** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken skall man välja mellan IXUS 400, 430 eller 500?

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Jag har länge velat köpa en liten mindre kamera som man kan alltid ha med sig.

Jag har alltid gillar Canon så jag kommer att välja mellan deras kameror.

Nu har jag kommit fram till att det kommer att bli en av följande kameror.

Canon IXUS 400, 430 eller 500

Prismässigt så skiljer det ca 1000:- för den billigaste och den dyraste.

Jag har jämfört 400 och 430, enda skillnaden jag kan se är att 430 zoomar in lite mer digital än 400.
Är där någon mer skillnad?

Vilken hade ni valt?
Tror att valet ligger mellan 400 och 430, tycker att det är onödigt att lägga ut 1000:- för att komma upp till 5.0 megapixlar.

Någon/några som kan hjälpa mig med valet av kameran?

Tack på förhand
Christian

De är alla ganska lika, får du ett bra pris på någon så köp den. Jag har en 330 som är föregångare till 430, och jag är helnöjd med den (något låg upplösning, men de du nämde har ju alla högre).

En av anledningarna till att valet står mellan de är att de använder CF som minneskort, sådana har jag redan och på det sättet slipper jag en utgift till

430 och 500 är nyare och ska vara lite snabbare.
430 har mindre brus än 500.
Så min röst skulle falla på 430.

Jag tackar för svaren.

Har sökt lite info om kamerorna på Nätet och det lutar mer och mer åt 430.

En helt annan fråga - jag har sett någonstans att där är en sida som man kan jämföra bilder tagna på ungefär samma saker men från olika kameror - någon som kan adressen?

Tack på förhand
Christian

www.cyberphoto.se visar bilder tagna med flertalet av de kameror dom säljer. Eftersom dom tar samma motiv hela tiden blir det jämförbart.

Jag brukar t ex kolla skärpan vid max zoom genom att titta på en text på en återvinningscontainer och hur kameran klarar kontraster genom att titta efter lila konturer i skogen. Tycker att det är en bra hemsida, dom lever ju på att sälja prylar men verkar gilla fotografering.

Tack Måns för det.

Men den jag tänkte på var inte svensk, men jag skall kolla var cyberphoto kan bidra med

http://www.steves-digicams.com/
Har bilder på mer eller mindre identiska motiv under mer eller mindre identiska förhållanden. Där brukar jag ofta kolla på bilder.
Testerna är väl lite sådär. Han pekar aldrig på negativa saker utan allt är bra till jättebra, typ.

Men hallå...bara för några dagar sedan lanserade ju Canon efterföljarna till de gamla Ixus, nämligen Ixus30/40. Största skillnaderna är att de använder SD-kort, är snabbare och har större display baktill. Inte helt fel finesser.
Jag skulle tro att de som absolut vill ha ixusar med CD-kort bör köpa snart innan de försvinner.

Jag har en 430 (eller S410 Digital Elph, eftersom den är köpt på andra sidan pölen - men det är samma kamera) som jag är mycket nöjd med.

Jag läste en test någonstans i våras som jämförde 430 och 500, där kom man fram till slutsatsen att 430 gav lite skarpare bilder än 500 eftersom sensorn är lika stor men upplösningen är större på 500 (fler pixlar per ytenhet = mindre pixlar = aningen mera brus).

Kommer dock inte ihåg var jag läste den.

Jag skulle personligen inte vilja vänta på de nya 30/40 med SD-kort, eftersom hela tanken med att jag köpte en Ixus var att den hade CF. Jag har en 10D också och ville ha en liten kamera också, och det viktigaste kravet på den var att den också använde CF så jag skulle slippa ha OLIKA media för dem.

Ixus 400 drar mycket mer batterier än Ixus 430 och 500, jag har haft båda och vet, det är mycket batteribyten på ixus 400, hade 4 batterier till den... Ixus 430 hade jag köpt, förövrigt en kanonkamera, men nu är det 300D som gäller för mig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar