Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken sorts Ödla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanna H

Medlem
Tog Kort på de här ödlorna när jag och min familj var i frankrike. Det fanns olika sortes ödlor, en sort var grön och ganska stor, några hade blått huvud, de andra var mindre,smalare och bruna. Den här var nog av den första typen fast lite mindre. De var väldigt snabba så de var inte lätta att ta kort på...
Den här låg blick stilla och trodde väl att jag inte såg den, men sedan sprang den iväg, och jag hade äntligen lyckats få en bild av de snabba små rackarna. Tyvärr kom inte ögat med.. Jag har beskurit bilden lite.
Är det någon som vet vilken art det är?
 

Bilagor

  • p1010096-3.jpg
    p1010096-3.jpg
    69 KB · Visningar: 982
Senast ändrad:
Vilken sorts Ödla? 2

En annan ödla (också i frankrike) Bilden är oskarp p.g.a zoom och sedan beskärning..
Vet någon vad det här kan vara?
 

Bilagor

  • p1010104.jpg
    p1010104.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,019
Re: Vilken sorts Ödla? 2

Sanna H skrev:
En annan ödla (också i frankrike) Bilden är oskarp p.g.a zoom och sedan beskärning..
Vet någon vad det här kan vara?

Ödla nr. 2 tror jag är en smaragdödla. Nr 1 har jag glömt bort namnet på...

/Oscar
 
Hej

Vad kul att ni svarade så snabbt! Håller med dig Omar om att de där första ödlorna nog är samma sort som de jag tog kort på. Tack så mycket!
 
Hej, det är smaragdödlor, hona och hane. Sannolikt Lacerta lineata,den västliga formen av smaragdödla. Tidigare hette de flesta smaragdödlorna i Europa Lacerta viridis. Mvh Leffe.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.