Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utrustning till Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har sökt men inte riktigt hittat något bra svar. Kort och gott så undrar jag vilken utrustning som rekommenderas att ta med till Thailand.

Vi har flygstol till Bangkok där vi kommer stanna ett par dagar och därefter kommer vi åka runt till ett par öar under 3 veckors tid.

Jag kommer ha med en monopod och troligtvis både analog & digital. Detta är min utrustning i övrigt:

Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 300mm f/4.0L USM

Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 1.4x II extender

Canon Speedlite 420EX

Canon EOS 30
Canon EOS 350D

Tacksam för tips.

Vad har du tänkt att fotografera?
De två gånger jag har varit där har jag tagit med mig alldelles för många objektiv.Telet använde jag inte en enda gång.

Du kan ju ta med vad Du vill, men tänk på en sak.

Det är VARMT , VÄLDIGT VARMT ! och fuktigt.

Så jag , skulle inte ta med så mycket.

Ett normal, ett vidv. o ett tele, eller zoomar som täcker behovet.

Heino

Jag skulle rekommendera att resa lätt, 28-135 borde räcka till det mesta, komplettera med 50/1.4 för att ha något riktigt ljusstarkt. Ta med så lite som möjligt.

Jag tycker det verkar enklare att resa med en analog kamera, med tanke på batteriladdning och minneskortsfyllning och så där. Men på tre veckor kanske det inte hinner bli så mycket problem. På en 350D kanske du kommer att sakna vidvinkel med 28mm som minsta brännvidd (så om du tar med den får du nog ta med ditt 19-35 också, det blir en väldans massa att släpa på, det är skönt om man får plats med kameraväskan inuti sin "stora" väska när det behövs).

Tycker definitivt att du ska lämna 300mm hemma under alla omstänigheter.

En hel resväska full med kamera-grejer?? Skall du bära på allt detta samtidigt som du fotograferar?? Låter väldigt mycket men vill man offra sig så.
Du hade en annan tråd uppe-tänker du handla i Bangkok?? Kanske en vidvinkel-lens till din Canon 350 om du gillar fasta lenser skulle komplettera??
Mvh Thomas

Jag var i Thailand och släpade runt 7-10kg kameraprylar, och eftersom jag hade en bra ryggsäck och ville göra det var det ok, men inte optimalt. Jag använde 10-22mm på min 20D allra mest, enhel del med polfilter för att få bästa effekt på himel och hav, men då fotade jag mycket landskap också bör tilläggas, använde också 50/1.4 fö att ta bilder på tex. nattmarknader och liknande. Macro kan va kul också om man hittar något roligt djur eller insekt (om man nu gillar det), men telet användes knappt alls, men jag använde allt i och med att jag hade med det. Telet använde jag att ta bilder på tex. apor i träden osv. men samma regler gäller där som hemma att tex. vill man ha en fin bild på en ovanlig fågel kanske man får ligga i nån buske i 5 dar och vänta och det kanske man inte vill på semestern.

Mina tips på det man absolut behöver förutom kamera + objektiv:
- Polfilter
- Kameraryggsäck
- Vattentät påse man kan ha hela kameraväskan i om man tex. åker båt / bär saker till båten osv. Finns att köpa på tex. friluftsbutiker för kanotbruk osv.
- Brännbara dvd-skivor, så man kan bränna och skicka hem backuper.

Ha en kul resa!!

/Magnus

Senast ändrad:
Tack för alla tips!

Jag har en stor 100 l ryggsäck. Längst ner har jag turen att hela min kamerabag får plats. Det gör att det är relativt smidigt att förflytta sig.

Vid vanliga dagsutflykter hade jag tänkta att ta med en vanlig rygga + en Lowe Pro 75 AW för att göra kameran snabbtillgänglig...

Förresten är det någon som vet om man får plats med en en EOS350D med batterigrepp och ex. 70-200 i en Lowe Pro 75 AW (har inte köpt den än).

Vad kostar en helt vattentät påse?

Av det du har listat..

Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EOS 30

+ massa minne och batterier..

Om du siktar på att fota surfning så hade jag droppat tex macrot och plockat med telet med convertern..
Hur som helst så gäller det att ta med så lite prylar som absolut möjligt! Du skulle nog klara dig med endast ett 28mm;)

MVH Niclas,

Jag är inne på Niclas linje. Det är inte kul att släpa runt på grejor, och hålla på och rota i väskor för att man inte kan bestämma sig. Jag hade kört Eos 30, 28-135, blixt och inget mer. Om du nu inte är ute efter något alldeles särskilt att plåta.

Min senaste resa höll jag på och bökade alldeles för mycket i väskan, och då hade jag 20,28 och 105 och en kompakt med 35a på. Nästa resa blir bara två gluggar och ett hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar