Går lite i samma tankar och efter att ha googlat runt är det svårt att få ett entydigt resultat. Senaste Tamron med PZD autofokusmotor verkar lovande, men med strulande VR för flera och andra mekaniska egenheter som ojämn tröghet i zoomen osv.
Såg att digitalfoto (tror jag det var) recenserat 18-200 zoomar till alla kameramärken och Nikkor var det enda som fick en femma.
http://www.flickr.com/groups/nikon_18-200_vr/discuss/72157623799859269/
När man hittar trådar som denna så ser man ju att det absolut lär funka om man tänkt använda det utomhus nuder dagtid till största del.
Känns absolut som ett roligare objektiv än det kitobjektiv som brukar följa med kamerorna och de har ju ungefär samma snabbhet.
Själv är jag väl inte helt hundra på om jag ska skaffa ett sånt objektiv ännu, men efter sommarens dagsturer i fjällten med 18-55 och 55-200 och allt för många linsbyten fram och tillbaka på en dag samtidigt som man har värk i halva kroppen, är blöt på alla sätt och vis och det är en miljard knott i ens närhet så värnar man bekvämlighet ganska högt.
Samma när man sitter i en båt och fiskar eller liknande, i de lägena är det trevligt att undvika att drälla fiskfjälli huset. ;o)
För min del kommer jag köpa ett sånt objektiv för att kameran ska få följa med ut oftare och det är ju det viktigaste.
Försöker som sagt övertyga mig sjlv om at det är rätt val.