Annons

Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om objektivet har ett värde för brännvidden, t ex "50" eller "85" så är det ett fast objektiv som det inte går att zooma med. Om objektivet har ett intervall, t ex 18-55 eller 70-200 är det en zoom, där värdena anger ändlägena och sedan kan man zooma däremellan.

Det kan finnas anledning att använda sig av båda typerna beroende på situation.

Att byta kamerahus kommer inte alls ge dig bättre bilder.

Ett 50/1.8 är ett bra alternativ till lågt pris.

Hihi! Okej...jag har verkligen noll koll. Jag trodde man kunde zooma med alla kameror i hela världen men okej, jag har ju mitt 18-55 kvar så.. :)

Men oj, jag sprang precis iväg och hämtade plånboken och nu är inte 50 bra alltså...vilken djungel detta är! :)
Kanske borde jag gå till en fotobutik och fråga...?

Jag menar inte att bakgrunden ska vara JÄTTESUDDIG men fokus ska vara på det jag vill fota och resten lite suddigare. Är ni med?
Med 50/1,8 så blir det ganska inzoomat, med ett 30 mm så kommer mer runtomkring med. Prova skillnaden genom att sätta din nuvarande zoom(?) på först 50 mm och sedan på 30 mm. Skillnaden mot zoomen är att du med de nya alternativen kan fota i mörkare förhållanden samt att bakgrunden blir mycket suddigare om du vill.

När du ställer frågan är jag ju tvungen att svara. 50mm f/1.8 jämfört med 30mm f/1.4? Svaret på din fråga är nej. Inte särskilt.

Flossy666: Din bild..."det är någon slags hund" var superfin! Det är typ sånna bilder jag skulle vilja ta :D
Vad har du där för objektiv? Hunden/räven är ju väldigt skarp och gräset är suddigare...

Det är taget på 200mm f/2.8. Lång brännvidd är ett sätt att sudda ut bakgrunden. Lågt bländartal ett annat. Lång brännvidd är kul ibland, men 30mm f/1.4 sitter oftare på min aps-c än mitt 70-200 f/2.8.

När du ställer frågan är jag ju tvungen att svara. 50mm f/1.8 jämfört med 30mm f/1.4? Svaret på din fråga är nej. Inte särskilt.

Nja, där tycker vi olika isåfall.

En av orsakerna är att med längre brännvidd kan man blända ned mer och få längre skärpedjup men fortfarande mycket oskarp bakgrund. Det går alltså att få mer av motivet skarpt samtidigt som bakgrunden är oskarp.

Till exempel, 85 mm f/5,0 och beskuren.

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ6513.jpg

Med kortare brännvidd hade ju antingen bakgrunden blivit skarpare eller katten oskarpare.

Rikard, både du och jag vet hur skärpedjup fungerar. Men jag tycker 30mm är bra jävla mycket mer användbart på aps-c. Jag har själv båda, och 50mm åker inte på särskilt ofta, medan 30 sitter på mest hela tiden.

Rikard, både du och jag vet hur skärpedjup fungerar. Men jag tycker 30mm är bra jävla mycket mer användbart på aps-c. Jag har själv båda, och 50mm åker inte på särskilt ofta, medan 30 sitter på mest hela tiden.

Men jaha...vad ska jag nu göra...jag hade ju bestämt mig...och jag förstår inte alla era siffror men okej flossy, vad kostar den du pratar om? Antagligen mycket mer än 1000 kr?

Men jaha...vad ska jag nu göra...jag hade ju bestämt mig...och jag förstår inte alla era siffror men okej flossy, vad kostar den du pratar om? Antagligen mycket mer än 1000 kr?
Kolla vad jag skrev ovan om att testa 30 mm och 50 mm på din nuvarande zoom, då ser du skillnaden i hur användbara de olika brännvidderna är!

30mm f1.4 kostar ~4.000...

Jag hade nog kört på 50mm f1.8 om jag var du, i de fall du tycker att det är för "inzoomat", byt till ditt 18-55 en liten stund.

Testa först det här med ditt objektiv som du redan har:

Sätt kameran på "Av"

Ändra värdet till så lågt som möjligt. (Vet inte hur man gör på din kamera men det är säkert ett hjul att snurra på.)

Zooma in så mycket som möjligt. Låt motivet du tar kort på vara hyfsat långt bort, vilket det borde bli om du zoomar in.

Se till att bakgrunden är en bit bort jämfört med motivet.

*Klick!*

Nu borde du få det du är ute efter. Gör du samma sak med ett 50/1.8 blir effekten större men då måste det vara lite mörkare för att bilden inte ska bli för ljus.

För blandat fotande håller jag helt med. När jag bytte mitt 50/1,4 mot ett 28/1,8 på crop så var det mycket mer mångsidigt, och framförallt så fungerade det mycket bättre inomhus.

Testa först det här med ditt objektiv som du redan har:

Sätt kameran på "Av"

Ändra värdet till så lågt som möjligt. (Vet inte hur man gör på din kamera men det är säkert ett hjul att snurra på.)

Zooma in så mycket som möjligt. Låt motivet du tar kort på vara hyfsat långt bort, vilket det borde bli om du zoomar in.

Se till att bakgrunden är en bit bort jämfört med motivet.

*Klick!*

Nu borde du få det du är ute efter. Gör du samma sak med ett 50/1.8 blir effekten större men då måste det vara lite mörkare för att bilden inte ska bli för ljus.

Eh, va? I Av ställer ju kameran bara en kortare slutartid för att kompensera den större bländaren och hon borde få lite mindre kameraskakoskärpa, men inte en för ljus bild?

50mm f/1.8 är nog det mest prisvärda du kan skaffa om du vill börja leka med kort skärpedjup. Ett mycket bra objektiv, inte snack om det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto