Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skärm ska jag köpa ur semi-pro-segment?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kpl

Aktiv medlem
Jag har en Dell 2407 WFP som har börjat flimra och är på väg att lämna in.

Visst, om pengar var ett mindre problem så skulle jag inte tveka att köpa en dyrare Eizo CG med deras hårdvarukalibrering m.m. men jag har dock bestämt mig för att taket är runt 10k.

Kolla in: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=539896,500985,598049

Där finns följande:
Eizo CG223:
Nackdelar: Lägre upplösning, VA-panel?
Fördelar: Hårdvarukalibrerad, 10-bitars VA-panel, 95% av AdobeRGB.

Eizo SX2462:
Nackdelar: Ej hårdvarukalibrerad.
Fördelar: Högre upplösning, 10-bitars IPS-panel, 98% av AdobeRGB.

Dell U2711:
Nackdelar: Ej hårdvarukalibrerad, för stor?
Fördelar: Jättehög upplösning, IPS-panel, 95 eller 98% av AdobeRGB.

Har jag missat något väsentligt?
Det är mycket möjligt att nåt av ovanstående inte stämmer med det jag har läst, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag ska ha den inkopplad till min Mac Pro för bild samt framtida filmredigering, jag kommer även koppla in den mot min MBP ibland. Då kommer jag tyvärr inte kunna utnyttja Displayporten fullt ut eftersom jag har en äldre modell av MBP.

Kan nån komma med lite tips så vore jag väldigt tacksam.

Jag tipsar om LG W2420R. Har absolut ingen erfarenhet av denna skärm (har själv en Dell 2407) men den testas i nya Proffsfoto som kom idag (suverän tidning, tack Martin & Anders mfl). Omdömet blev "En riktigt bra skärm till ett riktigt trevligt pris"
//Curt

Tack för tipset, såg en recension av den skärmen på prad.de och den fick väldigt bra betyg där med. Den klarar av att visa 100% av AdobeRGB vilket är grymt bra.
Dock så gjorde jag en snabb sökning på prisjakt och den kostar minst 5000:- mer än vad jag hade tänkt att min budget skulle klara.

Tillägger att det var LG skärmen jag menade.

Av de två HP skärmarna så var det bara den ena som kan vara ett alternativ, men samtidigt känns det lite tråkigt att köpa en produkt som har två år på nacken. Tack för tipset dock!

Jag tipsade om LG-skärmen eftersom Proffsfoto angav priset 8.000:- (+moms?). Den uppgiften kanske är felaktig?
//Curt

Kanske Martin Agfors (som skrev den utmärkta artikeln i Proffsfoto) kan klarlägga om han råkar se tråden.
//Curt

Jag skall kolla upp det. Prisuppgiften i tidningen är från början av september, vi har ju tyvärr rätt långa produktionstider på Proffsfoto. När jag kikar på Prisjakt verkar det som priset på den här skärmen har pendlat ganska friskt.

Men om vi bortser från LG skärmen, som iofs verkar vara en kanonskärm men den går som sagt över min budget, vad säger ni om de tre kombatanter jag har radat upp?

Ju mer jag läser om dessa så måste jag nog erkänna att det lutar mer och mer åt Dell:en.
Nån som har något att förtälja om dessa tre får gärna skriva en rad eller två.

Men om vi bortser från LG skärmen, som iofs verkar vara en kanonskärm men den går som sagt över min budget, vad säger ni om de tre kombatanter jag har radat upp?

Ju mer jag läser om dessa så måste jag nog erkänna att det lutar mer och mer åt Dell:en.
Nån som har något att förtälja om dessa tre får gärna skriva en rad eller två.

Hej!

Generellt väljer du mellan tre bra skärmar. Även de HP-skärmar som dök upp som förslag är i ungefär samma liga.

Hårdvarukalibrering är givetvis bra, det blir mycket exaktare och bättre än att kalibrera manuellt och det går mycket snabbare (medan man själv tar en fika). Men, om jag vänder på frågan: Din nuvarande skärm har inte heller sådan kalibrering, har du saknat det mycket?

Ifall du arbetar yrkesmässigt med bilder skulle jag definitivt rekommendera en skärm med hårdvarukalibrering, det spar tid och har man firma så är extrakostnaden för en bra skärm i det långa loppet försumbar i förhållande till fördelarna.

Men är du snarare entusiast och kanske inte har mycket höga krav på färger så kommer du långt med manuell kalibrering och profilering av skärmen.

Vad ger dig mest utbyte för pengarna? Större bildyta (1920 x 1200/1920 x 1080) eller väldigt exakta färger? Jobbar du mycket med mycket noggrant färg- och nyansmatchade utskrifter? Då blir nog hårdvarukalibrering det viktigaste. Eller lägger du mest upp bilder på webben? Då blir stor färgrymd lite bortkastat. Sorterar du ofta igenom stora bildmaterial? Då är en stor arbetsyta det viktigaste.

Vad du än väljer av dina alternativ så har du valt en bra skärm som kommer att hålla några år.

Hej!

Generellt väljer du mellan tre bra skärmar. Även de HP-skärmar som dök upp som förslag är i ungefär samma liga.

Hårdvarukalibrering är givetvis bra, det blir mycket exaktare och bättre än att kalibrera manuellt och det går mycket snabbare (medan man själv tar en fika). Men, om jag vänder på frågan: Din nuvarande skärm har inte heller sådan kalibrering, har du saknat det mycket?

Ifall du arbetar yrkesmässigt med bilder skulle jag definitivt rekommendera en skärm med hårdvarukalibrering, det spar tid och har man firma så är extrakostnaden för en bra skärm i det långa loppet försumbar i förhållande till fördelarna.

Men är du snarare entusiast och kanske inte har mycket höga krav på färger så kommer du långt med manuell kalibrering och profilering av skärmen.

Vad ger dig mest utbyte för pengarna? Större bildyta (1920 x 1200/1920 x 1080) eller väldigt exakta färger? Jobbar du mycket med mycket noggrant färg- och nyansmatchade utskrifter? Då blir nog hårdvarukalibrering det viktigaste. Eller lägger du mest upp bilder på webben? Då blir stor färgrymd lite bortkastat. Sorterar du ofta igenom stora bildmaterial? Då är en stor arbetsyta det viktigaste.

Vad du än väljer av dina alternativ så har du valt en bra skärm som kommer att hålla några år.

Ska sanningen fram så har jag aldrig haft en hårdvarukalibrerad skärm hemma, var nog mest därför jag tog med just CG223 för den passar även inom min budgetram och jag har länge varit sugen på en Eizo.
Fast nu har det hänt så mycket på marknaden tycker jag att det verkar vara många som har kommit ikapp Eizo.

Jag har aldrig kommit riktigt överens med min gamla 2407 när jag profilerat den med min Eye One Display 2, kanske för att den inte täcker så mycket av AdobeRGB som dessa tre.

Saken är den att jag kommer inte att redigera huvuddelen av mina bilder på den, det gör jag på min arbetsplats/ute på fältet. Hade det varit så att all redigering skulle ske på denna skärm hemmavid så skulle jag med glädje hoppa upp ett par snäpp i pris ifall det skulle innebära mindre tid till att fippla med kalibrering m.m. och att alltid ha en skärm som visar korrekta färger.

Jag vill så klart ha så korrekta färger som möjligt ändå, jag skriver ut lite bilder då och då hemma.

Det är jättesvårt, de har alla sina för och nackdelar. Synd bara att jag inte hittar några bra tester på just CG223. Övriga har jag läst en del om och de får riktigt bra betyg i de flesta fall.

Tack för din hjälp!

Dell U2711 finns för 8000:- inkl moms så den är riktigt prisvärd.

Precis, Elgiganten tar 7990:- inkl. moms så det får man säga är prisvärt.
Köpte ett Ati Radeon 5770 för 2495:- till min äldre MP så jag kan utnyttja Displayporten till fullo.
Så får jag lite bättre grafikprestanda på köpet. :)
Sammanlagt blir det nästan samma pengar som en Cg223.

Jag tror jag kommer bli nöjd med den setupen.

Ibland har man otur :-/

Har funderat på denna skärm ett tag nu, men tyckt att 8'000kr var på smärtgränsen.
Tvekade dock inte när jag såg att de sänkt den ytterligare en tusenlapp :)

ps. Har de inte någon slags prisgaranti du kan utnyttja?
Ring dom och hör om du inte kan få en tusenlapp tillgodo eller liknande.
Alternativt kan du ju hota med att returnera den på öppet köp, och sedan beställa en ny (ifall de krånglar) ;-)

Ibland har man otur :-/

Har funderat på denna skärm ett tag nu, men tyckt att 8'000kr var på smärtgränsen.
Tvekade dock inte när jag såg att de sänkt den ytterligare en tusenlapp :)

ps. Har de inte någon slags prisgaranti du kan utnyttja?
Ring dom och hör om du inte kan få en tusenlapp tillgodo eller liknande.
Alternativt kan du ju hota med att returnera den på öppet köp, och sedan beställa en ny (ifall de krånglar) ;-)

Tanken slog mig, jag ska ta och ringa och argumentera för min sak. Men det känns lite som att det beror på vem jag får prata med. Har hört talas om liknande situationer med andra varor och där är det väldigt olika om man får igenom sin sak. Beror iofs väldigt mycket på handlaren också tror jag.

Får gratulera till ett bra köp, hoppas du blir nöjd!

97% sRGB?

Du måste kolla upp HP LP2475w och HP ZR24w.

Kollade ZR24w då den är på kampanj hos Dustin för tillfället, men blev lite ställd då det angavs att den hade 97% av sRGB. Stämmer detta så är den ju inte direkt lämplig för bildbearbetning, eller hur?
Borde det inte vara av 97% aRGB resp. 100% sRGB?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar