Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caramellic

Medlem
Hej!
Tänkte skaffa en beg nikkor AF 35-70/2.8. Jag har två jag kan välja på: En D-version för 3700:- (b+ skick) eller en utan D chipet för 2100:- (b+ skick). Är d chipet värt de extra 1600:-?

/Patricia

Då skulle jag i alla fall köpa den utan D. Att lägga 1600 kr på nåt som man inte har någon större användrning för tycker jag verkar dumt.
Desstom är det inte sååå dramatisk skillnad mellan gluggar med och utan D-chip. Det är ju som sagt vid blixtfotografering du har nytta av det i och med att kameran får information om hur långt det är till motivet och på detta sätt få en variabel till att räkna med vid exopneringen.

D-chippet är bra om man ska ta kort på speglar. Annars går det bra med vanlig TTL.

Alltså, lägg INTE 1600 på D-versionen.

2100:- är dessutom ett väldigt bra pris för en sådan glugg.
Den sk D-funktionen (som ger information till kameran om vilket avstånd det är till det fokuserade objektet) finns inte alls på Canons objektiv och det går tydligen ändå att fota med blixt o Canon-kameror.

matnyttige skrev:
Den sk D-funktionen (som ger information till kameran om vilket avstånd det är till det fokuserade objektet) finns inte alls på Canons objektiv och det går tydligen ändå att fota med blixt o Canon-kameror.
Canonobjektiv, i alla fall de lite bättre, har ända sedan 1987 rapporterat avstånd till kamerahuset. Canon har dock valt att inte göra någon större affär av detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar