Annons

Vilken vidvinkelglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Efter ett olyckligt kameramissöde har nu min 10D + tamron 28-75 ersatts av en 20D + 50 1.8. Saknar dock lägre mm-tal och är ute efter en vidvinkel. Har vant mig vid Tamronens skärpa och vill inte byta ner mig. Har kikat på Tokinas 12-24 / 4. Sigmas 15-50 / 2.8, 20-40 / 2.8, samt canons 17-40 / 4.

Tokinas glugg verkar lida av ganska mycket kromatisk abb. och jag vet inte riktigt om bildkvalitén kommer att motsvara mina förväntningar. Annars är zoomomfånget det mest intressanta!

Sigmas 20-40 finns det lika många uppfattnignar om som det finns sålda gluggar verkar det som. Har dock möjligthet att få tag i en beg. till bra pris. Men kommer jag bli nöjd?

18-50 verkar ju prestera väldigt bra, men jag behöver ju inte ändå upp till 50mm, då det mm-talet redan finns i väskan.

Canons 17-40 verkar vara den bästa gluggen, men samtidigt dyrast. Nypriset har jag inte råd med, utan blir isåfall beg. Nackdelen är väl tyngden och skulle ju helst få ännu mer vidvinkel.

Vad anser ni vara det vettigaste resonemanget och köpet, och finns det andra alternativ jag förbisett?
 
Sök i rätt forum?

Hej,

du hittar fler trådar gällande lämpligt vidvinelobjektiv;

Forum > Teknikfrågor per Tillverkare > Canonobjektiv

I "min" tråd där, "övertygade jag mig själv" att Tamron 17-35 2,8-4 för ca 3300 kr i Tyskland är det bästa valet (den kostar ca 4700 här hemma i Svedala).

Har dock inte lagt order, ännu. Tvistar med mig själv vilken blixt som ska få följa med i paketet.
 
Tokina 12-24 och Sigma 10-20 är väl bra val vilket som.
Tamron 11-18 har lite smalt zoomområde, byggkvaliteten är inte lika bra och det är dyrare än de andra.
Sigma 20-40 som du nämner är säkert bra men blir ju motsvarande 32-64mm på din kamera, för lite vidvinkel för mig i alla fall.
Själv valde jag Tokina 12-24 och är väldigt nöjd med mitt val.
Vinjettering, CA och lite dålig kantskärpa lider nästan alla så pass extrema objektiv av.
 
Hej och tack för inläggen!

En fråga Anders, upplever du själv något av de brister du själv nämnde på objektivet. Tänkte då mest på CA:n... Är det något som stör?
 
En del som recenserat Tokinas 12-24 här på Fotosidan tycker det lider av för mycket CA.
Jag letar och har svårt att se det på mina egna bilder.
Bilder med grenverk mot riktigt ljus himmel brukar vara avslöjande när det gäller CA men inte ens där blir det störande.
Med 12mm och f4 är det inte toppskärpa i hörnen och det vinjetterar en aning men nedbländat nåt steg så blir det bättre.

Jag valde Tokina för f4 i hela brännviddsområdet, tycker det är jobbigt när man zoomar och helt plötsligt har f5,6 vid 20mm.
I övrigt tror jag Sigma 10-20 är ungefär lika bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.