Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel med EF-S ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

lodin

Medlem
Hej!

Vilken vidvinkel (-zoom) är bäst till Canon EF-S?

Jag är nu mest inne på någon som går från 10 eller 11mm. Möjligtvis kan jag även tänka mig Sigma AF 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM vilket vore kul om jag någonsin skaffar mig en kamera med fullformatssensor.

Jag är mest intresserad av landskaps- och arkitekturfotografering och då bör jag väl inte titta på fisheye, eller?

Tacksam för tips.

/Erik
 
Jag är själv inne på att komplettera med en vidvinkelzoom och har läst lite grann om dem.
EF-S 10-22 får överlag hyfsade omdömen, likaså Sigmas 12-24.
Jag kommer att välja EF-S 10-22, fast jag tycker att det börjar se gammalt ut. Det liknar ju tex 17-85 som är ersatt idag.
Det kanske kommer en uppdaterad version av 10-22 snart?
 
Hej!

Vilken vidvinkel (-zoom) är bäst till Canon EF-S?

Jag är nu mest inne på någon som går från 10 eller 11mm. Möjligtvis kan jag även tänka mig Sigma AF 12-24/4,5-5,6 EX DG HSM vilket vore kul om jag någonsin skaffar mig en kamera med fullformatssensor.

Jag är mest intresserad av landskaps- och arkitekturfotografering och då bör jag väl inte titta på fisheye, eller?

Jag rekommenderar utan tvekan något av de här två Tokina-objektiven:

Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410875

Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294598
 
Sigmas nya 8-16 verkar mycket lovande. Photozone.de har en test, den enda jag hittat så här långt. Kom till butik alldeles nyss. (Kommer dock inte funka på FF)
 
Ok, det verkar som att nästan alla objektiv rekommenderas av någon. ;-)

Är det någon som kan AVRÅDA mig från att köpa något särskilt objektiv av någon särskild anledning?
 
Jag är själv inne på att komplettera med en vidvinkelzoom och har läst lite grann om dem.
EF-S 10-22 får överlag hyfsade omdömen, likaså Sigmas 12-24.
Jag kommer att välja EF-S 10-22, fast jag tycker att det börjar se gammalt ut. Det liknar ju tex 17-85 som är ersatt idag.
Det kanske kommer en uppdaterad version av 10-22 snart?

Vet du något om Sigmas olika versioner av 10-20?
 
Ok, det verkar som att nästan alla objektiv rekommenderas av någon. ;-)

Är det någon som kan AVRÅDA mig från att köpa något särskilt objektiv av någon särskild anledning?

Det finns många objektiv man säkert bör undvika, men är inte det rätt ointressant när du fått så många bra tips? :)

De två Tokina-objektiv jag rekommenderade har båda topptestats av tidningen Foto.
 
Jag har haft Sigma 10-20/4-5.6 i två år. Om du kollar photozone på den och lägger upp Canons 10-22 testet bredvid kommer du se att dom presterar väldigt lika. Fast Sigmat är väsentligt billigare. Den ena är bättre på något, det andra på något annat. Sigmas nya med konstant F/3.5 ska vara motsvarande bildkvalitet, med ngt förbättrad kantskärpa. Det äldre Sigmat fick förresten "TIPA award 2006" för "best consumer lens".

Någon kommer nog strax varna för Sigma och deras ojämna kvalitet. Men det gäller nog i lika hög grad Canon. Se otaliga trådar här om Canonobjektiv som lämnas in på justering. Även L-objektiv. Rådet är att se till att testa just ditt exemplar i affären och inspektera på skärmen. Det gäller oavsett märke.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.