Annons

Vilken sorts bilder vill en morgontidning se?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Ska försöka komma in på ungdomsredaktionen till den lokala tidningen i höst och kravet brukar vara typ att skicka in 4 bilder. Men vilken sorts bilder för en tidning?
Man visar ju inte hur bra man är på att snickra när man ska bli lastbilschaffis.

Innan någon ger dig ett halvsurt svar (som vanligt?) så vill jag ge dig tipset att titta i en veckas upplaga av papperstidningar. Gå till biblioteket på din ort och följ 2-5 tidningar så får du ett bra hum. Lycka till.

Varför skickar du in bilder till tidningen då om du skall bli lastbilschaffis?
Varför inte snickra något istället?

angelcom skrev:
Innan någon ger dig ett halvsurt svar (som vanligt?) så vill jag ge dig tipset att titta i en veckas upplaga av papperstidningar. Gå till biblioteket på din ort och följ 2-5 tidningar så får du ett bra hum. Lycka till.
Man har ju hela sommaren på sig att fixa 4 bilder. Tänkte mig en sportbild ett porträtt en bild när en massa scouter jobbar och en blåljusbild. Låter det som en bra kombo av vad en tidning vill se?

Robin Gyllander skrev:
Menade att man ska ju skicka in rätt sorts bilder.
I motsats till Garbis tror jag att du inte ska visa upp bilder som försöker likna det tidningen normalt har på sina sidor. Se till att ta bättre och roligare bilder!

Hur de ska se ut kan jag inte svara på, men ett hett tips: Det ska vara människor på dem. Helst som huvudmotiv. Kontakt.

PS Jag känner inte till din lokaltidning, men förutsätter att det du kallar "ungdomsredaktionen" är en egen avdelning på tidningen som publicerar sitt material på egna sidor. Då tror jag att det ganska sällan är konventionella nyhetsbilder (typ blåljusbilder) där.

Om du lyckas uttrycka dina tankar lite klarare så kanske du får tydligare svar.
Vad menar du med att man inte måste visa att man kan snickra för att bli lastbilschaffis.
Det behöver man säkert inte men man måste bevisa att man kan köra lastbil. Vad du skall bevisa är förmodligen att du kan fotografera?
Så vad menar du egentligen?

Flash Gordon skrev:
Om du lyckas uttrycka dina tankar lite klarare så kanske du får tydligare svar.
Vad menar du med att man inte måste visa att man kan snickra för att bli lastbilschaffis.
Det behöver man säkert inte men man måste bevisa att man kan köra lastbil. Vad du skall bevisa är förmodligen att du kan fotografera?
Så vad menar du egentligen?
Jag tänkte bara ha något att jämföra med därfor drog jag det där jämförandet om chaffis och snickare.

På fotospråk: Du visar inte upp söta hundbilder tagna i studio för sports illustrated.

Bilder i en tidning ska gärna berätta något, förmedla något. Men det kan också vara viktigt att ha ungdomar på bild på ungdomssidorna.

Det är alltid bra att tänka på att konncentrera bilderna kring det viktig så att bilden fungerar även i litet format och så att man direkt förstår vad bilden vill säga.

Det enklaste är väl att fråga tidningen.

Ska på arbetsintervju på måndag. Har aldrig vart på intervju förut, ska man ha kavaj eller ser det bara snobbigt ut? Har ni några andra tips för en arbetsintervju?

Robin Gyllander skrev:
Ska på arbetsintervju på måndag. Har aldrig vart på intervju förut, ska man ha kavaj eller ser det bara snobbigt ut?
Till tidningen kan du nog köra på typ luvtröja i stället. (Iaf om det inte är kavaj du brukar klä dig i till vardags annars.)

Intervjun gick bra, får svar om 2 veckor om jag kom med eller ej.

Kollade pulsen efter den var 140.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto