Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jo, men nu var det ju inte så diskussionen gick!Ja, jag tror att resultatet blivit likartat med 300 mm på en mindre sensor, förutsatt att den mindre sensorn har tillräckligt många pixlar och att objektivet klarar den högre upplösningen. Det blir däremot naturligtvis inte samma sak om du beskär från samma kamera där du haft konvertrarna monterade eftersom du tappar en massa pixlar.
Dubbla konvertrar försämrar definitivt skärpan, och om du tror något annat är det nog du som drömmer.
Edit: det är dock inte så lätt att bedöma skärpan i den bilden du ger som exempel i och med att den är nedskalad till FS-storlek, och också ser överskärpt ut.
Den handlade om hur bilden blev med ett 400 mm objektiv på en crop och på en FF om man egaliserade storleken på motivet. Då skrev jag att om man använder en liten konverter istället för att beskära FF bilden så är jag övertygad om att FF:en vinner. Du håller alltså med mig om att för att få bästa bild ut från FF:en är att använda konverter.
Sedan till det andra spörsmålet. Visst får man en marginell kvalitetsnedgån om man jämför kvaliteten på en bild från 300 mm och en bild med med 300 + x2 men det är väl närmast en meningslös jämförelse? Den korrekta jämförelsen är väl mellan ett 300 mm f/2,8 + x2 och ett 600 mm med f/5,6? Vad är det för mening i den andra jämförelsen? Det är ju som att säga att ett 200 mm är skarpare än ett 400 mm eller ett 35 mm är skarpare än ett 70 mm.
Tillägg:
Ursäkta! Jag missade att besvara detta med stackade extendrar. Helt rätt inget att rekommendera och Mark III
Senast ändrad: