Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilker filter till Nikon 85/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en fantastisk glugg, men vad skall jag använda för filter till den. Jag är egentligen lite alergisk mot att skruva på saker framför objektivet, men vill samtidigt skydda glaset och undrar därför vad jag skall skaffa för filter. Kommer jag märka några stora lvalitéts förluster i bilden? Vinjettering etc. Jag vet att det finns dyrare och billigare filter, men är de bättre respektive sämre? Tjockare, tunnare? Någon som har några bra tips?

MVH
Niklas

Du kan ju också tänka så att när du köpt en så dyr glugg, varför riskera att försämra den fina krispighet du kan få utan filter? Råder lite olika uppfattningar om just det, men min upplevelse är att det kan bli lite dimmigt med filter. Ytterst lite, men ändå.

Du har säkert drulleförsäkring...

Du kan ju också tänka så att när du köpt en så dyr glugg, varför riskera att försämra den fina krispighet du kan få utan filter? Råder lite olika uppfattningar om just det, men min upplevelse är att det kan bli lite dimmigt med filter. Ytterst lite, men ändå.

Du har säkert drulleförsäkring...

Det är precis det som skär i mitt hjärta, att det kan bli sämre. Alltså dimmigt osv det är därför jag lyfter frågan.

Tack för ett snabbt svar dock!

Jag har B+W MRC PRO på min 85'a, kan faktiskt inte se någon kvalitetsförlust med det filtret monterat, B+W är gjorda i mässing och skall därmed inte nypa fast i gängan lika lätt, men största fördelen med B+W MRC är att dom är enkla att göra ren, Hoya tex, ger en hinna vid putsning som är ett helv... att få bort, det finns en variant av filtret som är tunnare (Slim) köp inte det, för då passar inte orginal locket, utan du måste använda det medföljande skyddslocket so, lätt ramlar utav.

/kent

Jag har B+W MRC PRO på min 85'a, kan faktiskt inte se någon kvalitetsförlust med det filtret monterat, B+W är gjorda i mässing och skall därmed inte nypa fast i gängan lika lätt, men största fördelen med B+W MRC är att dom är enkla att göra ren, Hoya tex, ger en hinna vid putsning som är ett helv... att få bort, det finns en variant av filtret som är tunnare (Slim) köp inte det, för då passar inte orginal locket, utan du måste använda det medföljande skyddslocket so, lätt ramlar utav.

/kent

Aha, jag får kolla upp det här.

/Niklas

Inget alls, är väl det givna svaret. I de flesta fall skyddar ett rejält motljusskydd även mot mekanisk åverkan och hjärnsläpp.
Om det fortfarande är aktuellt med ett UV-filter, drar jag mig till minnes det filtertest som en polsk fotosida har på nätet. Ganska överraskande resultat med klena resultat för exv. B + W och andra riktigt dyra filter men något av en storslam för Hoya. Minns inte adressen till testet i nuläget...

Inget alls, är väl det givna svaret. I de flesta fall skyddar ett rejält motljusskydd även mot mekanisk åverkan och hjärnsläpp.
Om det fortfarande är aktuellt med ett UV-filter, drar jag mig till minnes det filtertest som en polsk fotosida har på nätet. Ganska överraskande resultat med klena resultat för exv. B + W och andra riktigt dyra filter men något av en storslam för Hoya. Minns inte adressen till testet i nuläget...

Synd, för jag älskar klockrena tester som ger klara resultat.

/Niklas

Jag delar Kent Bergströms iaktagelser. Billigare filter kan vara helt omöjliga att få rent medan B+W MRC-filter är fantastiska ur den synpunkten. Några drag med putsduken och jag får kristallklart resultat - skillnaden är större än jag kunde föreställa mig innan jag köpte MRC (har B+W's "vanliga" filter sedan tidigare).

Ganska överraskande resultat med klena resultat för exv. B + W och andra riktigt dyra filter men något av en storslam för Hoya....

Resultaten är ifrågasatta av somliga, men här har du testet.

Rätta mig om jag har fel, men jag kan inte se någon som helst skillnad i kvalité med och utan B + W filter i det testet. Enda negativa för B + W filtret dom skrev var att det inte tar bort så mycket UV-ljus, vilket är helt irrelevant på en digital systemkamera. Så här skrev dom bla om B + W:
- "We were disappointed with the somewhat weak UV radiation reduction"
- "In the latter categories the MRC filter has no flaws"
- "is worth adding that the B+W filters have the best build quality and they are very easy to clean"

Tycker tvärt om att testet stärker min tilltro till B + W och att det inte blir någon kvalitétsskillnad på bilden med eller utan ett B + W MRC filter på objektivet.

Rätta mig om jag har fel, men jag kan inte se någon som helst skillnad i kvalité med och utan B + W filter i det testet.
Själv är jag leg. uv-filtermotståndare, men särskilt mycket skillnad mellan jämförelsebilderna tror jag inte ens den mest skarpögde pixelgluttare kan hitta. Däremot ser den första bilden utan filter misstänkt mjuk ut jämte filterbilden. Nåväl, ett test är sällan ofelbart och fullständigt uttömmande...

Om du skall ha ett filter så skall du välja ett som är lättrengjort. Dvs inte HOYA. Helt omöjliga att få helt rena. Jag har provat "allt": Kodaks linsputsningsvätska, speciella putstrasor (funkade i och för sig bäst men inte bra), diskade under kranen med YES etc.....och inget fungerar klockrent förrän nu: Min "kära" rumänska svärmor hittade några tyska våtservetter avsedda för glasögon som faktiskt får Hoyafiltren rena.... Lite för bassligt bara att köpa nya sådana i Tyskland varje gång de tar slut.

B&W's är bäst för att filterringen är gjorda i mässing och de går att få rena. Nikons egna är också mycket bra med dyra. Scandinavian Photos egna är också ok rent optiskt men de har en aluminiumfattning som tenderar att fastna. Gör inget på de objektiv där jag har dem monterade permanent men med vissa gluggar så måste uvfiltret bort när jag skruvar på polfiltret och då är det bekvämast när filtret är enkelt att få bort

Själv så har jag alltid skyddsfilter på mina mest använda objektiv. 17-55, 70-200 etc medan andra mer sällan använda gluggar såsom AF-D85mm f1,4 får klara sig utan.

Varför jag har filter på mina objektiv? Skitenkelt! Skydda dem helt enkelt. Vet inte om jag är speciellt utsatt men jag har fått stenskott i ett filter till min 70-200. Undrar vad som är billigast? Filtret eller en ny front lins. På min 80-400 lossnar objektivlocket allt som oftast i väskan pga en dålig konstruktion på frontgängan och hellre att filtret ligger och gnuggar mot väskan än att frontglaset gör det. Jag har dessutom lyckats spräcka några filter. Nu torde fronglaset vara tåligare än filtret men det känns ändå som en billig försäkring med ett filter. Jag har dessutom testat igenom samtliga mina gluggar med och utan filter. Det enda filter som jag såg en pytteliten försämring med är Polfiltret. Alla andra gav ingen som helst försämring....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto