Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utrustning ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soneskär

Medlem
Jag är en amatörfotograf som funderar på att byta upp mig rejält från min dx-kamera Nikon 5100 till fx-kameran 750. Jag fotar mest växter (macro) och trädgårdar (landskap) men även fjärilar och andra småkryp. Dock är jag även intresserad av att testa fågelfotografi och så blir det lite landskapsbilder också. Sambon använder kameran till 'pratybilder', dvs föreviga födelsedagar, jul och liknande.

Framförallt vill jag åt en större och ljusare sökare då jag i dagsläget har problem att se om motivet är skarpt. Tror ni att det skulle bli bättre med en fx-kamera?
Hade en analog minolta innan och hade inga problem att se vart fokus låg i den... men så var man ju yngre då :)

Sedan så lockar ju förstås snabbare autofokus och de andra gobitarna med 750 också.

Nästa fråga är vilka objektiv jag ska skaffa. I dagsläget har jag:
  • Nikon 60 AF-S 2.8G ED micro
  • Sigma 120-400 4.5-5.6 APO HSM
  • Kit objektivet Nikon dx 18-105 3.5-5.6 G ED
Sigma objektivet vill jag med tiden byta ut eftersom det är väldigt tungt, samt att jag upplever det som långsamt, men det kanske är kamerans fel?

Vi behöver någon typ av 'party-objektiv' och jag funderar på kit-objektivet Nikon 24-120 4 VR för det samt för landskapsbilder. Alternativ skulle kanske kunna vara Nikon 28-300 3,5-5,6 G ED VR II. Vilket tror ni skulle passa bäst? Finns det andra alternativ?

Sedan så vill jag gärna ha ett längre macroobjektiv har funderat på Sigmas 150 eller 180. Vilket passar bäst för fjärilar? Behöver man verkligen den extra längden 180 ger?