Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

NeoDeo

Medlem
Undrar hur bildkvaliten är mellan en Canon 1Ds med exempelvis 17-40/4 L och en Canon 1D MKII med Sigma 12-24? Det jag är ute efter är vidvinkel helt enkelt. Jag har redan 1D MKII och 17-40 gluggen och tänker antingen då fixa ett Sigma 12-24, eller köpa 1Ds kameran med full sensor och använda Canon gluggen till den.

Hur tror ni resultaten blir på vardera systems minsta brännvidd?

1ds-lösningen är bättre, såklart. Dessutom hör båda kamerorna till samma system. Det borde inte vara motiverat att betala mellanskillnaden för att byta upp. Vänta på nästa eller näst-näst-nästa värsting istället..

Mvh.A

Adrian82 skrev:
1ds-lösningen är bättre, såklart. Dessutom hör båda kamerorna till samma system. Det borde inte vara motiverat att betala mellanskillnaden för att byta upp. Vänta på nästa eller näst-näst-nästa värsting istället..

Mvh.A

Varför skulle 1ds lösningen vara bättre ?

Skärpemässigt från kant till kant är den nog inte det i allafall, 17-40 är väl ingen höjdare på fullformat.

/kent.

Lite som att jämföra äppel och päron.
Objektiven har olika brännvidder.
Inget av objektiven klarar av att utnyttja flaggskeppets (1 Ds) extrema upplösning.

JanOlofHärnström skrev:
Lite som att jämföra äppel och päron.
Objektiven har olika brännvidder.
Inget av objektiven klarar av att utnyttja flaggskeppets (1 Ds) extrema upplösning.
Hur menar du nu?
Sigmat ger motsvarande ~16-32mm på en 1D, det är väl fullt jämförbart med ett 17-40 på en 1Ds.
Jag har goda erfarenheter av Sigma 12-24 och tror att det presterar bra på en 1.3x kamera, t.o.m. möjligen bättre i kanterna än ett 17-40 på fullformat, men det måste man nog testa.

Å andra sidan, om jag hade möjlighet att välja, skulle jag ta 1Ds kombinationen ändå för ökad flexibilitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar