Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skärm väljer man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Behöver köpa nya skärm till datorn då min gamla LG är helt galen i hur färger visas... Jag redigerar och publicerar mest bilder på nätet och några få framkallar jag dock endast för eget bruk så jag har en tro om att jag inte behöver 10 000:- skärmen för att få det felfritt i alla lägen. Allt annat än min Flatron 19" lär ju vara ett lyft...

Jag har en budget på 3000 och har sneglat på dessa:
http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/product/5010601425?intcmp=searchProvider_dacsa
2299:-

http://www.dustinhome.se/eizo-foris-fs2332-23-wide-tft-led-black/product/5010610748?intcmp=searchProvider_dacsa
2590:-

http://www.dustinhome.se/hp-zr24w-24-wide-tft-black-gray/product/5010384363?intcmp=searchProvider_dacsa
2990:-

http://www.dustinhome.se/eizo-flexscan-ev2335w-23-wide-tft-led-black/product/5010611138?intcmp=searchProvider_dacsa

Blev riktigt sugen på HPs skärm.

Alla pratar ju om IPS paneler men är E-IPS och liknande i samma spelplan eller är det bara ett dåligt försök att sälja skärmar som IPS paneler?

Behöver köpa nya skärm till datorn då min gamla LG är helt galen i hur färger visas... Jag redigerar och publicerar mest bilder på nätet och några få framkallar jag dock endast för eget bruk så jag har en tro om att jag inte behöver 10 000:- skärmen för att få det felfritt i alla lägen. Allt annat än min Flatron 19" lär ju vara ett lyft...

Jag har en budget på 3000 och har sneglat på dessa:
http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/product/5010601425?intcmp=searchProvider_dacsa
2299:-

http://www.dustinhome.se/eizo-foris-fs2332-23-wide-tft-led-black/product/5010610748?intcmp=searchProvider_dacsa
2590:-

http://www.dustinhome.se/hp-zr24w-24-wide-tft-black-gray/product/5010384363?intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.se/eizo-flexscan-ev2335w-23-wide-tft-led-black/product/5010611138?intcmp=searchProvider_dacsa

Blev riktigt sugen på HPs skärm.

Alla pratar ju om IPS paneler men är E-IPS och liknande i samma spelplan eller är det bara ett dåligt försök att sälja skärmar som IPS paneler?

Som du säger, en ny skärm kommer att vara ett lyft. IPS-panel kommer allmänt vara en förbättring genom att du får mycket mindre färgvariation beroende på betraktningsvinkeln.

E-IPS är billigare varianter än S-IPS, och som så ofta så får man vad man betalar för. Men, E-IPS är en mycket tydlig förbättring mot klassiska TN-paneler med sina vinkelproblem. Även MVA- och PAV-paneler är en stor förbättring mot TN, en bra MVA-/PVA-panel står sig bra mot IPS.

Så vad skiljer E-IPS från S-IPS och andra dyrare varianter? Ja, ofta färgomfånget, eller färgrymden, vilket i ditt fall knappast är viktigt eftersom du mest jobbar mot nätet. Man kan generellt säga att S-IPS helt enkelt är mer påkostade paneler där stabilitet över tid, hållbarhet, precision i färgmappning och en massa andra små detaljer är bättre. Men för hemmabruk är inte skillnaden så stor att man behöver tveka kring E-IPS. De är ett stort steg framåt mot TN-varianter.

Av de skärmar du kikat på ser alla bra ut, skärmar idag är generellt så bra att det spelar ganska begränsad roll vilket märke man väljer - vore du yrkesfotograf och säljer printar och sitter många timmar framför skärmen så börjar fabrikat spela roll. Då bör man över huvud taget upp en eller par prisklasser. Men som du beskriver din skärmanvänding tror jag vilken som helst av de fyra du kikat på kommer att vara en stor och tydlig förbättring.

Rekommenderar HP ZR24W, köpte nyligen en dylik skärm, kan bara säga att jag är helnöjd. Det var bara att packa upp skärmen och köra igång, utmärkta färger å skärpa direkt. Har läst flera testutlåtanden och ägarrecensioner där man är mycket positiv till denna skärm. Ljusstyrkan kan dock behövas justeras ned.

...

Av de skärmar du kikat på ser alla bra ut, skärmar idag är generellt så bra att det spelar ganska begränsad roll vilket märke man väljer - vore du yrkesfotograf och säljer printar och sitter många timmar framför skärmen så börjar fabrikat spela roll. Då bör man över huvud taget upp en eller par prisklasser. Men som du beskriver din skärmanvänding tror jag vilken som helst av de fyra du kikat på kommer att vara en stor och tydlig förbättring.

Så länge man inte tittar på billigare TN paneler då?

Jag kollade ju inledningsvis på denna skärmen som endast kostar 1795 men den står sig inte i jämförelse till de jag först nämnt kan jag tänka mig? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424

Så länge man inte tittar på billigare TN paneler då?

Jag kollade ju inledningsvis på denna skärmen som endast kostar 1795 men den står sig inte i jämförelse till de jag först nämnt kan jag tänka mig? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424

Nu såg jag (vid en mycket hastig titt) inget om paneltyp, men priset kombinerat med att man inte nämner paneltypen tyder på att det är en TN-skärm. Sådana är jättebra för det mesta, men är knöliga för den som sitter och arbetar med bilder. Det räcker ju att flytta huvudet en liten bit så skiftar färger och färgtemperatur.

En HP ZR24W är nu beställd! :)

Läste en del forum och det kändes spontant som att HP skärmen var den som fick bäst lovord jämfört mot de andra kandidaterna. Skall bli riktigt roligt att se skillnaden.

Tack alla för era inputs!

Klockrent exempel på en givande tråd. TS frågar...får sakliga och bra råd...blir klokare (förhoppningsvis) och gör ett val med ledning av andras erfarenheter. Mycket trevligt att läsa! Det är väl så här det ska vara!

En HP ZR24W är nu beställd! :)

Läste en del forum och det kändes spontant som att HP skärmen var den som fick bäst lovord jämfört mot de andra kandidaterna. Skall bli riktigt roligt att se skillnaden.

Tack alla för era inputs!

Hej, gjorde själv samma val för drygt ett år sen och är helnöjd. Om du inte redan sett det så tänkte jag bara tipsa om ett utförligt test på tftcentral.

Där kan du också ladda hem ett par olika profileringsfiler som (tillsammans med tillhörande hårdvaruinställningar för skärmen) ger ett riktigt bra utgångsläge om det skulle vara så att du inte har någon kalibreringsutrustning.

Lånar tråden lite,
hur står sig en 3år gammal skärm med s-pva panel mot de som nämns ovan?

Rätt bra, paneler och hela skärmar fortsätter att utvecklas, men det är små skillnader - skärmarna blir lite jämnare, lite stabilare, färgrymderna något större osv. En bra skärm för fem år sedan är fortfarande en bra skärm och det tar ganska lång tid ålderskrämpor börjar få någon praktisk betydelse.

Själv har jag en gammal pva-skärm från 2005 som använts i stort sett varje dag och först nu sista halvåret har börjat visa vissa små ålderskrämpor - bakgrundsbelysningen har försvagats lite, skärmen börjar få lite "minne" av tidigare bilder osv. Som generell kontorsskärm kommer den säkert fungera helt ok i fyra-fem år till. Minst.

Om inte CCFL-röret går sönder innan dess, vilket inte är helt otroligt.

Det händer, men något direkt vanligt problem har jag aldrig upplevt det som. Du kanske har andra erfarenheter?

Däremot bli ju riktigt gamla skärmar "tråkiga" med låg kontrast och ofta rätt rejält mörka hörn osv. Jag har sett en del häpnadsväckande gamla skärmar stå här och var - generellt har LCD-skärmar oerhört lång livslängd. Som väldigt svepande tumregel brukar man prata om runt 50000 drifttimmar.

Det händer, men något direkt vanligt problem har jag aldrig upplevt det som. Du kanske har andra erfarenheter?

Däremot bli ju riktigt gamla skärmar "tråkiga" med låg kontrast och ofta rätt rejält mörka hörn osv. Jag har sett en del häpnadsväckande gamla skärmar stå här och var - generellt har LCD-skärmar oerhört lång livslängd. Som väldigt svepande tumregel brukar man prata om runt 50000 drifttimmar.
Jag har haft skärmar som röret tagit slut på, så att säga. 50 000 timmar stämmer rätt bra. När en skärm med CCFL-backlight blivit 5+ år räknar jag den som mindre pålitlig i alla fall :)

Jag har haft skärmar som röret tagit slut på, så att säga. 50 000 timmar stämmer rätt bra. När en skärm med CCFL-backlight blivit 5+ år räknar jag den som mindre pålitlig i alla fall :)

Intressant, det är alltid kul att höra från olika långtidstester :)

Vi har en skärm på IDG som om jag räknat rätt borde vara en bit över tolv år nu, sista två åren har den inte använts så mycket, men under sina första tio år var den i stort sett i daglig drift (och eftersom på/av-knappen gick sönder för många år sedan har den oftast gått dygnet runt). Bra bild är väl synd att den har (de hade få plattskärmar från den tiden ens när de var nya), men den är faktiskt brukbar än idag.

En del skärmar har ju räknare av drifttimmar som man kan se i inställningsmenyn, men tyvärr är det inte så vanligt.

Här har vi annars en i alla fall potentiell fördel med LED-skärmar - ingen vet helt säkert ännu, men mycket tyder på att de kan öka den praktiska livslängden en hel del. Troligen uppemot 100k timmar. En osäkerhetsfaktor är hur färgresponsen ser ut hos dioder som gått riktigt länge, risken finns att just färgvisningen kan förändras efter 5-6 års drift eller mer (nu tänker jag på dygnet runt-drift).

Hej, gjorde själv samma val för drygt ett år sen och är helnöjd. Om du inte redan sett det så tänkte jag bara tipsa om ett utförligt test på tftcentral.

Där kan du också ladda hem ett par olika profileringsfiler som (tillsammans med tillhörande hårdvaruinställningar för skärmen) ger ett riktigt bra utgångsläge om det skulle vara så att du inte har någon kalibreringsutrustning.

Strålande tips!

Skummade igenom texten lite snabbt men skall gå mer på djupet senare, helt klart bra länk. Tack!

Har fått skärmen äntligen och är tok nöjd (dock tror jag att de flesta andra skärmar än min flatron 19" hade gjort mig nöjd men iallafall...)

En sak som drar ner betyget lite med denna skärmen är att själva foten bygger ganska mycket bakåt och eftersom jag inte har stort skrivbord på djupet var det ett bekymmer. Ett bekymmer som dock är åtgärdat. För till det positiva i detta var att skärmen går att haka loss från fotfästet och den platta som var själva hållaren för skärmen kunde monteras bort och enkelt skruvas fast i väggen. Nu hänger skärmen snyggt på vägen och bygger totalt 12cm från vägg. Den är inte riktigt platt som man har sett andra skärmar vara, bara ramen är 5cm djup, därtill kommer bakstycke och vägg fäste, men jag antar att det inte går att klämma in vad som helst i ett kuvert tjockt skal utan här behövs utrymmet.

Jag är super nöjd och det finns ingen anledning och skriva om allt positivt för det skulle bli för mycket text, det som inte är nämnt är positivt... :)

Den är inte riktigt platt som man har sett andra skärmar vara, bara ramen är 5cm djup, därtill kommer bakstycke och vägg fäste, men jag antar att det inte går att klämma in vad som helst i ett kuvert tjockt skal utan här behövs utrymmet.
Kan man göra 55" LED-TV som inte ens är 2cm tjocka så kan man nog göra skärmar också...handlar bara om pengar/kostnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar