Annons

vilken standard kräver bildbyråerna

inmaek

Ny medlem
Vilken bildsensor bör kameran ha för att jag ska kunna ta bilder som bildbyråerna godtar? 21.1 Megapixel är troligen mer än godkänt, men räcker det med 16 Megapixel, eller är 12.4 godtagbart? Någon som vet, eller vet var jag kan hitta information om det? Tacksam för svar! /newbie
 
Var tror du bilder från 6 -8 mpixel kameror har använts till genom åren, jag har bilder tagna med d1x liggande på scanpix/ gamla pressens bild
En bra bild kan alltid användas oavsett den kommer från en d1x eller 5dmk2 beroende på vad den skall användas till
 
Är det en bildbyrå inriktad på reklam så är 12 mp minimum idag. Men de kommer säkert snart höja till 16.. Löjligt tycker jag. En 10 mp bild (även från en kompakt) som är bra bildbehandlad räcker lätt upp till affisch-storlek..
 
Vilken bildsensor bör kameran ha för att jag ska kunna ta bilder som bildbyråerna godtar? 21.1 Megapixel är troligen mer än godkänt, men räcker det med 16 Megapixel, eller är 12.4 godtagbart? Någon som vet, eller vet var jag kan hitta information om det?
Det finns inget generellt svar på din fråga, det är olika från bildbyrå till bildbyrå. Fråga den bildbyrå som är aktuell.
 
Många har 50 mb som krav. Hur man "når" dit tror jag inte de bryr sig om så länge kvaliteten är tillräcklig.

Mvh,
/Mikael
 
Ju större bilder desto bättre för då kan kunderna själva croppa om så behövs. Men du klarar dig fint med allt från 12mpix och uppåt på de flesta byråer.
Vad som är desto viktigare är att du kan konstant leverera högkvalitativa och bra bilder som är intressanta för kunderna.

/ Magnus
 
AdobeRgb, tiff och ca. 50mb på filen.

(50 mb...millibit? :) )

Av de 6 bildbyråer jag varit med i har ingen krävt något av detta.

Kraven brukar mätas i upplösning i megapixlar, sen får det inte finnas artifakter, vara utbrännt, fel vitbalans, brus, brusreduserat, för mycket drag i kurvorna, för dålig färg, kontrast, oskärpa, CA, heta eller döda pixlar, fläckar osv osv.

Sen kräver de flesta bildbyråer att motivet ska vara bra också :)

2MP laddar jag upp ibland. Filstorlek kanske 1,3MB. Då är det sRGB och jpg.
 
Det funkar inte att skicka upp filer till Nordicphotos då de i sin tur skickar mina bilder till t ex Getty Images m fl. och de har vissa krav på storlek.
Mvh,
Mikael
 
Det funkar inte att skicka upp filer till Nordicphotos då de i sin tur skickar mina bilder till t ex Getty Images m fl. och de har vissa krav på storlek.
Mvh,
Mikael

Jag laddar upp mina 2MP till istockphoto, som är en del av Getty.

Fårga: Vad är det för fördel att gå via nordicphoto istället för direkt till Getty som ju har globala kunder?
 
30 Mb hos Lucky Look Images tror jag visst det var, har inte lagt det på minnet då jag mest har levererat Diabilder dir
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.