Annons

Vilken skrivare ska jag köpa??

Produkter
(logga in för att koppla)

anwa

Aktiv medlem
Är på jakt efter en skrivare, skulle behöva lite tips o råd från er. Mina krav är:

Max pris 1500-1800:-

Billig i underhåll (färgen)

Bra utskriftskvallite (tänker mest skriva ut bilder som är tagna med en 8M digital kamera)

Har ni några förslag/erfarenheter på vilken jag ska/inte ska köpa??

//anders
 
Jag själv valde en Canon i865, om den är bra i förhållande till sitt pris och resten av marknaden vet jag inte, den verkar ju ha funnits ett tag.

Varför jag valde den är för att Canon har överlägset bäst driftekonomi för sina skrivare, och det är ju bläcket som kostar och utskrifter man vill göra, det initiala priset är inte lika intressant. Tidigare var ju iaf Lexmark grymt billiga, men det fanns inga piratpatroner och deras bläck var svindyrt, jag vill ha det tvärtom.

Så tja, Canon var givet för den goda ekonomin. Gick till Canons sida och beställde en testutskrift från i560 då det var denna eller i865 som låg i min prisklass, bilden såg bra ut och i865 borde ju inte vara sämre.

Vad gäller fotoutskrift är jag själv kluven, Canons bästa papper kostar 5kr/10x15, lägg därtill på bläckkostnaden. Patronerna ger runt 350 A4 utskrifter vid 5% täckning(är det något ekonomiläge? drar det mindre bläck vid "fulutskrift" eller går det bara snabbare?), det är fyra patroner (CMYB), ett A4 är stort som 4st 10x15 vilket ger 1400 sidor vid 5%, eller 70 10x15 bilder med full täckning. Nu används ju inte alla färger på hela sidan, å andra sidan slipper jag dividera priser osv så priset blir ändå ca 110kr/70 bilder i bläck. Vid vissa färger blir det väl överlappning så i verkligheten kanske det är 50 bilder. (finns det mycket vitt på bilden minskar ju täckningen iofs).
Nåja, en 10x15 kostar alltså ca 5+2=7kr, att få den "framkallad" av ett företag kostar allt mellan 1-5kr(?). De senare borde ju ha bättre kvalite, men vad vet jag.

Jag har tagit ut två testbilder, tycker de blev bra även om en bild på ett par blommor är blåare på min skärm, men det kan ju vara min skärm som är dåligt inställd, vet inte hur blommorna var i verkligheten, annars ser det finfint ut.

Denna skrivare kostar 2490 på siba, jag tog med den tillsammans med kameran från technikdirekt för 1580, den finns för strax under 1500 på nomatica inkl. svensk moms men då tillkommer ca 200kr i frakt. Men 1700 är ju inom din prisram och jag skulle tro den är bästa valet däromkring.

Fördelar:
Enkel installation och bra programvara.
Bra ekonomi (stor svart patron för text, liten svart plus tre separata färger för foto, pris ca 110-120kr/st, räckvidd 300-450st a4 med 5% täckning).
USB2 stöd.
Pictbridge.
Snabb.
Möjlighet att skriva ut på CD/DVD.

Nackdelar:
Ingen minneskortläsare eller display (jag ser det som en fördel då jag inte vill betala för dessa, men det är ju upp till var och en).
Lite "sladdriga" pappershållare, känns vekt med ledad plast.
Inget som helst stöd i Linux, *BSD och liknande operativ, låst till Windows och MacOS X mao.
 
aliquis skrev:

Så tja, Canon var givet för den goda ekonomin. Gick till Canons sida och beställde en testutskrift från i560 då det var denna eller i865 som låg i min prisklass, bilden såg bra ut och i865 borde ju inte vara sämre.

Menar du att man, någonstans på canon.se, kan beställa en testutskrift från den skrivare man är intresserad av?
Laddar man upp sin egeb bild då eller?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.