Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken zoom till min d80?

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
hej.
jag har nu letat som en dåre på diverse forum och olika recensionssajter för att hitta den (för mig) perfekta standardlinsen.
jag är inte så intresserad av långzoom, så den i min lista som har längst brännvidd är 24-120 vr.

så här är min lista på tänkbara, vilken ska jag välja?

ps. har beställt ett sigma 10-20 så jag täcker upp vidvinkeln rätt bra.

nikkor 18-35 3.5-4.5
nikkor 24-120 vr
tamron 17-50 2.8
tamron 17-35 2.8-4

eller kanske rent av någon helt annan lins? jag har inte råd med nikkor 17-55 el dyl.

/Magnus
 
Tamron 17-50/2.8.

Givet! Förutom byggkvalitén så är det en toppklass glugg till budgetpris.

Go for it!
 
du känner inte till ngn jämförande tråd mellan den och nikkor 18-35? eller är nikkoren liten som att gå på palace och käka mosbricka?
 
bolojen skrev:
du känner inte till ngn jämförande tråd mellan den och nikkor 18-35? eller är nikkoren liten som att gå på palace och käka mosbricka?
Den har ju sämre ljusstyrka, så varför inte jämföra med likvärdiga objektiv istället?
Bestäm vad objektivet bör ha för egenskaper, och SEN väljer du mellan de som passar in.
Jag hade väntat ett par månader på Tokina 16-50/2,8. Tror den kan bli riktigt fin. Men aningen dyrare än Tamron då kanske.
 
tack för det tipset martin... hade inte ens hört om det objektivet. klart värt att kollas upp. sen eftersom jag är så pass ny på systemfronten vet jag inte hur olika märken är kvalitetsmässigt, men jag får väl invänta tester och se.
 
Nikons 18-35 är en kanonglugg om du klarar dig med den ljusstyrkan.

Men jag skulle valt Tamron 17-50/2.8 utav dom du tagit upp pga att den har bättre ljusstyrka samt längre brännvidd, det har man ofta nytta av på en normalzoom eftersom den oftast sitter på kameran, Nikons 18-35'a är mer tänkt som supervidvinkel för fullformatskameror.

Normalzoomen är enligt mig det objektiv man skall satsa mest pengar på eftersom det är den gluggen som oftast sitter på kameran, den bör på en APS-C kamera gå från minst 18mm, annars ger den inte tillräckligt med vidvinkel, en normalzoom skall klara lite utav varje, det är därför den är så användbar, sen är det en stor fördel om den har f2.8 över hela zoom-området.

Men har du tid så vänta på Tokinas 16-50/2.8, den kommer nog bli det bästa valet förutom Nikons 17-55'a, Tokina är enligt mig den bästa tredjepartstillverkaren, deras objektiv håller hög kvalitet både optiskt och framför allt mekaniskt.

/kent
 
Senast ändrad:
Här har ni en som går i köpa-d80-tankar, men jag är lite förvirrad vad gäller optik...
Kitobjektivet 18-70 ska ju vara bra efter vad jag hört och läst. 18-135 kitet däremot hittar jag inga tester eller någonting om!
Är den en lika bra glugg eller ska man satsa på 18-70:n?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.