Annons

Vilket bildbehandlingsprogram använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
(Oj, finns det inte omröstningar längre? Jag tänkte göra detta till en omröstning, men nu får jag göra en vanlig tråd i stället.)

Jag använder Gimp och är förvånad över hur stor dominans Photoshop tycks ha här. Därför undrar jag följande: Du som inte använder Photoshopfamiljen (PS, CS* och Elements), vad använder du i stället? Finns det några som inte bildbehandlar sina bilder i datorn alls, utan använder dem som de är, direkt från kameran?

Per.
 
Visst finns omröstingen kvar - längst ner när du skapar en ny tråd finns en bockruta och ett val för antal röstningsalternativ, sen får du fylla i mer i nästa steg!
 
Hej !

Gimp, med ett antal plugins.

Av någon anledning var det help omöjligta att skriva ut från Gimp, bilderna
blev jättestora (def 72dpi tror jag) så jag använder PhotoPrint, som ger en
kollosalt bra utskriftskvalitet, däremot trixigt att få att fungera i Win.
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint
( det är möjligt att utskriftsproblemet är tillrättat nu, har inte kollat )

Raw konvertering mestadels i Canon DPP ibland i rawtherapee eller UfRaw.

Färghantering gör jag via http://www.argyllcms.com/
som ger ett bra resultat, men är väl inte så speciellt
användarvänligt.


/MW
 
Hej Per!

Jag använder Canons DPP för rawkonvertering, vitbalans och brusreducering och sedan jobar jag vidare med Corel Paint Shop Pro XI. Det räcker bra för min del. Jag har tidigare använt Photoshop men det krävde för mycket kraft och var onödigt komplicerat så när jag testade Paint Shop Pro konstaterade jag att det är mer än tillräckligt.

(Oj, finns det inte omröstningar längre? Jag tänkte göra detta till en omröstning, men nu får jag göra en vanlig tråd i stället.)

Jag använder Gimp och är förvånad över hur stor dominans Photoshop tycks ha här. Därför undrar jag följande: Du som inte använder Photoshopfamiljen (PS, CS* och Elements), vad använder du i stället? Finns det några som inte bildbehandlar sina bilder i datorn alls, utan använder dem som de är, direkt från kameran?

Per.
 
Jag använder dcraw, ufraw, rawtherapee, imagemagick, hugin, pfs-tools och gimp.

Edit: Jag tror förresten att det finns någon riktigt gammal tråd av samma karaktär... leta efter den om du är nyfiken på vad som kan stå där :) (jag menar inte att den här var onödig, god tid för en ny).
 
Visst finns omröstingen kvar - längst ner när du skapar en ny tråd finns en bockruta och ett val för antal röstningsalternativ, sen får du fylla i mer i nästa steg!

Jag ser inte!

Jag ser, upifrån och ned:

Rubrik,
Meddelande,
Postikoner,
Övriga alternativ (URL:er till länkar resp stänga av smileys),
Bifoga filer
och
Ämnesprenumeration.

Inte ett ljud om omröstningar! Är jag helt blind?

Per.
 
Det finns ytterligare ett val att göra:
Posta en omröstning, den ligger under Ämnesprenumeration
 
Lighroom 2.3 som raw-konverterare och bildbehandlingsprogram samt PTLens för geometriska korrektioner. Någon enstaka gång PSE 4.0. Har testat Canons DPP som är mycket bra som rawkonverterare men inte har lika bra bildbehandlingsfunktioner som LR. Testar just nu DXO som verkar vara mycket vasst som raw-konverterare och för geometriska/optiska korrektioner, Till och med bättre än LR och PTLens i kombination, men inte lika bra som LR för bildbehandling.
 
Konstigt.
Se bifogad pdf för hur det ser ut hos mig.
 

Bilagor

  • Fotosidans Forum - Posta ny...pdf
    78 KB · Visningar: 194
Till tråden.... Även jag är en Gimpare började där och har helt enkelt vant mig. Har haft testat CS2 och CS4 men då det är en helt annan layout och snabbkommandon så blir det väldigt korta tester.
Och det jag gör är att skärpa bilder ökar lite kontraster färg mättnad och dylikt, inte värt att köpa en PS för det nej aldrig!

De få gånger jag ska göra nå mer avancerat så finns i stort sett allt i gimp om än lite mera manuellt arbete inga färdiga "filter" med det är inget som stör.

[Edit] UFRaw till RAW bilder.
 
googles Picasa 3.6

Jag använde Ps sen version 2.5 -1996 och satt 4-5 h om dagen med det.
version 5.5 och cs2 var enligt mig ok. Tröttnade på långa uppstartstider, enorma filformat och seghet. Man kan ju göra vad som helst med en bild i ps, men varför?

För att sortera och beskära, ljusa upp och lägga på logga, samt exportera förminskat använder jag enbart Picasa. Känns som fusk att phoppa bilderna. =)

Fixa till 150 tagna bilder till kanske 20 hyfsade tar mig 5-10 minuter. Den har nu ansiktsigenkänning som fungerar väldigt bra, så man kan söka personer. Den kände igen mig som 4 åring vilket är rätt så bra. Att söka rätt på en bild tar under 1 sek,

picasa_156272_add_one.gif

rekommenderas, Gratis.
 
Jag använde Ps sen version 2.5 -1996 och satt 4-5 h om dagen med det.
version 5.5 och cs2 var enligt mig ok. Tröttnade på långa uppstartstider, enorma filformat och seghet. Man kan ju göra vad som helst med en bild i ps, men varför?

För att sortera och beskära, ljusa upp och lägga på logga, samt exportera förminskat använder jag enbart Picasa. Känns som fusk att phoppa bilderna. =)

Fixa till 150 tagna bilder till kanske 20 hyfsade tar mig 5-10 minuter. Den har nu ansiktsigenkänning som fungerar väldigt bra, så man kan söka personer. Den kände igen mig som 4 åring vilket är rätt så bra. Jag har ca 120 000 bilder Att söka rätt på en bild tar under 1 sek, imponerande.

picasa_156272_add_one.gif

rekommenderas, Gratis.
Hämta och testa

http://picasa.google.com/
 
Jag kör mest Lightroom 2.6 (har inte uppgraderat än). Annars PS CS4 med Nik-plugins och OnOne Plugin suite 4 (tror jag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.