ANNONS
Annons

vilken sladd till extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en Nikon D60 och hittade en gammal blixt till pappas analoga nikon F90x kamera, en nikon SB-26 speedlight är det. Jag testade att sätta fast den på min D60 och tror det funkade, blixtrade iaf! Men nu till min fundering, vad behöver jag för sladd om jag vill hålla blixten i handen när jag fotar? Och, kan jag köpa en sådan på clas ohlson typ?

Har ni för övrigt några tips på hur man bygger en hemmagjord liten softbox att ha på blixten?

Tacksam för alla svar!

Till att börja med.

SB26 är en blixt för äldre (film) nikon kameror. Det är en på sin tid mycket bra blixt.

du kan använda den på flera sätt.

1 sätt den i blixtskon på din kamera,
du måste nog köra kameran i manuellt läge.

Det finns ett automatblixtläge på sb26, där blixten själv mäter ljuset som kommer tillbaka och stänger av när den fått tillräckligt. I det här läget ställer du in exempelvis bländare8 1/125sec iso100 på kameran. Sen hittar du automatläget på blixten och ställer in bländare8 iso 100 på den.

Sen ska det bli hyffsat rätt exponerat (blixten mäter inte riktigt lika bra som kameran kan göra när man har en blixt som passar kameran).

Fördelen mot den inbyggda blixten är att du kan vinkla sb26:an uppåt bakåt och åt sidan. Blixten mäter ändå ljuset som kommer mot kameran (det lilla fönstret på framsidan av blixten) och stänger av när det kommit så mycket som behövs när du har bländare8 och iso100.

Tiden spelar ingen roll för blixtljuset om du håller dig sådär mellan 1/60 och kanske 1/160 del eller vad d60 synkar på.

Du kan också blanda blixtljuset med det befintliga genom att förlänga exponeringstiden, du kan ställa in bländare 11 på kameran men säga till blixten att du kör bländare8, då kommer du bara att få hälften så mycket ljus som behövs från blixten, sen ställer du exponeringstiden så att det befintliga ljuset räcker till den andra hälften och plötsligt har de en bild där befintligt ljus står för hälften och blixtljus för andra halvan.

Du kan också köra blixten hel manuellt, då säger du åt den att blixtra med hel, halv, fjärdedel, 8ttondel eller en 16del (jag tror sb 26 grejar 64del också. Nu har du ingen mäthjälp av blixten, den gör bara vad du säger. En sb26 har typ 32 i ledtal, betyder att om du kör den på full effekt rakt på så ska du dela 32 med avståndet till ditt motiv för att få en bländare.

Exempelvis har du all kompisar på 3 meters avstånd, full effekt på blixten, du ska ställa in bländare11 på kameran (iso100)

Om du kör halv effekt på blixen så blir det bländare 8 osv osv.

Om du studsar i taket försvinner kanske 2 bländarsteg, hel effekt 3meter studsa i taket ger bländare 5,6

Fast när man kör digitalt är det ju bara att testa! Om man räknar blir det ända bara ungefär.

Sen finns det en mycket bra finess på sb26, su4läge då blir den en slavblixt, när någon annan blixt lyser så smäller den också av.

på det sättet kan du använda din lilla blixt på kameran för att få sb26 att blixtra samtidigt.

Men... för att detta ska funka så måste du ställa den inbyggda blixten i manuellt läge, annars kommer den att först skicka en mätblixt och sedan den riktiga blixten. sb26 kommer att se mätblixten och blixtra och när sedan kameran tar kortet så finns ingen kraft kvar i sb26an.

På nikons enklare modeller kan man först behöva ställa in att man vill ha fullständiga menyer
(inte förenklade) för att man överhuvudtaget ska kunna ställa blixten i manuellt läge så det gäller att hitta det läget, sen ställer man inbyggda blixten till att blixtra exempelvis med 1/8 dels effekt. Sätter sb26an i su4läge och ställer in lämplig effekt på den.

lycka till (det behöver du, innan du får ordning på allt detta).

--
Det finns en sladd från nikon (sc17? sc19? eller så) som gör att man kan "förlänga" blixtskon på kameran, alltså blixten beter sig precis som om den satt på kameran, fast den är ganska dyr och eftersom blixten inte är modern så skulle den bara ge dig blixtavfyring)

Du kan också skaffa en mycket billigare sladd med PC kontakter kallas det, det finns ett sånt uttag på sb26an men inget på din kamera så då skulle du behöva en as-15? adapter som du sätter i blixtskon på kameran och då får ett PC uttag på kameran (PC har inget med datorer att göra, sådana kontakdon fanns långt innan vi fick datorer) det är en usel kontakt och rekommenderas inte (stilleben i studio möjligtvis).

En sc-17 kostar som en radio-trigger, det finns ett fabrikat cactus v4 som för ungefär 500 kr ger dig en liten sändare som du sätter i blixtskon på kameran, och sedan en mottagare som du sätter din sb26:a på. Nu har du blixtutlösning med radio. (det finns andra fabrikat också)

Om (när) du får allt det här att funka så kan du det mesta om blixtfotografeing med (lösa) kamerablixtar.

--

För att det ska bli lite extra kul så kan du dessutom zooma med sb26:an, vad man då gör är att man låter ljustrålen som blixten lämnar ifrån sig bli smalare eller bredare. Om du studsar den i taket/väggen så blir det ingen större skillnad men om du slår den rakt fram så räcker den "längre" men lyser ut smalare och får då ett annat ledtal.

Och om inte detta räcker kan du köra blixten i automatläge fast den inte sitter på kameran utan i stället slår av sig när den fått nog ljus ifall kameran hade sått på blixtens plats riktad åt det hållet som mätfönstret på blixten är riktat.

(Eventuellt finns det ett läge där sb26 startas av en annan blixt men sedan stänger av sig när denna andra blixt slutar lysa men det kommer jag inte ihåg och kan minnas fel!.)

Senast ändrad:
wow

Tusen tack ditt för ditt svar! Jag har länge tänkt köpa en extern blixt men aldrig riktigt velat lägga några betydande pengar på det, så hittade jag farsans gamla analoga kamera och tänkte att jag kan ju iaf testa blixten, så behöver jag inte köpa nån på ett tag iaf!

SKulle du säga att det inte är värt att köpa en blixtkabel på grund av det, att kostnaden för kabeln är för hög för vad jag får tillbaka i prestanda från den gamla blixten?

kollade runt lite och såg att de låg runt 800 spänn för en sån TTL kabel, men hittade denna också:

http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=56_95&products_id=5207&osCsid=8tl6nov8r36at8fkqd38kj0fc6

Vet inte om sidan ens är att lita på, men det var betydligt biligare för en likartad sladd.

Hur som helst, jag tackar för infon och tänkte börja experimentera lite med blixten, alltid lär jag mig nåt!

kabeln ser helt OK ut.

om du tänker dig att hålla blixten i ena handen och kameran i den andra så är det
en sån kabel du ska ha!
när (om) du skaffar en modern blixt så passar den så du får all automatik.

Börja du med den!

Du kan antingen köra manuell effekt eller automatläge på blixten.

Om du använder automatblixtläget på blixten så kom ihåg att blixten stänger av när tillräckligt ljus har kommit tillbaka mot mätfönstret på blixten.

Om du slår blixten i väggen på sidan och har mätfönstret åt samma håll så blir det lite så och så med automatiken, väggen hade blivit rätt exponerad om kameran hade suttit under blixten, du får i stället se till att fast blixten slår i väggen så är mätfönstret på blixten riktat ungefär som kameran.
Om du i pappslöjden konstruerar en egen lite softbox att sätta på blixten så kommer inte automatläget att fungera om det finns möjlighet för ljuset från softboxen att nå mätfönstret direkt, utan då blir det manuell effekt som gäller!
--
nästa steg blir radiosändare+ belysningsstativ+blixt/paraply hållare.
men då blir det till att köra helt manuell effektreglering på sb26:an

--
sb26 är blixten man ska ha om man leker med "gamla" (inte ttl-kompatibla) blixtar.
de brukar gå för mellan 600 och 800 kr på tradera.

Funderingar och tips

Hej!

Men nu till min fundering, vad behöver jag för sladd om jag vill hålla blixten i handen när jag fotar? Och, kan jag köpa en sådan på clas ohlson typ?

Har ni för övrigt några tips på hur man bygger en hemmagjord liten softbox att ha på blixten?

Tacksam för alla svar!

Hej.
Jag började själv med en sån sladd du undrar om. Jag köpte min via E-bay och en "affär" som finns där som heter Link delight. Det är samma sladd som du hittat på Fotofyndet men deras är kortare och dyrare än E-bay alternativet. Jag köpte en 3 meters för motsvarande 155 kr.

Jag blev efter ett tag lite trött på att vara begränsad av sladdens längd (tänk då på att jag hade köpt 3m varianten) så jag beställde en billig radiosändare/mottagare. Även denna gång via E-bay men en annan kinesisk affär. Jag har inte haft några som helst problem med att handla via E-bay, sakerna som dessa butiker har levererat till mig har sett ut och fungerat som de har beskrivit på sina sidor.
Betalningen sker via PayPal så där känner jag mig också säker. Det kan ta lite tid med postgången men det tycker jag det kan vara värt. Jag bifogar en länk till den trådlösa varianten som jag skaffade mig nu senast. Kostnad 180 kr.
http://cgi.ebay.com/RF-602-2-4GHz-W...=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item35ad500e75

Det finns massor av butiker på E-bay utöver privatsäljarna och jag berättar bara om de som jag själv har gjort affär med och där allt gått som det ska, jag har ingen åsikt om några andra affärer och har inga som helst egna intressen i dessa butiker jag tipsat dig om.
Lycka till, Johan

Här är en annan länk till olika "gör det själv" projekt kring externa blixtar,
http://www.diyphotography.net/taxonomy/term/159
hela siten har massor med bra och intressanta tips. Sök annars på Google "DIY" +photography
(DIY är forkortning för Do It Yourself)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar