Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken typ av blixt/blixtar ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Har fotat under flera år och har byggt upp en ganska bra utrustning. Men något som jag aldrig har skaffat och lärt mig är blixt. Jag har i stället använt mig av det naturliga ljuset och skruvat upp isot vid behov.

Nu har jag dock börjat intressera mig för det här. Dels studiofotografering, men också fotografering ute med blixtar. Jag jobbar på en arbetsplats där jag inte har rollen som fotograf (utan grafisk formgivare) men då jobbar tillsammans med andra fotografer. Det är intressant att se hur dom arbetar och bygger upp med blixtar på stativ vid t.ex. en modefotografering utomhus.

Det jag då undrar över är vilken typ av bilxt jag ska köpa? Hur långt kommer jag med en liten "kamerablixt" - typ en Nikons SB910? Eller ska jag gå all in på en gång och köpa ett paket med blixtar och stativ?
Självklart har det å göra med vad jag ska fota och hur jag kommer vilja använda dom.. Sanningen är att jag inte vet till 100%. Men det kommer säkert bli en hel del porträtt men jag tänker mig även olika uppställningar utomhus. Jag kan tänka mig att släpa med mig en hyfsat bärbar studioutrustning - men då gäller det så klart att man har tillgång till el också.

Förstår att det inte är helt lätt att råda mig i det här. Men lite kloka råd och tips hade jag behövt inför den här investeringen. Vilken blixt passar bäst till vad osv. Jag vet vad en SB910 kostar men ska jag slå på stort och köpa studiogrejer så har jag en budget på ca 7-8.000 kr.

Kameran jag använder är en Nikon D600.

ta med?

fotade förr ofta med stavblixt (tänk gamla Metz) inte så smidigt, en blixt som följer med är bra. Har ingen erfarenhet av SB-910 men t.ex. SB-800 kan du nog köpa två begagnade för samma peng som en ny SB-910? De har en knölig meny men klarar väldigt mycket ihop med din D600 och den inbyggda fjärrstyrningen är kalas! Vill även tipsa om följande länk till bra info om nikons blixtsystem
http://www.nikonians.org/reviews?alias=nikon-speedlights

Lycka till!

Tack för alla tips och länkar. Jag ska ta mig tid och läsa på i helgen.
Jag har ju som sagt ingen kunskap om det här, men det måste så klart vara lättare att få till ljuset som man vill med t.ex. två blixtar på stativ än en blixt som sitter fast på kameran. Men jag kanske ska börja tänka på att köpa två "småblixtar" (typ SB800) i stället för EN dyr. Men man måste ändå ha stativ å grejer för att kunna placera dom rätt - finns det anpassat för sådana blixtar?

Vad är den stora skillnaden på att köra t.ex. 2 st SB800 VS att köra två "riktiga" studioblixtar? Behöver jag något tillbehör till kameran för att kunna utlösa blixtarna trådlöst?

sätta små blixtar på stativ går bra, nikon-blixtar kommer med en fot (bordsställ) som har stativgänga i botten och t.ex. blixtparaplyer brukar ha inbyggda stativfästen i hållaren, kolla!
det trådlösa funkar med din D600 ihop med nyare Nikonblixtar (Nikon har info om vilka modeller i kamerans manual?) samt en del blixtar från andra leverantörer. har själv en metz som funkar på trådlöst.

saknar tyvärr erfarenhet av studioblixtar

Vad är den stora skillnaden på att köra t.ex. 2 st SB800 VS att köra två "riktiga" studioblixtar? Behöver jag något tillbehör till kameran för att kunna utlösa blixtarna trådlöst?
Effekt. En speedlight (typ SB800/SB900/580EX/YN560) ligger på knappt 100 Ws en "normal" studioblixt på 300 Ws Sen finns det ju många fler varianter...

Effekt. En speedlight (typ SB800/SB900/580EX/YN560) ligger på knappt 100 Ws en "normal" studioblixt på 300 Ws Sen finns det ju många fler varianter...

Ok. Svårt att veta hur mycket effekt jag behöver. Ska försöka läsa mig till det. Men du (eller någon annan) får gärna ge något bra exempel på vad jag inte kan göra med en speedlight som jag kan göra med en studioblixt.

Studioljus har som sagt mer kräm och är du i miljöer som kräver detta kan det vara värt att titta på en sådan lösning istället för endast speedlights. Ett sådant exempel är starkt solljus, där det är bra att kunna sätta mycket emot för att överkomma solljuset. Ett annat är större miljöer som t ex en skolklass. Man ska också tänka på att studioljus kan synka bra mycket snabbare än en blixt som sällan går över 1/200 sek (finns dock high speed synk som ökar detta med minskad effekt). Så behöver du kortare slutartid än så, titta på studioljus.

Jag skulle säga att du nog har mer att "tjäna" på skaffa en blixt och börja testa. Vänj dig vid hur den fungerar, vad du kan göra med den osv. Sen när du är lite varm i kläderna lägger du till en softbox eller paraply. Sen kan du gå över till att lägga till ytterligare en blixt. Men redan här lär du nog känna av om det är en blixt eller studioljus du behöver. Och att då ha "råkat" skaffa en blixt är ingen miss. Den lär du ha mycket användning av ändå =)

Även om du bygger upp ett kit med 3-4 speedlights innan du kommer på att du vill ha mer kräm, så är det heller ingen miss. Dels kan en liten blixt komplettera studioljusen bra, dels kan det vara både praktiskt och bra med ett mindre kit att ta fram vid behov.

Kort sagt, börja enkelt och lär dig grunderna. Det har du igen sen! =)

Tack, jag har typ bestämt mig för att köpa en SB-910. Jag tänkte först att det räcker med SB700 men sedan läste jag om något som jag tror jag kan ha nytta av - fota fåglar i motljus med mitt 80-200. Därför tänker jag att det är värt att lägga lite extra.

Jag funderar också på att köpa stativ till blixten. Är det något särskilt jag bör tänka på här?
Finns ju t.ex. den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372412cpac Kanske köpa till den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fbox40
Jag har dock svårt att bedöma om dom är bra eller ej. Jag lägger hellre lite extra pengar direkt än att köpa något som jag måste byta ut om ett år. Jag tänker att blixtstativ kommer jag alltid ha nytta av. Och vad ska man tänka på när det gäller paraply och softbox? Har sett att det även finns rektangulära. Ni får gärna tipsa.

Lite oftopic, men jag ska även passa på att köpa ett nytt stativ. Nuvarande är i väldigt dåligt skick. Jag har hittat det här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2 Någon som har erfarenhet av det?

EDIT: Kanske onödigt med både paraply och softbox? Har läst mig till att paraply ger ett mjukare intryck - inte lika hårda skuggor. Det låter som något som jag gillar :)

Sätt dig och läs en bok eller se en video, finns gott om det på YouTube. Lite så jag lärt mig om ljussättning även om ekonomin inte låter en lek med allt =)

Lite kort om paraply och softbox så är det väl lite som så att softboxen gör ljuskällan större och där med mjukare. Paraply sprider istället ljuset, vilket har en liknande effekt. Men du kan inte rikta ljuset på samma sätt. Paraply man skjuter igenom får sen egenskaper som liknar softboxen.

Formen tror jag främst har att göra med ögon. Ljusfläcken i ögat blir fyrkantig med en vanlig och rund(are) med en åttakantig. Den runda är mer populär då den liknar ring lights från modefotografering.

Vad gäller ställ så håller det mesta en blixt. Så tunga är de inte. Men kvalité skadar sen aldrig, Viktigaste är väl bra ben, bra lås och en krok att hänga tyngder i vid behov =)

Jag känner så väl igen mig i dina funderingar som jag själv hade för några år sedan. Jag har också en D600 och kan ana lite vad du är ute efter. Med din budget kan du komma ganska långt. Så här kör jag och är mycket nöjd:

Ett superbra startkit finns från Elinchrom; D-Lite 4 it To Go, två 400W studioblixtar med stativ och softboxar för knappt 5.500 kr! För några hundralappar kan du komplettera med några paraplyer och du har en mycket flexibel hemmastudio som också är enkelt att ta med "on location", där det finns 230V att tillgå.

Som komplement för mobila situationer ute i det fria, kan du ha två st speedlights och det räcker definitivt med SB600/800/700. SB910 är onödigt kraftfull för normala blixtbehov. Till dessa använder du samma stativ och paraplyer som till studioblixtarna. Om du behöver kan du komplettera med någon mindre softbox, typ Ezybox för speedlights med hotshoe-fäste. Ett 5-in-1 set med reflektorer är också bra vid utefoto (även inne för den delen).

Jag riggade själv exakt som ovan vid ett bröllop i september. Studioljusen användes för porträttfoto inomhus intill festlokalen och speedlightsen drog jag med ut under en ek i parken utanför. Fick kanonbilder på kort tid, såväl inne som ute.

Fördelen med speedlights istället för studioljus med batterier är ju främst det praktiska, att slippa kånka runt skrymmande och tung utrustning, när det är lite avstånd och kanske ont om tid.

Jag känner så väl igen mig i dina funderingar som jag själv hade för några år sedan. Jag har också en D600 och kan ana lite vad du är ute efter. Med din budget kan du komma ganska långt. Så här kör jag och är mycket nöjd:

Ett superbra startkit finns från Elinchrom; D-Lite 4 it To Go, två 400W studioblixtar med stativ och softboxar för knappt 5.500 kr! För några hundralappar kan du komplettera med några paraplyer och du har en mycket flexibel hemmastudio som också är enkelt att ta med "on location", där det finns 230V att tillgå.

Som komplement för mobila situationer ute i det fria, kan du ha två st speedlights och det räcker definitivt med SB600/800/700. SB910 är onödigt kraftfull för normala blixtbehov. Till dessa använder du samma stativ och paraplyer som till studioblixtarna. Om du behöver kan du komplettera med någon mindre softbox, typ Ezybox för speedlights med hotshoe-fäste. Ett 5-in-1 set med reflektorer är också bra vid utefoto (även inne för den delen).

Jag riggade själv exakt som ovan vid ett bröllop i september. Studioljusen användes för porträttfoto inomhus intill festlokalen och speedlightsen drog jag med ut under en ek i parken utanför. Fick kanonbilder på kort tid, såväl inne som ute.

Fördelen med speedlights istället för studioljus med batterier är ju främst det praktiska, att slippa kånka runt skrymmande och tung utrustning, när det är lite avstånd och kanske ont om tid.

Låter som en bra grej! Vart köpte du det paketet? Det närmaste jag hittar är det här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20841 Men då är det 2x200W i stället.

Men angående det du skriver om att du körde studioblixtarna inne och speedlight ute. Hajar att det blir lättare med batteridrivet ute, men hade inte t.ex. 2xSB700 klarat jobbet inne också?

Senast ändrad:
Kolla på Japanphoto.se. Elinchrompaketen brukar finnas i lite olika combo med D-Lite 2 eller 4, med paraplyer eller softboxar. Sök på lite olika sajter så hittar du nog lämpligt paket.

Visst kan två speedlights funka även i studio. Fördelen med studioblixtarna är ju att du kan ta seriebilder utan att vänta på uppladdning och du behöver inte byta batterier. Sen har ju studioljusen även inbyggt modelljus som du kan ställa i olika lägen; i proportion till effekten eller på max konstant.

Sen är dom ju kraftfullare vilket t.ex. är bra om du skulle (som jag gör varje vår) fota grupper av konfirmander i en kyrka med 6-8 meter till tak. Då är det gött att kunna tuta på med ett stort paraply rätt upp i taket för att slå ut alla skuggor på de som står i andra eller tredje ledet ;-)

Men, visst - börja gärna med två speedlights så märker du när det är dags att växla upp!

PS Paketet du länkar till är RX-blixtar som är en senare modell. Om du väljer "2/4 it" som är näst senaste kan du göra en riktigt bra affär.

Ofta har man olika effektbehov på blixtarna, t.ex. vid porträttfoto placeras en blixt med stor softbox nära ansiktet (låg effekt) och en snett ovan bakifrån ifrån, på lite längre avstånd och med högre effekt.

Som jag skrev handlar jag från Japanphoto.se. Där hittar du de billigare D-Lite 4 it To Go.

Här är det paketet jag syftade på:

http://www.japanphoto.se/elinchrom-d-lite-4-it-to-go-el-20805

Cyberphoto har de enklare paketen med RX ONE med paraply eller softbox för drygt 4.000 kr. Säkert också prisvärt men de blixtarna har endast 100Ws effekt.

Ok, tack! Verkar ju gött med 2x400W. Hade varit bra att köpa på Cyberfoto för jag ska köpa en del andra grejer därifrån också, men ser att samma paket kostar 7.3000 hos dom. För det är väl samma: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20842 ? Kanske ska tänka om och beställa allt från Japanphoto :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar