ANNONS
Annons

Vilken synkkabel till Canon 6D -> 3,5mm blixtplugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Köpt ett enklare studiokit. Synkkabeln som följde med passar dock inte med min Canon 6D (inte heller med min 600D så vad den är tänkt att passa med veti17).

Pluggen som sitter i blixtarna är 3,5mm, skulle behöva lite hjälp att hitta den kabel som är rätt i andra änden för att passa min kamera.

Sen har jag en fråga till. Visst ska synkkabeln kopplas till det uttag som benämns "Fjärrutlösarkontakt" på kameran. Jag tog det som självklart eftersom jag inte hittat något annat uttag. Men så frågade en bekant om jag var säker på det då uttag för synkkabel brukar märkas med en "blixt".

Hej!

6D har inget uttag för extern blixt. Det du kan göra är dock att köra en Hotshoe-trigger.

/Erik

Det förklarar ju både det ena och det andra. Började misstänka att det var så.

Kan man tro att en ir-utlösare i blixtskon skulle räcka till även om själva ir-mottagaren på blixten kommer sitta frånvänd kameran när man studsar blixten mot paraply? Eller måste den var helt och hållet rakriktad mot ir-mottagaren? Funderar på ir vs. radiosändare, dock känns det senare overkill då det handlar om porträttfoto.

Om du ska ansluta med den typen av kontakt behöver du en blixxtskoadapter som t.ex. den här.http://www.kamda.se/blixtskoadapter-standard-for-att-fa-synkuttag

/Kenneth

Kenneth, hur fungerar det i praktiken, skulle tippa att den synkkabeln som medföljde skulle passa i den adapter du länkat till. Fungerar det "rätt upp och ner" precis som ett vanligt synkuttag på kameran skulle göra. Dvs bara att knäppa så synkar det med blixtarna eller krävs ytterligare åtgärder?

Kenneth, hur fungerar det i praktiken, skulle tippa att den synkkabeln som medföljde skulle passa i den adapter du länkat till. Fungerar det "rätt upp och ner" precis som ett vanligt synkuttag på kameran skulle göra. Dvs bara att knäppa så synkar det med blixtarna eller krävs ytterligare åtgärder?

Det funkar som vanligt men givetvis kan du bara utlösa studioblixtarna och du får ställa in styrkan på blixtarna manuellt.
Jag måste också tillägga att kom ihåg att inte ställa för kort exponeringstid. Max ca 1/160sek.

Det funkar som vanligt men givetvis kan du bara utlösa studioblixtarna och du får ställa in styrkan på blixtarna manuellt.

Låter som att detta kommer lösa mitt problem! Kanon!

Du som verkar ha lite koll kanske kan komma med ytterligare tips. I mitt kitt ingick två blixtar och två synkkablar. Skulle det funka att koppla ena blixten direkt till kameran och slava den andra eller kommer den slavade blixten släpa efter för mycket?

Blixtstyrning

Om du andvänder Canon 600D så är det också möjligt att ha båda studioblixtarna som slavar om du använder den inbyggda blixten i kameran för att trigga dem.

Om du andvänder Canon 600D så är det också möjligt att ha båda studioblixtarna som slavar om du använder den inbyggda blixten i kameran för att trigga dem.

Kommer sälja min 600D.

Har en extern speedlite som även den kan slava blixtarna men vill bli av med det extra ljus en slavblixt tillför så jag får ett konstant och jämnt ljus oberoende om jag flyttar runt med kameran.

Kommer sälja min 600D.

Har en extern speedlite som även den kan slava blixtarna men vill bli av med det extra ljus en slavblixt tillför så jag får ett konstant och jämnt ljus oberoende om jag flyttar runt med kameran.

Själv använder jag en speedlite och två studioblixtar som jag triggar med 2st Yongnou YN622C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar