Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
D5100

Linnea skrev: Vilken ska jag välja?

Hej Linnea! Ville bara informera dig om att nikon d5100 även finns med VR objektiv
Ca 4300 kr med kit-objektivet Elgiganten , SIBA, fotokungen
Hälsningar Marie
 
Linnea skrev: Vilken ska jag välja?

Hej Linnea! Ville bara informera dig om att nikon d5100 även finns med VR objektiv
Ca 4300 kr med kit-objektivet Elgiganten , SIBA, fotokungen
Hälsningar Marie

Instämmer med Marie, på Siba får du även med en väska och fjärrutlösare. En väska är något du kommer behöva, vet inte hur denna är men du slipper i alla fall den kostnaden till att börja med. Tror Siba har 14 dagars öppet köp ifall du skulle ångra dig.
Lycka till!
 
Linnea skrev: Vilken ska jag välja?

Hej Linnea! Ville bara informera dig om att nikon d5100 även finns med VR objektiv
Ca 4300 kr med kit-objektivet Elgiganten , SIBA, fotokungen
Hälsningar Marie

Hej Marie! Tack så mycket, hade glömt det, dum som jag är så kollade jag bara på d5100 på netonnet. Får åka till Elgiganten/siba i helgen och kolla på det!
 
Det finns INGA dåliga kameratillverkare kvar på marknaden, de är borta sedan länge.

Sony har generellt sett bättre videoegenskaper än andra.

Har föräldrarna/kompisen en kamera?
väljer man samma märke kanske man kan samsas om vissa objektiv.

Problemet är att du tittar på kameror men du är egentligen intresserad av objektiv som fungerar i ett ridhus. Och här kan det skilja väldigt mycket ekonomiskt mellan märkena.
Nypris för Ett hyffsat billigt alternativ 85/1,8 är(hos Cyberphoto):
Sony 7300
Pentax 9000
Nikon 3500 / variant AF-S 4000 (Behövs till Nikonhus utan egen motor)
Canon 3500

Resultatet pekar alltså på Nikon eller Canon för att fota i mörkare miljöer med ett kort tele...
PS Nej 85/1,8 är ingen zoom. Det är ett fast objektiv som kan släppa in mycket ljus DS

Tack så mycket, ska spara ihop till det där nikon objektivet, får nöja mig med kitobjektivet i början!
 
Tack allihopa för era råd, jag har nu bestämt mig för att köpa nikon d5100 18-55 VR med fjärrutlösare och väska på siba (har redan minneskort så behöver inte bekymra mig för det), kitet kostade ju 4390 kr som Marie sa och det är inom min budget, så jag åker in och köper den på lördag!
 
Lycka till :) hoppas du får riktigt roligt med din nya kamera och att det senare resulterar i bilder här på sidan /Marie
 
Det tror jag blir bra, men jag vill bara förtydliga att AF 85/1,8 som Erik tipsade om inte kommer att funka på D5100, du kommer inte att få någon autofokus. Det finns gott om objektiv som fungerar kanon, men just det och ett par till som heter AF gör det inte. För att funka måste det heta AF-S.
 
Det tror jag blir bra, men jag vill bara förtydliga att AF 85/1,8 som Erik tipsade om inte kommer att funka på D5100, du kommer inte att få någon autofokus. Det finns gott om objektiv som fungerar kanon, men just det och ett par till som heter AF gör det inte. För att funka måste det heta AF-S.

Okej, tack så mycket!
 
Men som skrevs i annat svar, det finns ett nyare Nikon 85/1,8 som har AF-S, för några hundringar till versus den äldre modellen av objektivet.
Så den dag du evt vill ha just en Nikon 85:a så är det bara att spara nån/ett antal månader till ;-)

Tack, jag hittade det objektivet för 3950:- på japanphoto, blir väl att satsa på det sen:)
 
Hej allihopa, tänkte bara säga att det blev en nikon d5100 med 18-55 VR, väska,fjärrutlösare och uv-filter följde även med hem. Ska nu fixa den och läsa igenom manualen, känns jättebra!:)
 
Ja, det var kanske inte till så mycket hjälp med ett så kort svar. Mig veterligen har inte proffsmodellerna helautomatik, men jag har ju haft fel förut!

Snarare är det väl så att helautomatiken ofta är bättre på proffsmodellerna, i och med att de ofta har fler mätpunkter, snabbare processorer som är bättre på att gissa vad motivet är och därmed bättre på att gissa en bra exponering. T.ex. är Nikon D4 eller D800 är alldeles utmärkta nybörjarkameror förutsatt att nybörjaren är villig att slänga ut pengarna de kostar, och orkar släpa på dem. De är i vart fall inte på något sätt svårare att använda än en D3xxx, D5xxx eller en D90.

Vad det gäller D3xxx och D5xxx är det väl snarare tvärt om på grund av att man sparat in på kontrollrattar, och har sämre sökare. Vad som skiljer instegsmodellerna från proffsmodellerna är främst bättre hållbarhet, bättre bildkvalitet. Instegsmodellerna är inte nybörjarkameror för att de är enklare att använda. De är nybörjarkameror för att man sparat in på kvaliteten och fått ned priset

Sedan verkar det som om all automatik på något vis har förlamat gemenemans uppfattning om svårigheteh i att fotografera. De flesta moderna kameror kommer med bruksanvisningar på flera hundra sidor, trots att man säkert hade kunnat lära folk att fotografera alldeles utmärkt helt manuellt på mindre än tio sidor.
 
För jag fotar ju mycket hästar och katter och då känns även bildstabilisator nödvändigt.

Bildstabilisator är bara användbart för stillastående hästar och katter. Så fort de rör på sig (eller vrider på huvudet eller gör någon annan rörelse) så blir det suddigt oavsett om objektivet har bildstabilisator eller inte om du inte använder tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelsen. Och har du tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelsen så gör bildstabilisatorn varken till eller från.

Det är dock aldrig en nackdel att ha tillgång till bildstabilisator (VR på Nikonspråk). När man inte använder den är den inte ivägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.