.

Det var jag som skrev testet i Kamera&Bild och det stämmer att jag inte upplevde skilnaderna i jämnhet från blixt till blixt som något problem hos några av modellerna. En sådan här test innebär däremot en hel del begränsningar. En av dem var att jag endast hade tid och möjlighet att testa blixtarna under en kortare tid. Den ytterst måttliga variationen gäller alltså enbart när blixtarna används under en kortare tid. Om de används under flera timmar i sträck kan det därför eventuellt finnas en något större variation. Likaså hade vi av förklarliga skäl ej heller möjligheten att se hur blixtarna funger och hur driftsäkra de är i länden. Däremot inger de flesta lite dyrare blixtar ett större förtroende för just livslängd och driftsäkerhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar