Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken studioblixt-utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ant0n

Medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en studioblixt + softbox som jag kan använda utomhus.
Prylen behöver alltså vara uppladdningsbar och vara portabel.
Jag tänker mig att jag börjar med ett aggregat och det kommer bara användas från Canon-utrustning.
Det jag kommer att fota är "pressbilder" till artister, porträtt i allmänhet och gärna lite actionsport/skate/dyl om det går att kombinera i samma produkt


Vad ska jag tänka på? Har ni några rekommendationer?
Antar att jag borde ange budget men det är svårt att säga. Jag tänker mig upp till 10-15k kanske?
 
Hej!
Jag är på jakt efter en studioblixt + softbox som jag kan använda utomhus.
Prylen behöver alltså vara uppladdningsbar och vara portabel.
Jag tänker mig att jag börjar med ett aggregat och det kommer bara användas från Canon-utrustning.
Det jag kommer att fota är "pressbilder" till artister, porträtt i allmänhet och gärna lite actionsport/skate/dyl om det går att kombinera i samma produkt


Vad ska jag tänka på? Har ni några rekommendationer?
Antar att jag borde ange budget men det är svårt att säga. Jag tänker mig upp till 10-15k kanske?

Elinchrome Quadra eller Profoto B1
 
Lite konstruktiva råd mottages gärna :)
Motivera!

Gå in på Profotos hemsida och kolla på videos etc om B1 så ser du vad den är (och inte är). Men i korthet:
  • Supersmidig (inga sladdar, lösa grejer)
  • Rejält med blixtstyrka (500ws)
  • Låg vikt jämfört med många alternativ med stora batterier etc
  • Passar alla Profotos ljusformare (inga speciallösningar som bara passar på just B1 etc med adapters och annat elände)
  • TTL (om du kör Canon eller Nikon) - kan vara grymt i vissa lägen. Dessutom kan du ta en inställningsbild med TTL och sedan byta till manuellt för att justera - den kommer ihåg vad TTL gav för styrka
  • Byggkvalitet och stabilitet

På minussidan är det mycket pengar det handlar om.
 
Gå in på Profotos hemsida och kolla på videos etc om B1 så ser du vad den är (och inte är). Men i korthet:
  • Supersmidig (inga sladdar, lösa grejer)
  • Rejält med blixtstyrka (500ws)
  • Låg vikt jämfört med många alternativ med stora batterier etc
  • Passar alla Profotos ljusformare (inga speciallösningar som bara passar på just B1 etc med adapters och annat elände)
  • TTL (om du kör Canon eller Nikon) - kan vara grymt i vissa lägen. Dessutom kan du ta en inställningsbild med TTL och sedan byta till manuellt för att justera - den kommer ihåg vad TTL gav för styrka
  • Byggkvalitet och stabilitet

På minussidan är det mycket pengar det handlar om.

Håller helt med! Profoto B1 är fantastiska. Har 2. Nu finns också B2 som är mindre. 250ws. Oavsett vilken så fungerar dessa blixtar i manuellt läge som ETTL. Dessutom High Speed Sync. Minussidan är som skrevs priset.

/Pär
 
Hej!
Jag är på jakt efter en studioblixt + softbox som jag kan använda utomhus.
Prylen behöver alltså vara uppladdningsbar och vara portabel.
Jag tänker mig att jag börjar med ett aggregat och det kommer bara användas från Canon-utrustning.
Det jag kommer att fota är "pressbilder" till artister, porträtt i allmänhet och gärna lite actionsport/skate/dyl om det går att kombinera i samma produkt


Vad ska jag tänka på? Har ni några rekommendationer?
Antar att jag borde ange budget men det är svårt att säga. Jag tänker mig upp till 10-15k kanske?

Jag själv tänker införskaffa detta mycket prisvärda, mobila, samt uppladdningsbara Visico 4 OnLocationpaket som även klarar High Speed (ner till 1/10.000s) - jag fick till slut tag på en fotograf som redan använder detta paket och hon är supernöjd med denna lättanvända, mobila lösning!

Allt detta ingår för 8.995 kr:
2 st Visico4 studioblixtar med standard reflektorer, paraplyer, belysningsstativ samt radiosystemet VC801TX, som du använder för att både ställa effekten och trigga blixtarna med. Allt levereras i en smidig Visicoväska med hjul.

Länken: http://photax.se/std/visico/visico4/visico4.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.