Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken temperatur skall jag ha när jag blandar framkallare?
- Trådstartare Ström
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Helt ovetenskapligt blandar jag mina soppor (Tmax RS och Rodinal) i ungefär de temperaturer de ska användas i, dvs kring 20-25 grader.
Kemin skall blandas i rumstemperatur om inte annat anges (som t ex för D76 som skall blandas i högre temperatur).
Blandning i högre temperatur påverkar livslängden på kemin, dessutom rätt mycket enligt en artikel jag läst. Så även om det är lockande att öka tempen när man blandar pulverkoncentrat för att lösa det snabbare bör det undvikas. Hellre för låg temperatur.
För vätskekoncentrat som T-Max så finns det ingen anledning att blanda i hög temperatur alls.
Blandning i högre temperatur påverkar livslängden på kemin, dessutom rätt mycket enligt en artikel jag läst. Så även om det är lockande att öka tempen när man blandar pulverkoncentrat för att lösa det snabbare bör det undvikas. Hellre för låg temperatur.
För vätskekoncentrat som T-Max så finns det ingen anledning att blanda i hög temperatur alls.
Re: Skall man inte blanda allt samtidigt?
T-Maxframkallare finns ju annars på 2,5 dl-flaskor. Det är ju smidigare om du inte förbrukar så mycket.
Saftflaskor kan nog andas en hel del. Skall du köra plast så tror jag att det är bättre att hitta något med tjockare väggar. När det gäller renheten så räcker nog lite sunt förnuft. Törs du slicka på innerväggarna så förorenas nog knappast framkallarenStröm skrev:
Hur klinisk måste flaskan vara som man blandar det i? Duger en saftflaska som man har diskat och sköljt med vatten grundligt?
När det gäller pulver bör man blanda allt eftersom risken finns att ingredienserna separerat i påsen. Vätskekoncentrat kan du nog dosera om du gör det tillräckligt noga. Sprutor är bra för det. Koncentratflaskan bör du göra syrefri innan du stänger den. T ex genom att fylla den med Tetenal Protectan eller glaskulor.Ström skrev:
Personen som hjälpte mig tyckte att jag skulle blanda allt, men det kanske inte behövs?
T-Maxframkallare finns ju annars på 2,5 dl-flaskor. Det är ju smidigare om du inte förbrukar så mycket.