Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken toykamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
trillade in i tråden. Är nyfiken på om någon har en Diana mini och hur den känns? Går i inköpstankar och vill helst ha en man kan köra 35mm-film i. Är den ett bra alternativ?

För att också lägga mig i för/emot diskussionen så handlar det väl om en strävan efter konstigheter. Att inte vara så mainstreem. Det jag känner är fascinerande med analogt och då lite Toycamera-aktigt är att man inte vet riktigt vad man får förrän man har bilderna på papper i handen.

/Hanna

Det finns ett par olika alternativ. Själv använder jag en Smena 8, när jag fotograferar toycam.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Jag hade en Smena 6 och har även en Smena 8M; jag tycker båda är tråkiga. Den ena har jag kvar för att den är fin.

Diana mini har jag inte testat, men jag tycker ju att ju större filmformat, desto skojigare saker händer med bilderna. Å andra sidan är ju 135-film väldigt smidigt och lättare att få tag på...

Efter att ha provat ett antal olika kameror i kategorin skitkameror har jag kommit fram till att jag vill att den ska ha avståndsinställning och B-läge. Sen räcker det. Småbildskameror är rätt händelsefattiga, i mitt tycke.

Jag använder inte toycamera för att vara "mindre mainstream"... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar