Annons

Vilket av två mindre bra objektiv ska jag ha på?

Produkter
(logga in för att koppla)

sabina.j

Medlem
Jag har köpt en a350 och hade tidigare en Minolta dynax 4. Till den hade jag ett Minolta AF 28-80mm f/3.5-5.6 MACRO ZOOM och nu när jag köpte min sony fick jag med ett Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 (SAL-1870). Nu undrar jag; vilket objektiv ska jag använda? Eftersom båda är kitobjektiv förstår till och med jag (med min minimala kunskap - total nybörjare på fotografering) att det är två mindre bra objektiv, men just nu är det dem jag har! Undrar även vilka ni skulle rekommendera mig att inhandla framöver; är både intresserad av att ta familjebilder, porträtt, närbilder på mycket små detaljer samt landskapsbilder.

Min uppfattning om de silverfärgade kitobjektiven lämpar sig inte att fästa på pränt, MEN jag har bara använt den på analoga kameror med 24x36 sensor. De KAN vara vettigare på en kamera md APS-C sensor, men jag håller ända fast vid min nedlåtande inställning till dem.

Båda objektiven är avsedda att "skicka med" för att konsumenten ska kunna komma igång direkt. Jag skulle använda Sony DT 18-70 som är ett modernare objektiv. Det är, som alla andra kitobjektiv, utskällt och lite förbisett, men det äe betudligt bättre än sitt rykte.

Senast ändrad:
Håller med Lennart ang 18-70. Det är lätt och plastigt men alls inte sååå dåligt optiskt som många vill göra gällande. Tror mer på det än ditt 28-80. 18-70 är framtaget för digitalkameror och har säkert bättre och modernare ytbehandling.

Eftersom du har båda objektiv i din ägo rekomenderar jag att du testar dem och jämför, så får du en egen uppfattning om vilket som presterar bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar