Annons

Vilken systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
tja.
jag vill köpa en systemkamera men vet inte vilken jag ska ta.
jag har kollat på en nikon D3000 men vet inte så mycket om den eller om den är bra nog.
så jag tänkte att jag kunde få lite tips och råd av er experter här.jag vill ha en kamera som jag kan växa i.
inte behöva uppgradera direkt sen.priset kan ju ligga mellan 0 - 5000kr.vill ha den mest dugliga för de priset.
så hoppas att ni kan hjälpa mej med detta nu.
har en nikon coolpix l22 just nu och vill ha en systemkamera för mitt intresse är stort med foto.

mvh

tja.
jag vill köpa en systemkamera men vet inte vilken jag ska ta.
jag har kollat på en nikon D3000 men vet inte så mycket om den eller om den är bra nog.
så jag tänkte att jag kunde få lite tips och råd av er experter här.jag vill ha en kamera som jag kan växa i.
inte behöva uppgradera direkt sen.priset kan ju ligga mellan 0 - 5000kr.vill ha den mest dugliga för de priset.
så hoppas att ni kan hjälpa mej med detta nu.
har en nikon coolpix l22 just nu och vill ha en systemkamera för mitt intresse är stort med foto.

mvh

Hej ! Dessa instegskameror i denna prisklass upp till 5000kr som tex D3000 ,1000D m.fl. är just kameror man snabbt "växer ur" om nu intresset växer och håller i sig,men det betyder inte att det inte fortfarande går att fota med dom för det gör det.Ska du ha en kamera som "håller lite längre" så ska du kolla på tex Nikon D5000,Canon 550D, Pentax K-X eller Sony A550 pris 6000-8000kr och lite fler möjligheter bättre ISO-prestanda och lite rappare än dom billigaste.Ett par tusen mer här gör mycket för prestandan på kameran och det blir lite roligare.Alla som köpt en "instegskamera" och behåller intresset vet nog med sig att man börjar snabbt börjar titta uppåt i prisklass och prestanda.Men som sagt du kan börja med en billig kamera och se om intresset håller i sig och när du uppgraderar nästa gång köper du en redigare kamera!
MVH. Jonas !

Hej ! Dessa instegskameror i denna prisklass upp till 5000kr som tex D3000 ,1000D m.fl. är just kameror man snabbt "växer ur" om nu intresset växer och håller i sig,men det betyder inte att det inte fortfarande går att fota med dom för det gör det.Ska du ha en kamera som "håller lite längre" så ska du kolla på tex Nikon D5000,Canon 550D, Pentax K-X eller Sony A550 pris 6000-8000kr och lite fler möjligheter bättre ISO-prestanda och lite rappare än dom billigaste.Ett par tusen mer här gör mycket för prestandan på kameran och det blir lite roligare.Alla som köpt en "instegskamera" och behåller intresset vet nog med sig att man börjar snabbt börjar titta uppåt i prisklass och prestanda.Men som sagt du kan börja med en billig kamera och se om intresset håller i sig och när du uppgraderar nästa gång köper du en redigare kamera!
MVH. Jonas !

okej...tack för hjälpen

Jo, det kan vara sant att man "växer ur" en kamera, men en dyrare kamera ger egentligen inte bättre bilder! Anledningen att man växer ur en kamera gäller mer anledningar av typen att man oftare vill göra inställningar mellan exponeringarna. På en enklare kamera krävs det att gå in i en meny; på de dyrare finns det separata knappar för många funktioner. Sedan finns det givetvis fler möjligheter på en dyrare kamera, men "växa ur" tycker jag är starkt uttryckt.

Låt dig inte luras av detta! De flesta fotografer utnyttjar inte sina kameror till fullo. Kameran är helt enkelt bättre än fotografen själv...

Och en sak till: glöm inta att hålla kameran i handen innan du köper: om den passar dåligt blir det trist att fotografera.

Per.

Jo, det kan vara sant att man "växer ur" en kamera, men en dyrare kamera ger egentligen inte bättre bilder! Anledningen att man växer ur en kamera gäller mer anledningar av typen att man oftare vill göra inställningar mellan exponeringarna. På en enklare kamera krävs det att gå in i en meny; på de dyrare finns det separata knappar för många funktioner. Sedan finns det givetvis fler möjligheter på en dyrare kamera, men "växa ur" tycker jag är starkt uttryckt.

Låt dig inte luras av detta! De flesta fotografer utnyttjar inte sina kameror till fullo. Kameran är helt enkelt bättre än fotografen själv...

Och en sak till: glöm inta att hålla kameran i handen innan du köper: om den passar dåligt blir det trist att fotografera.

Per.

så en nikon d3000 skulle räcka gått och fint till mej?
finns det nå negativt med den kameran?

så en nikon d3000 skulle räcka gått och fint till mej?
finns det nå negativt med den kameran?

Hej ! Jo,en D3000 räcker gott och väl ! Enda nackdelen om man jämför den med dyrare kameror är väl prestandan och brushanteringen,men den är bra till att börja med.Du kommer efterhand själv att märka vad som fattas och det tar en tid att lära sig allt med bländare,slutare och Iso hur det hänger ihop.Och den här kameran kommer att med hjälp av dig själv att ge mycket bra bildresultat !MVH.

Hej ! Jo,en D3000 räcker gott och väl ! Enda nackdelen om man jämför den med dyrare kameror är väl prestandan och brushanteringen,men den är bra till att börja med.

Just det. Den tar inte lika många bilder per sekund som en dyrare kamera. Bruset är helt OK vid ISO 800, och inte så bra vid 1600(*). Nikon D90, t.ex. ger ett steg till.

Inget att hetsa upp sig över! Köp en kamera och ha kul! Glöm inte att läsa handboken och en fotobok!

Per.

*) Men en brusig bild är också en bild! Prova själv!

Största enskilda nackdelen med D3000 (och D40, D40x, D60, D5000) är att det finns många äldre objektiv som man blir tvungen att fokusera manuellt med. Det gäller alla nikonobjektiv vars namn inte innehåller beteckningen AF-S, utan t.ex. bara AF. Två exempel på sådana är det billiga AF 50/1,8 och det förhållandevis förmånliga AF 85/1,8, två riktigt riktigt bra och skarpa objektiv. Det värsta är att det inte ens finns något substitut till dessa i samma prisklass (samma ljusstyrka), och vill man ha just dessa lönar det sig inte att skaffa en billigare nikonmodell än D90. Eller så väljer man Canon, då får man inga såna här problem. Det enda i sammanhanget som Nikon D3000 m.fl. vinner på gentemot Canon är att Nikon har ett AF-S 35/1,8 som är mycket förmånligt och utomordentligt bra, vilket inte Canon har.

Detta var den enskilt viktigaste orsaken att jag bytte upp mig till en D90 från min D60. Begagnatmarknaden är mycket större med en D90 i handen om man som jag söker ljusstarka fasta objektiv. Vill man ha zoomar (offra ljusstyrka och möjligheten till riktigt kort skärpedjup för bekvämligheten) finns det däremot en hel del att välja på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto