Här kommer en sammanfattning av mina erfarenheter som dock inte avser de allra senaste modellerna från respektive tillverkare:
Jag har haft ett sigma 24-70 som jag köpte begagnat.
Optiskt så var det uselt på stora öppningar (oanvändbart på 2,8), men hyfsat skarpt om jag bländade ner.
Mekanisk så gick zoomringen väldigt trögt och fastnade ofta i 24mm-läget om jag höll kameran i höjdformat. Vinklade jag ner kameran så lossnade det. (Ett mycket mystiskt fenomen...).
Jag lämnade in gluggen på service för dessa problem och fick tillbaka samma skit (det var något bättre i zoomningen ett tag, men felet kom tillbaka).
Har även en bekant som nyligen skaffade ett beg. Sigma 24-70 och på det fastnade visst zoomringen också...
Slutade med att jag sålde mitt och köpte mej ett Tamron 28-75 i stället.
Tamronet var mycket bra optiskt. Grymt skarpt.
Mekaniskt så är det inte i toppklass och efter något års användande så började det märkas att det är byggt av billigare material och det blev aningen "rassligt" (eller hur jag skall uttrycka mej).
När jag så småningom hade råd så bytte jag till Canons 24-70, i första hand p.g.a. autofokushastigheten som var för långsam för action och sport på Tamronet.
Sedan dess är jag supernöjd.
Autofokusen är snabb, vilket de andra två inte var.
Byggkvaliteten är underbar.
Optiskt så har jag inget att anmärka på.
Canons variant är så klart den dyraste, särskilt om man vill ha den senaste modellen som är på väg ut på marknaden.
Vad du än köper som det inte står Canon på har förmodligen vissa egenskaper som gör att den inte når upp till samma kvalitet. Ofta är det byggkvalitet och autofokushastighet.
Med den lilla erfarenhet jag har av olika fabrikat på objektiv (baserat på de jag haft samt vänners erfarenheter) så skulle jag akta mej för Sigma och hellre gå på Tamron eller Tokina (jag har även ett Tokina av annan brännvidd), men i första hand självklart Canon om pengar finns.
Jag köpte ju Sigma och Tamron för att hålla nere kostnaden, men med facit i hand så hade det varit billigast att köpa Canon direkt. Då hade jag inte behövt byta flera gånger
MVH
Thomas