Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Softbox till helkroppsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Tjenare,

har precis unnat mig Elinchroms blixtpaket med 2 st BX400 och tillbehör som belöning för att jag slitit övertid. Måste säga att jag är mycket imponerad av dessa tingester och dom känns faktiskt mycket prisvärda. Tillbehören som följer med funkar bra som starterkit men jag känner att jag behöver nånting rejälare som arbetsredskap när jag ska ta helkroppsbilder.

Skulle vilja pejla med er som jobbar med softboxar/bouncers vilka typer och storlekar ni brukar jobbar med när ni tar 2/3-kropps och helkroppsbilder. Med paketet följer en 60x60 cm softbox vilket känns lite för lite för nåt mer än ansikte/halvkropp. Jag ser tre alternativ, i stigande prisordning:

1. Elinchrom Octa 135 cm
2. Elinchrom Recta Lite 72x175 cm
3. Elinchrom Octa Lite 195 cm

Helst vill jag ju ha ett portabelt norr-fönster medelst alternativ 3, men det kostar ofantligt mycket pengar. Vad har ni som jobbar med dylika tillbehör att säga om storlekens betydelse? Spelar ju egentligen ingen roll om ni jobbar med andra märken, det är just storlekarna och typen (octa vs recta) jag är intresserad av att höra om.

Bilagor

• 42220[1].jpg
    42220[1].jpg
    2.3 KB · Visningar: 564
Den smalare softboxen bör ju räcka till utan bekymmer, dina modeller är nog inte så "djupa".

Ska du däremot fota någon som rör sig lite i djupled kan nog oktaboxen vara till sin fördel då den har en rätt djup ljusbild.

Jag tänker då på sidoljuset här.

Sant, ja det är väl mest mänskliga modeller i form av kvinnor det rör, i normal tjocklek så att säga. ;-) Dock är ju ljusbanken närmare den stora octa'n i pris (7000 spänn) så det är fortfarande ganska saftigt.

För att styra frågan lite: Är det så att 135 cm-octan, som kostar drygt hälften av de andra två, också en kompromiss för helkroppsbilder?

Senast ändrad:
Använder Elinchrom...

och kör 90x90 vilket jag tycker räcker till, men är som sagt nybörjare :)

Jag har en 100x100 cm stor bouncer. Tycker det räcker till för helbilder. Jag skulle inte vilja ha större eftersom det bara blir svårhanterligt när man ska gå närmare. Alla mina studiobilder här på fs är fotograferade med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar