Annons

Vilken systemkamera skulle passa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

elsa89

Medlem
Jag -total rookie på området- vill nu köpa min första systemkamera. Jag kommer antagligen mest fota natur och porträtt, semsterresor osv. Kameran ska inte vara för tung och det ska vara lätt att köpa begagnade objektiv till den.

Pris: max 8-9000. Fotar väldigt mycket med min nuvarande kompaktkamera och har funderat på systemkamera i två år.

Jag bryr mig inte så mycket om de "balla finesser" som kanske skiljer de nyare modellerna mot de lite äldre. Jag kan definitivt tänka mig att köpa en begagnad äldre variant om det är prisvärt.

Att kunna filma är oviktigt.

Om någon kunde bidra med lite klarhet i vilket märke som är värt att investera sina pengar i så skulle det uppskattas.

Vad är era förslag på modeller, och vad är era tips på vad man alltid bör kolla upp innan köpet?

Tack!
 
Senast ändrad:
Jag vill nu köpa min första systemkamera. Jag kommer antagligen mest fota natur och porträtt, semsterresor osv. Kameran ska inte vara för tung och det ska vara lätt att köpa begagnade objektiv till den.

Pris: max 8-9000.

Jag bryr mig inte så mycket om de "balla finesser" som kanske skiljer de nyare modellerna mot de lite äldre. Jag kan definitivt tänka mig att köpa en begagnad äldre variant om det är prisvärt.

Att kunna filma är oviktigt.

Om någon kunde bidra med lite klarhet i vilket märke som är värt att investera sina pengar i så skulle det uppskattas.

Vad är era förslag på modeller, och vad är era tips på vad man alltid bör kolla upp innan köpet?

Tack!

Hej,
Som canonist så skulle jag föreslå Canon EOS 550D eller 600D. Båda är kompetenta kameror om än lite små. Det som skiljer dem åt är att 600D har en vridbar skärm och lite mer funktioner vad gäller filmning. Kameror i xxxD serien tycker jag personligen inte att det lönar sig så mycket att leta efter begagnat eftersom de är ganska billiga nya.

Man kan annars se sig om efter en begagnad 40D eller 50D men dessa är lite större och tyngre. Dock mer ergonomiska och fler knappar (enklare att göra inställningar på).

Vad gäller märke i allmännhet så är alla de stora bra. Om man känner någon med ett visst märke kan man välja samma för att kunna låna utrustning av varandra. Annars tar man det som är bekvämast att hålla i. In i närmaste fotoaffär och prova dig fram.

Alla de stora har bra objektivutbud, både nytt och begagnat (tror Canon och Nikon har lite större utbud). Om man ännu inte vet exakt vad man behöver så är det en normalzoom man ska titta efter. En enklare modell finns alltid som kit med kamerorna och i vissa fall även lite bättre modell. 550D (och 600D) finns väl i kit med både 18-55/4-5,6 IS (enklaste) eller 17-85/4-5,6 IS USM (bättre).

Någon annan kan säkert ge dig bra tips för Nikon.

/P
 
Hej,
Som canonist så skulle jag föreslå Canon EOS 550D eller 600D. Båda är kompetenta kameror om än lite små. Det som skiljer dem åt är att 600D har en vridbar skärm och lite mer funktioner vad gäller filmning. Kameror i xxxD serien tycker jag personligen inte att det lönar sig så mycket att leta efter begagnat eftersom de är ganska billiga nya.

Man kan annars se sig om efter en begagnad 40D eller 50D men dessa är lite större och tyngre. Dock mer ergonomiska och fler knappar (enklare att göra inställningar på).

Vad gäller märke i allmännhet så är alla de stora bra. Om man känner någon med ett visst märke kan man välja samma för att kunna låna utrustning av varandra. Annars tar man det som är bekvämast att hålla i. In i närmaste fotoaffär och prova dig fram.

Alla de stora har bra objektivutbud, både nytt och begagnat (tror Canon och Nikon har lite större utbud). Om man ännu inte vet exakt vad man behöver så är det en normalzoom man ska titta efter. En enklare modell finns alltid som kit med kamerorna och i vissa fall även lite bättre modell. 550D (och 600D) finns väl i kit med både 18-55/4-5,6 IS (enklaste) eller 17-85/4-5,6 IS USM (bättre).

Någon annan kan säkert ge dig bra tips för Nikon.

/P


Tack för dina råd!

Det får helt klart bli Nikon eller Canon, bra kvalitet och brett utbud. Men det verkar stört omöjligt att få grepp om vad som skiljer märkena åt, eftersom anhängarna av respektive klan ständigt ligger iblodigt krig...

Håller med dig om XXX-serien. Har förstått att de är enklare, lättare och billigare. Men jag funderar på om det inte vore värt med ex 50D eftersom jag annars kommer tröttna på kameran om låt säga ett år? Tror jag kommer fota mycket med kameran, vilken det än blir...

Köper man alltid till objektiv till de modeller vi snackar om eller ingår det standardobjektiv ibland också? Vad blir prisskillnaderna ungefär med objektiv + 50D / objektiv + xxxD?
 
Det får helt klart bli Nikon eller Canon, bra kvalitet och brett utbud. Men det verkar stört omöjligt att få grepp om vad som skiljer märkena åt, eftersom anhängarna av respektive klan ständigt ligger iblodigt krig...

Det finns ingen skillnad att finna mellan märkena, helt enkelt! De är visserligen olika, men det är bara olika modeller av allt.

Titta in hos http://www.cyberphoto.se/ så får du alla priser du behöver.

Per.
 
"Det finns ingen skillnad, men de är visserligen olika"

.... blev inte så mycket klokare av det, ärligt talat!

Nej, det förstår jag! :) Vad jag menar är att det inte finns någon skillnad mellan märkena, bara på deras modeller. På samma sätt som som Nikons alla modeller är olika är en Canon och en Nikon olika.

Det finns inget "Canon är bra på ..." eller "Alla Nikon har...".

Per.
 
Men det verkar stört omöjligt att få grepp om vad som skiljer märkena åt, eftersom anhängarna av respektive klan ständigt ligger iblodigt krig...
Viktigaste skillnaderna är optikutbudet, till Canons fördel. Tror även att priserna hamnar på fördel: Canon.
Sedan skall man lägga handen på hjärtat och fråga sig om jag verkligen kommer att lägga 10-20 tusen på ETT objektiv. Blir svaret nej så spelar det egentligen ingen roll vilket märke du väljer.

Skillnaden ligger då mest i hur den ligger i handen och vilket system som har knappar på "rätta" ställena för DIG.

En annan sak som bör väga tungt är om kompisen har en Nikon och kanske ngt bra objektiv så kanske man kan låna det om man valt samma märke. Dessutom kan man få hjälp med menyer osv.
 
Tack för dina råd!

Det får helt klart bli Nikon eller Canon, bra kvalitet och brett utbud. Men det verkar stört omöjligt att få grepp om vad som skiljer märkena åt, eftersom anhängarna av respektive klan ständigt ligger iblodigt krig...

Håller med dig om XXX-serien. Har förstått att de är enklare, lättare och billigare. Men jag funderar på om det inte vore värt med ex 50D eftersom jag annars kommer tröttna på kameran om låt säga ett år? Tror jag kommer fota mycket med kameran, vilken det än blir...

Köper man alltid till objektiv till de modeller vi snackar om eller ingår det standardobjektiv ibland också? Vad blir prisskillnaderna ungefär med objektiv + 50D / objektiv + xxxD?

Som nämnts tidigare så ska man inte försöka hitta skillnader mellan Canon och Nikon (eller andra märken). Ergonomi är den avgörande punkten. (Gå till någon lämplig elektronikaffär, till exempel Expert och känn på dem)

Samma sak vad gäller 1100D vs 600D. xxxxD är om möjligt ännu mindre och enklare än xxxD serien. Den skriker plastleksak.

Eftersom 50D har utgått så är det begagnat som gäller (om du inte går upp till 60D, nuvarande xxD kamera) så där kan det ju variera om man kan få tag på den med objektiv eller ej. Om inte så rekommenderar jag någon av följande normalzoomar:
EF-S 17-85/4-5,6 IS USM - ganska billigt men helt ok
EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM - klart bättre än det ovan men också dyrare
EF-S 17-55/2,8 IS USM - kostar en slant men är väldigt bra optiskt, en del säger i klass med L-serien (proffsgrejer), och ljusstark

17-85 ligger på runt 3500 nytt har jag för mig vilket med din budget ger runt 5000 över till hus. Tror nog du kan få en fin 40D eller 50D för de pengarna.

En ny 600D med 18-55 (det enkla objektivet) får du ca 7000 tror jag.
 
Som nämnts tidigare så ska man inte försöka hitta skillnader mellan Canon och Nikon (eller andra märken). Ergonomi är den avgörande punkten. (Gå till någon lämplig elektronikaffär, till exempel Expert och känn på dem)

Samma sak vad gäller 1100D vs 600D. xxxxD är om möjligt ännu mindre och enklare än xxxD serien. Den skriker plastleksak.

Eftersom 50D har utgått så är det begagnat som gäller (om du inte går upp till 60D, nuvarande xxD kamera) så där kan det ju variera om man kan få tag på den med objektiv eller ej. Om inte så rekommenderar jag någon av följande normalzoomar:
EF-S 17-85/4-5,6 IS USM - ganska billigt men helt ok
EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM - klart bättre än det ovan men också dyrare
EF-S 17-55/2,8 IS USM - kostar en slant men är väldigt bra optiskt, en del säger i klass med L-serien (proffsgrejer), och ljusstark

17-85 ligger på runt 3500 nytt har jag för mig vilket med din budget ger runt 5000 över till hus. Tror nog du kan få en fin 40D eller 50D för de pengarna.

En ny 600D med 18-55 (det enkla objektivet) får du ca 7000 tror jag.

Tack för era svar. Jag funderar trots allt på en Canon D550 eller D600, tror jag. Gillar ändå tanken på att de är lite mindre. Gillar inte att släpa runt på tegelstenar. Om man inte är så jätteförtjust i standardobjektiven så är det väl bara att byta upp sig efter ett tag? D600 är väl en nyare modell men hur skiljer de sig egentligen åt?

Tittar lite på denna ex: http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151_10051_10919_102

("18-55 IS", är det ett objektiv och ingår det alltså i ett paketpris?)

Har även tittat lite på Blocket, vad tror ni om ex detta: http://www.blocket.se/lund/Canon_EOS_500D_med_tillbehor_och_3_objectiv_35551758.htm?ca=23_10&w=0

Känns dock lite risky att köpa begagnat, även om jag kan titta på det först såklart. Kan ju inte mycket om kameror och vore sjukt trist om något började strula strax efter man fått kameran.
 
Tack för era svar. Jag funderar trots allt på en Canon D550 eller D600, tror jag. Gillar ändå tanken på att de är lite mindre. Gillar inte att släpa runt på tegelstenar. Om man inte är så jätteförtjust i standardobjektiven så är det väl bara att byta upp sig efter ett tag? D600 är väl en nyare modell men hur skiljer de sig egentligen åt?

Tittar lite på denna ex: http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151_10051_10919_102

("18-55 IS", är det ett objektiv och ingår det alltså i ett paketpris?)

Unga dam, gör inget förhastat! köp min kamera!!!!!!!!! Slänger med en 18-55:a vr i priset, om du köper min kamera så fattas det bara 40 000:- för mig när jag ska köpa nya D4:an =)
 
som nikon ägare så skulle jag rekommendera D90 den säljs ny till bra pris nu då den håller på att lämna marknaden och på den passar alla gamla nikon AF objektiv så du får en rätt bra beg marknad att köpa på
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D9018105VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D90
och det är en klart prisvärd kamera då huset kostar ca 5000 idag och den tar lika bra bilder som D300S för 12000 bara lite enklare utförande.

Jösses! D90 med 18-105 för samma pris som 550D med 18-55! Jag hade ju valt Nikon, förstås! Men nu är väl kriget igång...

Per.
 
Unga dam, gör inget förhastat! köp min kamera!!!!!!!!! Slänger med en 18-55:a vr i priset, om du köper min kamera så fattas det bara 40 000:- för mig när jag ska köpa nya D4:an =)

Låter Elsa89 som en ung dam tycker du?
Nu tar vi det från början: vad är det för kamerahus du pratar om?
 
Äsch, Elgiganten eller Expert kan väl inte spela någon roll? På det förra stället kostar paketet 6500. Minneskort, funkar 16 GB (hur många exponeringar räcker det till?)

Några övriga tillbehör som är bra att köpa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.