Douglas Johnsson skrev:
Jag kikade lite på den, men var jag ser så finns den inte med fattning till minolta. Inbyggd fokusmotor... hur funkar det på Minoltan?
Det är skärpa jag är ute efter i första hand, sen om den är ljusstark så är det ju inte ett minus...
Inbyggd fokusmotor funkar likadant oavsett vilken kamera det gäller. Hos de flesta tredjepartsobjektiven så finns ingen sådan, och det är istället en motor i kameran som driver fokuseringen. Det funkar likadant på de enklare originalobjektiven. AFS, som det ofta heter (eller liknande bokstavskombinationer) innebär att fokuseringen går mycket snabbare, och dessutom brukar den vara mycket tyst. Inget vinande från fokusmotorn i kamerahuset alltså.
Skärpa ja, men du borde klura ut vilken brännvidd som är den du söker om du ska ha ett fast objektiv. Det skiljer ju rätt mycket mellan 20 och 30 millimeter trots allt. Tänker du använda det som "normal", alltså nån slags kompromiss som ska sitta ofta på kameran? Eller vill du ha den till nåt specifikt? I och med att du har Sigma 15-30 som alternativ så bör du också ta en titt på alla de normalzoomar som finns. De är troligen minst lika skarpa, och dessutom lättare och ljusstarkare i många fall.
Man kan ju eftersöka ljusstyrka av olika skäl dessutom. Dels ger det kortare skärpedjup, som kan vara trevligt till exempel vid portträtt, men också ger det ju förstås möjligheten till kortare slutartider vid dåligt ljus. För porträtt är nog alla de objektiv du nämner ganska malplacerade, då de har för kort brännvidd. Vill du ta landskaps- eller situationsbilder i kass ljus så vill du troligen ha en ganska kort brännvidd; säg mellan 15-25 mm, och med bra ljusstyrka.
Jag tycker nog att du ska glömma Sigma 15-30, eftersom den är designad som en extrem vidvinkelzoom för småbildsformatet. Den är tung och stor, men ändå inte ljusstark. Däremot är säkerligen 20-24-28/1,8 trevliga objektiv.
Jag har som sagt 24:an själv, och den är välbyggd och skarp. Den funkar fint som "kort normal", det vill säga motsvarande ca 35 mm i småbildsformat. Men den är rätt stor och tung. En stor fördel med alla dessa objektiv är att de har väldigt bra närgräns; 24:an ger avbildningsskala 1:2,7, vilket får ses som ganska extremt för den korta brännvidden. Man kan alltså ta fina närbilder på blommor och sånt med det.
Det vettigaste är troligen trots allt en normalzoom med f/2,8 som ljusstyrka, och att sen eventuellt komplettera med ett enklare fast ljusstarkt objektiv. Både Canon och Nikon har sina 50/1,8 som kostar strax över tusenlappen (Edit: Du har ju Minolta, men de har en motsvarande 50/1,7), och de är mycket skarpa och trevliga. Tyvärr är brännvidden lite udda när man använder den på en DSLR, och lämpar sig mest för portträtt.