Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle vela skaffa mig en 2-4x Telekonverter till mitt Canon 70-210/4 men jag vet inte vilka som skulle passa då det verkar som man måste ha L optik för det.

Vad ligger dom på i pris i såfall???

MVH
John
 
Du är medveten om att AF inte kommer fungerar med en 2x på ett f/4 objektiv på en 10D?
 
Senast ändrad:
Till det objektivet passar bara piratkonvertrarna.. typ kenkos MC7 (2x).. Någon 4x tror jag inte du hittar.. Däremot har Kenko en Pro300 3x som inte är fy skam (de övriga i Pro300-serien är oxå väldigt bra).

Tänk på att AF'en går förlorad med en 2x konverter på ett f4-objektiv med en 10D.

Däremot fungerar en 1.4x konverter utmärkt.

Finns hos Cyberphoto och kostar från en 1200:- och upp mot det dubbla för en Pro300 2x.. eller nåt sånt.

(Du kan iofs använda Canons orginalextendrar om man sätter en liten 12mm mellanring på).
 
sagan skrev:
Du är medveten om att AF inte kommer fungerar med en 2x på ett f/4 objektiv på en 10D?

Det är det som jag tycker är så sunkigt när man inte har L optik så det är väll bara att pynta ut 20 lakan så man får sig det och sedan kan börja tänka på en telekonverter....

Vill ha AF då det kan vara svårt att hänga med om kan kör M. (Sport och djur)
 
L-optik har inte med saken att göra..det är bländaren som avgör det.

Ett billigare alternativ är i så fall sigma 70-200/2.8 EX HSM..7995:- på scandinavien..då kan man använda ett 2x och ändå ha AF.

Sigma har ju konverters som passar till den oxå..
 
Senast ändrad:
Om man har konvertern på, kan man ändå använda ursprungliga brännvidderna? Börjar den på 200mm om det är t.ex ett 100-400L med 2x?

Har funderingar på Sigmas nya 80-400mm OS med 1.4 eller 2x, till sommaren, om den nu är nåt att ha när den kommer.
 
paco skrev:
Om man har konvertern på, kan man ändå använda ursprungliga brännvidderna? Börjar den på 200mm om det är t.ex ett 100-400L med 2x?
Javisst, men det vill man ju helst undvika eftersom man förlorar både ljus och skärpa.

En telekonverter bör man bara använda vid max tele när man verkligen behöver..men visst går det att använda vid alla tillgängliga brännvidder.

paco skrev:

Har funderingar på Sigmas nya 80-400mm OS med 1.4 eller 2x, till sommaren, om den nu är nåt att ha när den kommer.

Japp..det ska bli spännande att läsa FOTO:s test på den sen.
 
IS med telekonverter

Jag har funderat på att köpa ett Canon Ef 100-400 L IS, och jag undrar om IS funktionen kommer att fungera om man skruvar på en telekonverter?
 
Re: IS med telekonverter

HeCa skrev:
Jag har funderat på att köpa ett Canon Ef 100-400 L IS, och jag undrar om IS funktionen kommer att fungera om man skruvar på en telekonverter?

Yes!
Det är en av dem finaste fördelarna med IS,en.
Det spelar ingen roll vilken bländaren är, IS,en fungerar också med två konvertrar och mellanringar etc,,, Bara den leder kameran via EOS-EF-elektriska kontakter så går det nog bara fint!

Jag har den zoom ni önskar och kan rekommendera den även om jag menar att 400mm på en 10D kräver BRa teknik för att ge tekniskt fina resultat, inte minst med converter...

Mvh Niclas.


Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.