Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken TS-optik???

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: många hus blir det

hasse lundberg skrev:
Förlåt, men inte behöver du väl autofokus när du använder TS optik?

Nej.. Precis som Tony säger så har ju inte TS-objektiven AF.. Det han säger är att han in nte vill ha fler hus, han vill ju kunna använda objektiven på sina befintliga hus, som råkar vara AF-hus ;)

45:an eller 90:an skulle jag valt.. 24:an är den sämsta, rent optiskt.

Re: Re: Re: många hus blir det

Jeppe skrev:
Nej.. Precis som Tony säger så har ju inte TS-objektiven AF.. Det han säger är att han in nte vill ha fler hus, han vill ju kunna använda objektiven på sina befintliga hus, som råkar vara AF-hus ;)

45:an eller 90:an skulle jag valt.. 24:an är den sämsta, rent optiskt.
Har använt 24mm TS på min gamla D60 utan problem
Jag förstår inte riktigt vad ni menar.
Eller finns det äldre modeller av TS optik som inte passar på EOS modellerna?

hehe.. nu blev det rörigt.. Nej..Precis så.. TS-objektiven för EOS är ju MF, men det finns ju äldre TS-objektiv till FD.

Jag har ett TS-E 90!
Jag gick och dreglade länge innan jag slog till på en 90mm. För mig passar 90:an bättre eftersom att jag gärna fotar småutsnitt i naturen mm. Där fungerar 90:an alldeles utmärkt. Inte minst är det väldigt fräckt att plåta t.ex. blommor snett uppifrån och få själva blomman skrap medan stjälken är väldigt oskarp.

Mikael Persson/N

Köp 90 mm först!!

Hej, inte för att vara taskig men jag har alla tre, plåtar mycket natur.
Ofta landskap m 24 mm,och till macro är 90 mm min favorit!(sålde faktist mitt 100 mm macro för jag jobbar bättre med 90 mm TS med eller utan mellanringar)

.....45mm använder jag inte alls lika ofta!!

Hälsn.

Janne

Jag funderar lite, eftersom 10D har 1.6x Fov Crop.. dvs en 45:a motsvarar närmare 72mm, medans ett 90 motsvarar 144mm.. Då bör ju en 45:a vara mer lättjobbad med?

Å andra sidan ska man ju inte ha 10D/1.6x för alltid ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar