Annons

Vilken vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Jag börjar tröttna på att använda min gammla kitglugg från min analoga 7´a (28-80) och fudnerar på att skaffa en lite mer digitalvänlig ha ha.
Såg att bla japanphoto här i malmö sålde ut sigmas 18-50 2.8 för ca 2900:-
Problemet med den är ju att den inte går på filmkameran.

Så jag fundera lite på antingen minoltas 17-35 2.8-4 (fanns väl som tamron med?)

Eller den där 19-35 3.5-4.5 som finns utgiven under de flesta märkena, dom två senare kan jag ju ha på min film 7´a med om jag vill, alternatvit om man blir rik och sony släpper en FF : )

Någon som har erfarenhet frpn dom objektiven?

Mvh.

Jag har ett Minolta 17-35mm. Jag är ingen expert som detaljanalyserar teoretiska värden på objektivens prestanda så ta det för vad det är: jag är nöjd med denna glugg som har ett skapligt vidvinkelområde och en skärpa som duger mer än väl för mig. En stor fördel för mig är att det är samma (väldigt stora) motljusskydd som till Minoltas 11-18mm. Jag behöver alltså bara ha ett motljusskydd med mig till dessa båda objektiv.

Skall kanske också tillägga att jag bara har KM D7D och har således ingen erfarenhet av 17-35 på FF.

Jag har ägt Minolta 11-18 och 17-35. 17-35 var skarpare så klart men 11-18 var f*n så mycket roligare att använda på grund av sin vidhet. Men jag kan rekommendera båda av dem även om 11-18 blir lite soft i hörnen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av sigma eller tamron objektiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto